Етикет у контексті ментальних особливостей
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262206Анотація
Мета статті – виявити особливості етикету як специфічного відображення властивого певному етносу світогляду, світосприйняття та уявлень крізь призму феномена менталітету. Методологія дослідження. Застосовано системний метод та конкретно-історичний метод дослідження, що посприяли з’ясуванню співвідношення національного менталітету, етикету та культури спілкування; історичний та описовий методи; структурно-семантичний метод, необхідний для виявлення структури національного етикету; метод порівняльного аналізу менталітету та національно-культурних особливостей етикету. Наукова новизна. Досліджено національно-культурні особливості вербального та невербального етикету в контексті специфіки феномену менталітету; розглянуто національний етикет крізь призму культурного тла як специфічного відображення властивого певному етносу світогляду, світосприйняття та уявлень; проаналізовано основні характеристики менталітету українців, британців та китайців, що пояснюють специфіку етикету. Висновки. Дослідження виявило, що етикет є суттєвим елементом національної культури народу, відображаючи його національно-культурну специфіку та особливості образу життя. Засобами певних стереотипів, вербальних та невербальних елементів в етикеті відображається світогляд народу та його світобачення, навколишня дійсність та ціннісна сутність картини світу. Етикет з покоління в покоління відтворює культурно-національну специфічність та звичаї народу, є унікальним інструментом для транслювання ментального тла і відображає своєрідність національних рис філософсько-світоглядного бачення, етнопсихології, матеріальної та духовної культури суспільства. Констатовано, що етикет є одним із основних носіїв етнокультурної інформації та засобом вираження особливих рис етнічної ментальності. Специфічні елементи етикетних форм з етнокультурними компонентами відображають національну картину світу, передають образ думки суспільства. Національні особливості етикету сформовані протягом століть під впливом культурних та історичних особливостей розвитку народу і виконують водночас етноконсолідуючу та етнодиференціюючу функцію, виступаючи як важливою ознакою етносу і виділяючи його серед інших етносів. Аналіз менталітету та етикетних форм представників різних культур, зокрема, українців, англійців та китайців, засвідчує, що саме в етикеті, як дзеркалі національного характеру, сконцентровано світогляд нації, опосередкований розмаїттям екстракультурних факторів. Культурні цінності народів, специфіка їх побуту, безсумнівно, відграють важливу роль у формуванні етикетної свідомості та відображаються в правилах етикету певного народу.
Ключові слова: етикет, національно-культурна специфіка, менталітет, народ, світогляд, культурні цінності
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.