«ЗОЛОТИЙ ОБРУЧ» Б. ЛЯТОШИНСЬКОГО В УСПАДКУВАННІ ДУХОВНО-МІФОЛОГІЧНИХ НАСТАНОВ МУЗИЧНОГО ТЕАТРУ ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289839Анотація
Мета дослідження – виявлення поетико-інтонаційної унікальності «Золотого обруча» Б. Лятошинського в річищі духовно-міфологічних настанов європейського музичного театру XIX–XX століть. Методологія роботи. Істотними для цієї роботи виявилися міждисциплінарний, історико-культурологічний, жанрово-стильовий підходи, що дозволяють виявити духовно-містеріальні підвалини опери «Золотий обруч» Б. Лятошинського та її літературного першоджерела. Наукова новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що виявляє духовно-містеріальну ґенезу опери «Золотий обруч» Б. Лятошинського, закарбовану не тільки поетикою українського музичного театру та його духовно-естетичними настановами, але й християнсько-міфологічними підвалинами західноєвропейської опери епохи романтизму. Висновки. «Золотий обруч» Б. Лятошинського (1929) став видатним твором українського і європейського загалом музичного театру першої половини ХХ століття. З одного боку ця опера виникла на перетині «громадівських» ідей І. Франка та їх художнього втілення в повісті «Захар Беркут», а також духовно-етичних настанов творчості Б. Лятошинського, сформованих на тлі містеріально-міфологічного підґрунтя українського «образу світу» та культури. З іншого боку, духовно-смислова специфіка аналізованого опусу з очевидною мінімалізацією в ньому власне історичного фактору, посиленням міфологічного початку (співіснування трьох світів – богів, героїв та людей), переосмисленням (у порівнянні з літературним першджерелом) авторами опери її фіналу з підкресленням його жертовно-спокутного сенсу, – все це викликає певні аналогії між «Золотим обручем» та широким спектром тем та образів європейської культури минулого та сучасності та її біблійно-християнським містеріальним тлом.
Ключові слова: «Золотий обруч» Б. Лятошинського, «Захар Беркут» І. Франка, містерія та опера, українська музична культура.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.