СПЕЦИФІКА ПЛАСТИЧНОГО ОБРАЗОТВОРЕННЯ В ПЕРВІСНОМУ ТАНЦІ: СИМВОЛІКО-СЕМАНТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220416Ключові слова:
первісний танець, пластичний символ, тілесна виражальність, образ, семантика.Анотація
Мета статті – проаналізувати символічний зміст пластичних засобів вираження та визначити семантичний аспект танцювальних образів в первісному танці. Методологія дослідження базується на засадах комплексного підходу та застосуванні аналітичного, історичного, порівняльного, семіотичного та узагальнюючого методів для формування цілісного уявлення щодо першообразної і символічної природи прадавньої хореографічної творчості. Наукова новизна: проведено комплексне аналітичне дослідження танцювальної символіки у синкретичному просторі первісної культури. Запропоновано теоретичне узагальнення з проблеми семантикі пластичного образу. Танцювальний образ інтерпретовано як цілісний феномен буття, як тілесне вираження мислительного та практичного досвіду. Висновки. Дослідження специфіки танцювального образотворення дозволяє виявити, що атрибутивною характеристикою людської сутності і людського світобачення на ранній стадії суспільства є здатність до пластичного перетворення. Танцювальний образ, створений виразними імітаційними рухами і жестами, слугував символом, за допомогою якого стверджувалась ідея єдності з природою, тотемними покровителями, предками і божествами.
Посилання
Abrahamyan, L. (1983). Primeval holiday and mythology. Yerevan: Publishing House of the Academy of Sciences of the Armenian SSR [in Russian].
Avdeev, A. (1959). The origin of the theater. Elements of the theater in the primitive system]. Lеningrad-Moscow: Iskusstvo [in Russia].
Bibikov, S. (1981). The oldest musical complex of mammoth bones. Kiev : Naukova dumka [in Russian].
Vinnikov, I. (1938). Unpublished Lewis T.Morgan Manuscript on the Dances of North American Indian Tribes. Soviet ethnography. No 1. pp. 167-184 [in Russian].
Vysotskaya, T. (1976). Cults and rites of the late Scythians. Bulletin of Ancient History. No 3, pp. 51-73 [in Russian].
Gvaramadze, E. (1964). About some specific features of Georgian folk dance. The 7ns International Congress of Anthropological and Ethnographic Sciences. Moscow: Nauka [in Russian].
Holovei, V. (2012). Sacral in art: problems of visual representation]. Lutsk: Volyn. nats. un-t im. Lesi Ukrainki [in Ukrainian].
Danilenko, V. & Shilov, Y. (1994). The beginning of civilization. Cosmogony of primitive society. The prehistory of Russia 7ns millennium BC – 1st millennium AD. Moscow : Raritet [in Russian].
Eliade, M. (2001). Sacred and worldly; Myths, dreams, and mysteries; Mephistopheles and androgyne; Occultism, divination, and cultural preferences. Translated from French by G. Kjoryan. Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
Zholkhovcev, A. (1986). Hieroglyph in art. Art of the East. Moscow: Prosveshchenie. pp. 240-268. [in Russian].
Siegfried, V. (1995). Dance is the art of movement: beauty as a property of behavior. Beauty and the brain. Biological aspects of aesthetics. Moscow: Mir, pp. 125-155 [in Russian].
Kabo, V. (1972). Syncretism of primitive art. In: E.Meletinsky, ed. Early art forms. Moscow: Iskusstvo, pp. 275-301[in Russian].
Korol'ova, E. (1977). Early forms of dance. Kishinev: Stiinca [in Russian].
Losev, A. (1995). Symbol problem and realistic art. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Mirimanov, V. (1997). Art and myth. The central image of the picture of the world. Moscow: Soglasie [in Russian].
Romm, V. (1994). To the technique of paleochoreographic analysis. Novosibirsk: Nauka [in Russian].
Okladnikov, A. (1967) . Morning art. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Toporov, V. (1988). About the ritual. Introduction to the issue. Archaic ritual in folklore and early literary monuments. Moscow: Nauka, pp. 7-60 [in Russian].
Fraser, J. (1998). Golden branch. Translated from English by A.Homik. Moscow : «Refl-buk», Kiev: «Vakler» [in Russian].
Shahnovich, M. (1971). Primeval mythology and philosophy. Leningrad: Nauka [in Russian].
Аndrews, T. (1996). The magic of dance. Your body as a tool of strength. Translated from English. Moscow: «REFL-book», Kyiv: «Vakler» [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.