ADVERTISEMENT AS AN INDICATOR OF ETHNIC MENTAL PECULIARITIES OF UKRAINIAN NATIONAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191749Ключові слова:
mentality, ethnic mentality, nucleus, advertisement, genres of advertising products.Анотація
The purpose of the article is to present the advertisement phenomenon aimed at stimulating certain actions by presenting the elements that are the indicators of ethnic mental peculiarities of Ukrainian national culture to the recipients. The methodology consists of works by foreign and domestic authors covering philosophical, cultural and psychological aspects of advertising. Among the methods chosen for the disclosure of the stated topics, the support was made on the general methods of scientific knowledge: analysis, synthesis, generalization. The scientific novelty of the article is that it makes an analysis of Ukrainian advertising products as a combination of universal advertising genres and elements that are based on ethnic mental peculiarities and values. Conclusion. It was stated that the advertising genres existing in modern social and cultural space present a synthesis of universal and ethnic mental components to a recipient. The paradoxical nature of advertisement is considered to be its reason. This means that: despite the tendency to produce the values of popular culture, it by “rooting” into the national culture, an important element of which is a nucleus, is a means reflecting ethnic mental peculiarities of Ukrainian national culture.
Посилання
Bychko, A. (1996). Cultural Matrix of Ukrainian Mentality. Small Encyclopedia of Ethno-State Studies. Kyiv: Dovira-Heneza. [in Ukrainian].
Bovuar, S. (1994) The second gender: Per. fr. V 2 t. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Hrytsenko, O. (1998). Advertising Essays by the Ukrainian popular culture / Ed. O. Gritsenko. Kyiv: UTSKD, pp. 549-563. [in Ukrainian].
Doniy, N.YE. (2007). The Value Dynamics of the Mass Culture. Candidate’s thesis. Kyiv: KNU im. T. Shevchenka [in Ukrainian].
Dubov, I. (1993). The phenomenon of mentality: a psychological analysis. Questions of psychology, 5, pp. 20-30. [in Russian].
Zarya, S.V. (2018). The Artistic and Spectacular Television Advertising in the National-cultural Space of Ukraine of the XXI century. Candidate’s thesis. Kyiv: Natsional`noyi akademiyi kerivnykh kadriv kul`tury i mystetstv [in Ukrainian].
Kryms`kyy, S. (1998). Archetypes of Ukrainian culture. Visnyk NAN Ukrayiny, 7-8, pp. 74-87 [in Ukrainian].
Kulchytskіі, O. (1992). Perception of a Ukrainian. Ukrainian soul. Kyiv: Feniks, рр. 48-65. [in Ukrainian].
Matviychuk, B.S. (2017). Culture-productive Potential of an Advertising: Aesthetical Dimensions. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Natsional`noyi akademiyi kerivnykh kadriv kul`tury i mystetstv. [in Ukrainian].
Mironov, V. (1996). Science and the “Crisis of Culture” (or the protracted carnival?). Vestn.Mosk.un-tу. Ser.7. Philosophy, 4, pp. 3-14. [in Russian].
Orlova, T.I. (2002). Aesthetics of synthesis: categories, universals, paradigms. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].
Raynov, B. (1979). Mass Culture: Trans. Bolg. Moscow: Progress [in Russian].
Chyzhevskyy, D. (1983). Essays on the history of philosophy in Ukraine. Ed.2-nd. Munich: Ukr.Vilnyy un-t [in Ukrainian].
Yung, K. (1995). Psychological types, SPb: Yuventa, Moscow, Progress-Univers. [in Russian].
Yakovlev, O.V. (2015). Semiotics as Research Methodology of Cultural Space of Ukraine. Visnyk Natsional`noyi akademiyi kerivnykh kadriv kul`tury i mystetstv, 2, pp. 71-75. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.