КОМПЕНСАТИВНИЙ ЕСТЕТИЗМ ВИКОНАННЯ ЕКСПРЕСІОНІСТСЬКИХ КОМПОЗИЦІЙ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО А. ШЕНБЕРГА ТА А. БЕРГА

Автор(и)

  • Дарія Андросова

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286888

Анотація

Метою роботи є аналіз фортепіанних композицій А. Шенберга («Шість п’єс ор.19»)  і А. Берга (Соната ор. 1) у контексті виконавського прочитання, що базується на символістському естетизмі вираження  відроджуваної струнно-щипкової аналогії клавірного-фортепіанного вираження. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в працях українських музикознавців, зокремаТ. Вєркіної, О. Козаренка, І. Ляшенка, О. Маркової, О. Сокола, ін., з використанням науково-дослідницьких методів компаративно-стильового, герменевтичного, біографічно-описового, аналітично-типологічного тощо. Наукова новизна – в оригінальності спостереження компенсативності естетизму виконавського ракурсу гри названої музики А. Шенберга та А. Берга та відповідності останньої неосимволістським тяжінням сучасного творчого мислення. Також самостійним є висновок про природу   вказаного виконавського вибору, що відповідає слухацьким очікуванням і співвідносне з ігрово-мозаїчним світоглядним налаштуванням сучасності на відсторонення драматично-трагічних ракурсів змістовності музичної класики.  Висновки. Неосимволістська еклектика поставангарду відродила клавірну струнно-щипкову аналогію у фортепіанному звуковидобутті, надавши піаністичному вираженню салонну одухотворенну «полегшеність», яка переорієнтувала експресіоністсько-салонні тенденції фортепіанної спадщини Нововіденців на компенсативний естетизм просимволістського значення.  Реальністю виконавського подання композицій А. Шенберга та А. Берга стає наближення музики їх творів, зокрема у виконанні автора даного нарису, до характеру салонної привітності звучання, відсторонюючого експресионістський антиестетизм на користь прошубертіанських вітань постпоставангарду.

Ключові слова: естетизм, компенсативність музичного вираження, символізм, експресионізм, стиль в музиці, виконавський стиль, музичний жанр

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-03

Номер

Розділ

Музичне мистецтво