Stylistic and iconographic features of the "Assumption" icons from the collection of the National Art Museum of Ukraine

Authors

  • Ольга Олегівна Рижова National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147529

Keywords:

icon, painting, research, attribution, Kyiv-Pechersk Lavra

Abstract

The purpose of the study is to find out the features of the style and iconography of the monument and to consider the icon in the broad context of the Kiev and Lavra iconography of the XVIII century. The methodology of the research is to use the principles of historicism and comparative analysis. Specifics of material structure of the icon are identified with technical and technological studies, that included optic studies of the surface of the painting in the visible direct and side light source, in the infrared (IR‑) and ultraviolet (UV‑) radiation range, layered visual microscopic study of the surface of the paint layer, sampling of soil and paint layer; determination of soil composition and pigments of the paint layer. Scientific novelty is in revealing the stylistic and iconographic features of the monument, namely: in the icon composition the sacred historical aspect of the sanctuary's existence is emphasized, the style of the icon indicates that the icon painter was familiar with the icons and engravings of the monasteries of Kiev, Chernigov, the artistic tradition of the Armory Chamber; In the process of research, stylistic analogies are found among the monuments (icons and engravings) of the Lavra and Chernigov artifacts (icons and engravings) origin, icons of the artistic tradition of the Armory Chamber, as well as an icon from the collection of the Pskov State Unified Historical Architectural and Art Museum of the Reserve (Inventory No. 1601), which for today is the only iconographic analogue of the icon from the NCHMU among the monuments of icon painting. Conclusions. Based on the results of complex (stylistic, iconographic and visual optical) studies, it became possible to determine the creation of the icon "Assumption" (Inventory No. I 61, NXMU) to masters from Lavra. In particular, it is more likely to attribute the execution of the icon to Ivan Shchirsky.

Author Biography

Ольга Олегівна Рижова, National Kyiv-Pechersk Historical and Cultural Reserve

PhD in Arts, leading researcher the scientific restoration and conservation department

References

Белик Ж. Г. Успение Богоматери в иконописи, графике и декоративно-прикладном искусстве XV – начала XX века: вступ. статья / Ж. Г. Белик, Е. Я. Зотова, Н. И. Комашко // Успение Богоматери. Иконы, графика, декоративно-прикладное искусство XV – начала XX века [Каталог выставки] . Москва, 2017. С. 17–18.

Духовна спадщина подвижників Христа відлунням пам’яті жива [Образотворчий матеріал] : [каталог виставки / упорядник О. Адамович]. Київ : РC WORLD UKRAINE, 2001. 56 с. : іл. С. 42–43.

Иконопись Оружейной палаты из частных собраний : [каталог выставки] / сост. Н. И. Комашко. Москва : Красная площадь, 2017. 168 с.

Иконы России. Министерство культуры Российской Федерации ФГУП ГИВЦ Минкультуры России, 2010–2018. URL: http://www.iconrussia.ru/icon/detail.php?ID=5294 (дата звернення : 24.02.2018).

Картины церковной жизни Черниговской епархии из IX-вековой ее истории. Київ : Фото-лито-тип. С. В. Кульженко, 1911. 206 с. : ил.

Каталог збережених пам’яток Київського Церковно-археологічного музею 1872–1922 рр. / ідея кат. та заг. ред. С. Кролевець ; відп. ред. В. Колпакова ; рек. вченою радою НКПІКЗ. Київ, : НКПІКЗ, 2002. 244 с.

Комашко Н. И. Ильинская Черниговская икона Божией Матери. Иконография. Православная энциклопе-дия. Москва, 2010. Т. 22. С. 360–365.

Лопухіна О. В. Києво-Печерська ікона Успіння Богородиці. Історія і побутування чудотворного образа XI XX ст. Лаврські мистецтвознавчі студії. Київа, НКПІКЗ, 2015. С. 97–113.

Православна ікона Росії, України, Білорусі. Образотворчий матеріал: каталог виставки .Києво-Печерський заповідник. Київ: Новий друк, 2008. 208 с.

Степовик Д. Іван Щирський. Поетичний образ в українській бароковій гравюрі. Київ, 1988. С. 73–75.

Український іконопис XII–XIX ст. з колекції НХМУ. Образотворчий матеріал] = Ukrainian icon XII–XIX с. from collection NAMU : [альбом / авт. ст. Л. Членова ; упорядкув. Ю. Литвинець ; авт. проекту А. Мельник]. – Хмельницький : Галерея ; Київ: Артанія-Нова, 2005. 256 с. : іл.

Belik, Zh. G. & Zotova, Ye. Ya. & Komashko, N. I. (2017). Assumption of the Mother of God in icon painting, graphic arts and decorative arts of the 15th – early 20th century. Assumption of the Mother of God. Icons, graphics, arts and crafts of the 15th – early 20th century. (S. A. Kyr'yanova & O. V. Smyrnova, comps), (pp. 17–18). Moscow [in Russian].

Adamovych, O. (Comp.). (2001). The spiritual heritage of Christ's ascetics by echo of memory is alive, (pp. 42–43). Kyiv : RC WORLD UKRAINES [in Ukrainian].

Komashko, N. I. (Comp.). (2017). Icon painting of the Armory Chamber from private collections. Moscow : Krasnaya ploshchad [in Russian].

Ikony Rossii. Retrieved from http://www.iconrussia.ru/icon/detail.php?ID=5294 [in Russian].

Vasyliy, bishop of Chernigov and Nezhin. (Author of the foreword). (1911). Pictures of the church life of the Chernigov diocese from the 9th century history. Kiev : Foto-lito-tip. S. V. Kul'zhenko [in Russian].

Krolevets' S. & Kolpakova, V. (Eds.). (2002). Catalog of the preserved monuments of the Kiev Church and Archaeological Museum in 1872–1922. Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].

Komashko, N. I. (2010). Il'insk-Chernigov Icon of the Mother of God. Iconography. Orthodox Encyclopedia. (Vols 22), (pp. 360–365). Moscow [in Russian].

Lopukhina, O. V. (2015). Kiev-Pechersk Icon of the Assumption of the Virgin. History and existence of miraculous image of the XI–XX centuries. Lavrs'ki mystetstvoznavchi studiyi, (pp. 97–113). Kyiv : NKPIKZ [in Ukrainian].

Orthodox icon of Russia, Ukraine, Belarus. (2008). Kyiv : Novyy druk [in Ukrainian].

Stepovyk, D. (1988). Ivan Shchyrysky. Poetic image in the Ukrainian Baroque engraving, (pp. 73–75). Kyiv [in Ukrainian].

Lytvynets, Yu. (Comp.). (2005). Ukrainian icon XII–XIX s. from collection NAMU. Khmelnytskyy : Halereya ; Kyiv : Artaniya-Nova [in Ukrainian].

Published

2018-08-29

Issue

Section

Мистецтвознавство