УКРАЇНСЬКА ТЕМАТИКА В ТЕАТРАЛЬНОМУ РЕПЕРТУАРІ ПРАВОБЕРЕЖНОЇ УКРАЇНИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Olga Volosatykh Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147429

Ключові слова:

музично-драматичний театр, Правобережна Україна, національна музична культура, міжнаціональні культурні взаємозв’язки, театральна культура, театральний репертуар.

Анотація

Метою пропонованої розвідки є деталізація репертуарних тенденцій театрального життя Правобережної України в аспекті міжкультурного діалогу та увиразнення національної специфіки. Методологію дослідження української театральної культури зазначеного періоду складає застосування історико-хронологічного методу із залученням комплексного міждисциплінарного підходу, а також елементів методик суміжних гуманітарних наук. Доречним є також застосування порівняльного методу, методів комплексного аналізу й наукової реконструкції тощо. Наукова новизна полягає в систематизації відомостей щодо презентованого на сценах Правобережної України першої половини ХІХ століття репертуару. Його жанровий склад, умови побутування, виконавська традиція театральної практики зазначеного періоду є одним з актуальних напрямків дослідження в сучасній історіографії музичної культури України. Особливої уваги приділено місцю та ролі української тематики в умовах превалювання польської та адміністративного впроваджування російської театральної традицій. У контексті репертуарних тенденцій наведено відомості щодо маловідомих творів. Висновки. Складність дослідження театрального репертуару першої половини ХІХ століття пов’язана з малодоступністю текстів значної частини його зразків, а також із практикою створення численних сценічних версій твору – виконавських адаптацій, які нерідко значно відрізнялися від першоджерела. Проте навіть за наявними джерелами можна зробити висновок про значну популярність творів із українською тематикою. Подальші джерелознавчі пошуки науковців у цьому перспективному напрямку нададуть набагато більший за обсягом матеріал для дослідження репертуарних особливостей, які багато в чому визначали обличчя української театральної культури першої половини ХІХ ст., а також впливали на її подальший розвиток.

Біографія автора

Olga Volosatykh, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

кандидат мистецтвознавства, доцент,
доцент кафедри історії української музики
та музичної фольклористики

Посилання

Афиши спектаклей, поставленных в Волынской губернии за 1834 г. на Житомирском частном театре… 26 февраля 1834 – 20 декабря 1834. Центральний державний історичний архів (далі – ЦДІА) України м. Київ. Ф. 442. Оп. 1. Од. зб. 1604. Арк. 1–80.

Афиши спектаклей, поставленных театральными труппами в м. Тульчине Винницкого уезда Подольской губернии и г. Каменце-Подольске за 1832 г. ЦДІА України м. Київ. Ф. 442. Оп. 1. Од. зб. 1277. – Арк. 1–197

Афиши спектаклей, поставленных театральными труппами в Подольской губернии за 1835 г. 5 июня – 5 декабря 1835 г. ЦДІА України м. Київ. Ф. 442. Оп. 1. Од. зб. 1895. Арк. 1–62

Брик І. Драма з Коліївщини на основі драми Кернера. Записки наукового Товариства ім. Шевченка. Львів, 1920. Т. 130. С. 121–131.

Бэлза И. История польской музыкальной культуры: в 3-х томах. М. : Музыка, 1957. Т. 2. 352 с.

Єршов В. О. Польська література Волині доби романтизму: генологія мемуаристичності. Житомир : Полісся, 2008. 624 c.

Кирчів Р. Ф. Українськbй фольклор у польській літературі (період романтизму). К.: Наукова думка, 1971. 276 с.

Ковпік С. І. Мікропоетіка історичної «комедіо-опери» К. Гейнча «Поворот запорожців з Трапезунда». Вісник Запорізького національного університету. Філологічні науки. 2010. № 2. С. 130–136.

Лобас П. О. Зелінський Карл Михайлович. Українська Літературна Енциклопедія: в 5 т. К. : Голов. ред. УРЕ ім. М. П. Бажана, 1990. Т. 2: Д – К. С. 261.

Марковський М. «Powrót zaporozców z Trebizundy» К. Гейнча, мало відомий твір польсько-української ро-мантики. Україна. К.: Держ. вид-во України, 1926. Кн. 5 (19). С. 77–78.

Мокрицький Г. П. Тут музика живе уже віками…: Історія будівлі філармонії в Житомирі. Житомир : Волинь, 2014. 260 с.

Старицька-Черняхівська Л.М. Двадцять п’ять років українського театру (спогади та думки) / Л.М. Старицька-Черняхівська // Вибрані твори : Проза. Поезія. Мемуари / Л.М. Старицька-Черняхівська. – К. : Наук. дум-ка, 2000. – С. 630–740.

[Estreicher K.] Repertoar sceny polskiej od roku 1750 do 1871. Pisarze i tłumacze sceniczne zestawieni abecadlowo przez K. Estreichera. – Krakow : w Drukarni Uniwersytetu Jagellońskiego, 1871. 76 s.

[Heincz K. А.] Komedio-Opera historyczna we 2-ch Aktach na Małorosyjskim ięzyku wierszem napisana przez Karola Heincza pod tytułem Powrót zaporożców z Trebizundy. Roku 1841 1-go Grudnia. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. Ф. VIII. Од. зб. 81 м/192. Арк. 1–30.

Komorowski J. Polskie życie teatralne na Podolu i Wołyniu do 1863 roku. Wrocław [etc.] : Ossolineum–PAN, 1985. 236 s.

Novak-Romanowicz A. Wstęp / Alina Novak-Romanowicz. Kurpiński K. Zamek na Czorsztynie : оpera w 2 aktach. Warszawa : PWM, 1968. S. 5–8.

Papierzowa A. Libretta oper polskich z lat 1800–1830. Kraków : PWM, 1959. 264 s.

Posters of the performances staged in the Volyn province in 1834 at the Zhitomir private theater... (26 February 1834 – 20 December 1834). TsDIA Ukrainy m. Kyiv. F. 442. Op. 1. Od. zb. 1604. Ark. 1–80 [in Russian and Polish].

Posters of performances staged by theatrical companies in Tulchyn of Vinnytsia county of the Podolsky province and the Kamenets-Podolsk in 1832. (1832). TsDIA Ukrainy m. Kyiv. F. 442. Op. 1. Od. zb. 1277. Ark. 1–197 [in Russian].

Posters of performances staged by theatrical companies in the Podolsky province in 1835. (5 June –5 December 1835). TsDIA Ukrainy m. Kyiv. F. 442. Op. 1. Od. zb. 1895. Ark. 1–62 [in Russian and Polish].

Bryk I. (1920). Drama from Koliivshchyna based on the Kerner's drama. Zapysky naukovoho Tovarystva im. Shevchenka. 130. 121–131 [in Ukrainian].

Belza I. (1957). The history of Polish musical culture: in 3 volumes. Vol. 2. Moscow: Muzyika [in Russian].

Yershov V. O. (2008) Polish Volhynian literature of romanticism times: the genome of memoiristic. Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].

Kyrchiv R. F. (1971). Ukrainian folklore in Polish literature (period of romanticism). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Kovpik S. I. (2010). Micropoetry of the historical "comedy-opera" by K. Geinch "Turning the Cossacks from Trapezund". Visnyk zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Filolohichni nauky. 2. 130–136 [in Ukrainian].

Lobas P. O. (1990). Zelinskyi Karl Mykhailovych. Ukrainska Literaturna Entsyklopediia: v 5 t. Vol. 2 (p. 261). Kyiv: Holov. red. URE im. M. P. Bazhana. [in Ukrainian].

Markovskyi M. (1926). «Powrót zaporozców z Trebizundy» by K. Geinch little-known work of Polish-Ukrainian romanticism. Ukraina. 5 (19). 77–78 [in Ukrainian].

Mokrytskyi H. P. (2014). Here the music lives for centuries...: History of the Philharmonic building in Zhytomyr. Zhytomyr: Volyn [in Ukrainian].

Starytska-Cherniakhivska L. M. (2000). Twenty-five years of Ukrainian theater (memoirs and thoughts). Vybrani tvory: Proza. Poeziia. Memuary. Kyiv: Nauk. dumka. 630–740 [in Ukrainian].

Estreicher K. (1871). Repertoar sceny polskiej od roku 1750 do 1871. Pisarze i tłumacze sceniczne zestawieni abecadlowo przez K. Estreichera. Krakow : w Drukarni Uniwersytetu Jagellońskiego [in Polish].

Heincz K. А. (1841). Komedio-Opera historyczna we 2-ch Aktach na Małorosyjskim ięzyku wierszem napisana przez Karola Heincza pod tytułem Powrót zaporożców z Trebizundy. Instytut rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. F. VIII. Od. zb. 81 m/192. Ark. 1–30 [in Ukrainian].

Komorowski J. (1985). Polskie życie teatralne na Podolu i Wołyniu do 1863 roku. Wrocław [etc.]: Ossolineum–PAN [in Polish].

Novak-Romanowicz A.(1968) Wstęp. Kurpiński K. Zamek na Czorsztynie: оpera w 2 aktach. Partytura. (pp. 5–8). Warszawa: PWM [in Polish].

Papierzowa A.(1959) Libretta oper polskich z lat 1800–1830. Kraków: PWM [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство