КОМПЕНСАТИВНИЙ ЕСТЕТИЗМ ВИКОНАННЯ ЕКСПРЕСІОНІСТСЬКИХ КОМПОЗИЦІЙ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО А. ШЕНБЕРГА ТА А. БЕРГА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286888Анотація
Метою роботи є аналіз фортепіанних композицій А. Шенберга («Шість п’єс ор.19») і А. Берга (Соната ор. 1) у контексті виконавського прочитання, що базується на символістському естетизмі вираження відроджуваної струнно-щипкової аналогії клавірного-фортепіанного вираження. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в працях українських музикознавців, зокремаТ. Вєркіної, О. Козаренка, І. Ляшенка, О. Маркової, О. Сокола, ін., з використанням науково-дослідницьких методів компаративно-стильового, герменевтичного, біографічно-описового, аналітично-типологічного тощо. Наукова новизна – в оригінальності спостереження компенсативності естетизму виконавського ракурсу гри названої музики А. Шенберга та А. Берга та відповідності останньої неосимволістським тяжінням сучасного творчого мислення. Також самостійним є висновок про природу вказаного виконавського вибору, що відповідає слухацьким очікуванням і співвідносне з ігрово-мозаїчним світоглядним налаштуванням сучасності на відсторонення драматично-трагічних ракурсів змістовності музичної класики. Висновки. Неосимволістська еклектика поставангарду відродила клавірну струнно-щипкову аналогію у фортепіанному звуковидобутті, надавши піаністичному вираженню салонну одухотворенну «полегшеність», яка переорієнтувала експресіоністсько-салонні тенденції фортепіанної спадщини Нововіденців на компенсативний естетизм просимволістського значення. Реальністю виконавського подання композицій А. Шенберга та А. Берга стає наближення музики їх творів, зокрема у виконанні автора даного нарису, до характеру салонної привітності звучання, відсторонюючого експресионістський антиестетизм на користь прошубертіанських вітань постпоставангарду.
Ключові слова: естетизм, компенсативність музичного вираження, символізм, експресионізм, стиль в музиці, виконавський стиль, музичний жанр
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.