Ukrainian subjects in the theatrical repertoire of Right-Bank Ukraine in the first half of the nineteenth century
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147429Keywords:
music and dramatic theatre, Right-bank Ukraine, national musical culture, international cultural interrelations, theatrical culture, theatrical repertoire.Abstract
The purpose of the article is to detail the repertoire trends of the theatrical life of the Right-Bank Ukraine in the aspect of intercultural dialogue and the clarification of national specificity. The methodology of the Ukrainian theatrical culture of the mentioned period research is the application of the historical-chronological method with the use of a sophisticated interdisciplinary approach, as well as elements of the techniques of the related humanities. It is also appropriate to apply a comparative method, methods of complex analysis and scientific reconstruction, etc. The scientific novelty consists in the systematization of information about the repertoire presented on the stages of Right-Bank Ukraine in the first half of the nineteenth century. His genre composition, living conditions, performing tradition of this period theatrical practice is one of the most important directions of research in the contemporary historiography of Ukrainian musical culture. Particular attention is paid to the place and role of Ukrainian subjects in the prevailing conditions of the Polish and administrative introduction of Russian theatrical traditions. In the context of repertoire trends, information about little-known works. Conclusions. The complexity of the study of the dramatic repertoire of the first half of the XIX century is due to the inaccessibility of texts of a large part of his samples, as well as the practice of creating numerous stage versions of the work – performances adaptations, which often differed significantly from the original. However, even according to available sources, we can conclude that the works of Ukrainian subjects are viral. Subsequent sources of scholarly research in this promising direction will provide much more material in the study of repertoire features that largely determined the faces of Ukrainian theatrical culture of the first half of the nineteenth century and also influenced its further development.
References
Афиши спектаклей, поставленных в Волынской губернии за 1834 г. на Житомирском частном театре… 26 февраля 1834 – 20 декабря 1834. Центральний державний історичний архів (далі – ЦДІА) України м. Київ. Ф. 442. Оп. 1. Од. зб. 1604. Арк. 1–80.
Афиши спектаклей, поставленных театральными труппами в м. Тульчине Винницкого уезда Подольской губернии и г. Каменце-Подольске за 1832 г. ЦДІА України м. Київ. Ф. 442. Оп. 1. Од. зб. 1277. – Арк. 1–197
Афиши спектаклей, поставленных театральными труппами в Подольской губернии за 1835 г. 5 июня – 5 декабря 1835 г. ЦДІА України м. Київ. Ф. 442. Оп. 1. Од. зб. 1895. Арк. 1–62
Брик І. Драма з Коліївщини на основі драми Кернера. Записки наукового Товариства ім. Шевченка. Львів, 1920. Т. 130. С. 121–131.
Бэлза И. История польской музыкальной культуры: в 3-х томах. М. : Музыка, 1957. Т. 2. 352 с.
Єршов В. О. Польська література Волині доби романтизму: генологія мемуаристичності. Житомир : Полісся, 2008. 624 c.
Кирчів Р. Ф. Українськbй фольклор у польській літературі (період романтизму). К.: Наукова думка, 1971. 276 с.
Ковпік С. І. Мікропоетіка історичної «комедіо-опери» К. Гейнча «Поворот запорожців з Трапезунда». Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки. 2010. № 2. С. 130–136.
Лобас П. О. Зелінський Карл Михайлович. Українська Літературна Енциклопедія: в 5 т. К. : Голов. ред. УРЕ ім. М. П. Бажана, 1990. Т. 2: Д – К. С. 261.
Марковський М. «Powrót zaporozców z Trebizundy» К. Гейнча, мало відомий твір польсько-української ро-мантики. Україна. К.: Держ. вид-во України, 1926. Кн. 5 (19). С. 77–78.
Мокрицький Г. П. Тут музика живе уже віками…: Історія будівлі філармонії в Житомирі. Житомир : Волинь, 2014. 260 с.
Старицька-Черняхівська Л.М. Двадцять п’ять років українського театру (спогади та думки) / Л.М. Старицька-Черняхівська // Вибрані твори : Проза. Поезія. Мемуари / Л.М. Старицька-Черняхівська. – К. : Наук. дум-ка, 2000. – С. 630–740.
[Estreicher K.] Repertoar sceny polskiej od roku 1750 do 1871. Pisarze i tłumacze sceniczne zestawieni abecadlowo przez K. Estreichera. – Krakow : w Drukarni Uniwersytetu Jagellońskiego, 1871. 76 s.
[Heincz K. А.] Komedio-Opera historyczna we 2-ch Aktach na Małorosyjskim ięzyku wierszem napisana przez Karola Heincza pod tytułem Powrót zaporożców z Trebizundy. Roku 1841 1-go Grudnia. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. Ф. VIII. Од. зб. 81 м/192. Арк. 1–30.
Komorowski J. Polskie życie teatralne na Podolu i Wołyniu do 1863 roku. Wrocław [etc.] : Ossolineum–PAN, 1985. 236 s.
Novak-Romanowicz A. Wstęp / Alina Novak-Romanowicz. Kurpiński K. Zamek na Czorsztynie : оpera w 2 aktach. Warszawa : PWM, 1968. S. 5–8.
Papierzowa A. Libretta oper polskich z lat 1800–1830. Kraków : PWM, 1959. 264 s.
Posters of the performances staged in the Volyn province in 1834 at the Zhitomir private theater... (26 February 1834 – 20 December 1834). TsDIA Ukrainy m. Kyiv. F. 442. Op. 1. Od. zb. 1604. Ark. 1–80 [in Russian and Polish].
Posters of performances staged by theatrical companies in Tulchyn of Vinnytsia county of the Podolsky province and the Kamenets-Podolsk in 1832. (1832). TsDIA Ukrainy m. Kyiv. F. 442. Op. 1. Od. zb. 1277. Ark. 1–197 [in Russian].
Posters of performances staged by theatrical companies in the Podolsky province in 1835. (5 June –5 December 1835). TsDIA Ukrainy m. Kyiv. F. 442. Op. 1. Od. zb. 1895. Ark. 1–62 [in Russian and Polish].
Bryk I. (1920). Drama from Koliivshchyna based on the Kerner's drama. Zapysky naukovoho Tovarystva im. Shevchenka. 130. 121–131 [in Ukrainian].
Belza I. (1957). The history of Polish musical culture: in 3 volumes. Vol. 2. Moscow: Muzyika [in Russian].
Yershov V. O. (2008) Polish Volhynian literature of romanticism times: the genome of memoiristic. Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].
Kyrchiv R. F. (1971). Ukrainian folklore in Polish literature (period of romanticism). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Kovpik S. I. (2010). Micropoetry of the historical "comedy-opera" by K. Geinch "Turning the Cossacks from Trapezund". Visnyk zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Filolohichni nauky. 2. 130–136 [in Ukrainian].
Lobas P. O. (1990). Zelinskyi Karl Mykhailovych. Ukrainska Literaturna Entsyklopediia: v 5 t. Vol. 2 (p. 261). Kyiv: Holov. red. URE im. M. P. Bazhana. [in Ukrainian].
Markovskyi M. (1926). «Powrót zaporozców z Trebizundy» by K. Geinch little-known work of Polish-Ukrainian romanticism. Ukraina. 5 (19). 77–78 [in Ukrainian].
Mokrytskyi H. P. (2014). Here the music lives for centuries...: History of the Philharmonic building in Zhytomyr. Zhytomyr: Volyn [in Ukrainian].
Starytska-Cherniakhivska L. M. (2000). Twenty-five years of Ukrainian theater (memoirs and thoughts). Vybrani tvory: Proza. Poeziia. Memuary. Kyiv: Nauk. dumka. 630–740 [in Ukrainian].
Estreicher K. (1871). Repertoar sceny polskiej od roku 1750 do 1871. Pisarze i tłumacze sceniczne zestawieni abecadlowo przez K. Estreichera. Krakow : w Drukarni Uniwersytetu Jagellońskiego [in Polish].
Heincz K. А. (1841). Komedio-Opera historyczna we 2-ch Aktach na Małorosyjskim ięzyku wierszem napisana przez Karola Heincza pod tytułem Powrót zaporożców z Trebizundy. Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. F. VIII. Od. zb. 81 m/192. Ark. 1–30 [in Ukrainian].
Komorowski J. (1985). Polskie życie teatralne na Podolu i Wołyniu do 1863 roku. Wrocław [etc.]: Ossolineum–PAN [in Polish].
Novak-Romanowicz A.(1968) Wstęp. Kurpiński K. Zamek na Czorsztynie: оpera w 2 aktach. Partytura. (pp. 5–8). Warszawa: PWM [in Polish].
Papierzowa A.(1959) Libretta oper polskich z lat 1800–1830. Kraków: PWM [in Polish].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).