Етикет у контексті ментальних особливостей
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262206Анотація
Мета статті – виявити особливості етикету як специфічного відображення властивого певному етносу світогляду, світосприйняття та уявлень крізь призму феномена менталітету. Методологія дослідження. Застосовано системний метод та конкретно-історичний метод дослідження, що посприяли з’ясуванню співвідношення національного менталітету, етикету та культури спілкування; історичний та описовий методи; структурно-семантичний метод, необхідний для виявлення структури національного етикету; метод порівняльного аналізу менталітету та національно-культурних особливостей етикету. Наукова новизна. Досліджено національно-культурні особливості вербального та невербального етикету в контексті специфіки феномену менталітету; розглянуто національний етикет крізь призму культурного тла як специфічного відображення властивого певному етносу світогляду, світосприйняття та уявлень; проаналізовано основні характеристики менталітету українців, британців та китайців, що пояснюють специфіку етикету. Висновки. Дослідження виявило, що етикет є суттєвим елементом національної культури народу, відображаючи його національно-культурну специфіку та особливості образу життя. Засобами певних стереотипів, вербальних та невербальних елементів в етикеті відображається світогляд народу та його світобачення, навколишня дійсність та ціннісна сутність картини світу. Етикет з покоління в покоління відтворює культурно-національну специфічність та звичаї народу, є унікальним інструментом для транслювання ментального тла і відображає своєрідність національних рис філософсько-світоглядного бачення, етнопсихології, матеріальної та духовної культури суспільства. Констатовано, що етикет є одним із основних носіїв етнокультурної інформації та засобом вираження особливих рис етнічної ментальності. Специфічні елементи етикетних форм з етнокультурними компонентами відображають національну картину світу, передають образ думки суспільства. Національні особливості етикету сформовані протягом століть під впливом культурних та історичних особливостей розвитку народу і виконують водночас етноконсолідуючу та етнодиференціюючу функцію, виступаючи як важливою ознакою етносу і виділяючи його серед інших етносів. Аналіз менталітету та етикетних форм представників різних культур, зокрема, українців, англійців та китайців, засвідчує, що саме в етикеті, як дзеркалі національного характеру, сконцентровано світогляд нації, опосередкований розмаїттям екстракультурних факторів. Культурні цінності народів, специфіка їх побуту, безсумнівно, відграють важливу роль у формуванні етикетної свідомості та відображаються в правилах етикету певного народу.
Ключові слова: етикет, національно-культурна специфіка, менталітет, народ, світогляд, культурні цінності
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.