І. СОЛЛЕРТИНСЬКИЙ ТА БАЛЕТНИЙ ТЕАТР 20–30-Х РР. ХХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220417Ключові слова:
Соллертинський Ігор, балетний театр, критика балету, хореографія, танець.Анотація
Мета дослідження – виявити концептуальні підходи І. Соллертинського до розвитку балетного театру в СРСР в 20–30-х рр. ХХ ст. Методологія. Застосування сукупності наукових методів, зокрема аналіз історіографії, порівняння, індукція, дозволили провести науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Вперше виявлено особливостей дослідницької оптики І. Соллертинського щодо розвитку балетного театру в СРСР в 20–30-х рр. ХХ ст. Висновки. Ставлення театрознавця до історії балетного мистецтва, зокрема в 20-30-х рр. ХХ ст. в СРСР, зумовлене ідеологічними догматами та тогочасною соціологічноорієнтованою методологією. Серед основних стратегій розвитку хореографічного мистецтва (за І. Соллертинським) – заперечення класичного танцю як позаідеологічного мистецького засобу, що не може задовольнити вимоги формування нової радянської людини, не може бути застосований у культурному будівництві; заперечення академічних балетних вистав М. Петіпа через застарілість мистецьких засобів; класова орієнтованість балету (пролетарії як основна дійова особа на сцені та цільова аудиторія); змістовність та дієвість вистав. Дослідницька оптика І. Соллертинського свідчить про його приналежність до соціологічної мистецтвознавчої школи, що згодом буде звинувачена в «вульгарному соціологізмі». Попри ідеологічне забарвлення праці І. Соллертинського увійшли до золотого фонду балетознавства.
Посилання
Bystrov, V. (2019). Vulgar Sociologism: The History of the Concept. Sociological Review, Vol. 18, 3, 286–308 [in Russian].
Bukina, T.V. (2017). "Revolution on pointes" by I.I. Sollertinskij: "vulgar" sociology of classical ballet. Bulletin of the Vaganova Ballet Academy, 5(52), 65–76 [in Russian].
Druskin, M.S. (1973). І.I. Sollertinskij on ballet. Sollertinskij I. Articles about ballet. Leningrad: Music, 7–13 [in Russian].
Kolesnikova, L.N. (2014). I.I. Sollertinskij and the musical theater of the late 1920s – 1930s. (Essays on the history of the national musical theater): monograph. Omsk: Izd-vo OGU [in Russian].
Pidlypska, A. (2020). Ballet of the USSR on the way to choreography in the optics of art criticism. Dance studies, Vol. 3, 3, 24–35 [in Ukrainian].
Sollertinskij, I.I. (1930). To the left of the twine. Rabochij i teatr, 8, 8 [in Russian].
Sollertinskij, I. (1928, June 17). For the new choreographic theater. Zhizn' iskusstva, 25, 4 [in Russian].
Sollertinskij, I.I. (1929, Оctober 6). What kind of ballet do we really need? Zhizn' iskusstva, 40, 5 [in Russian].
Sollertinskij, I. (1933). Musical theater on the threshold of October and the problem of opera and ballet heritage in the era of war communism. History of the Soviet Theater: Essays on Development / V.E. Rafalovich, E. M. Kuznecov (Eds.) Leningrad: Gosudarstvennoe izdatel'stvo hudozhestvennoj literatury. Vol. 1. Petrograd theaters on the threshold of October and during the era of war communism: 1917–1921, 291–356 [in Russian].
Sollertinskij, I. (1973). Articles about ballet. Leningrad: Music [in Russian].
Uchitel', K. (2013). About the unknown work of Ivan Sollertinskij. Opera musicologica, № 2(16), 69–74 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.