ПІСЕННА СТИЛІСТИКА БОГДАНА ЯНІВСЬКОГО: ІНСПІРАЦІЇ, ІНТЕНЦІЇ ТА ЕМІНЕНТНІСТЬ ТЕКСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289841Анотація
Метою роботи є окреслення стилістики пісень Б.-Ю. Янівського з авторської збірки «Вишнева віхола» для сольного та дуетного виконання з урахуванням їхніх інспірацій, інтенцій і засобів музично-вербальної взаємодії крізь оптику категорії «емінентного тексту» (Г.-Ґ. Ґадамер) та в соціокультурних параметрах часу. Методи дослідження базуються на інтеграції філософського та мистецтвознавчого підходів для висвітлення емінентних властивостей зразків естрадно-пісенної творчості композитора. Використано системно-аналітичний, інтермедіальний і типологічний методи при вивченні музично-поетичних компонентів пісень у діалогічній, а подекуди в полілогічній взаємодії музики, слова та запозичених театральних прийомів. Методи узагальнення та рефлексії дали змогу виявити інспірації та інтенції звернень Янівського до розважальної музики в радянський час. Наукова новизна дослідження полягає у спробі контекстуально-інтермедіального розгляду пісень збірки «Вишнева віхола» як емінентних текстів. Висновки. Професіоналізм Б.-Ю. Янівського, як композитора, піаніста та концертмейстера, сприяв створенню художньо довершених взірців естрадно-пісенного жанру. Вокальна та фортепіанна партії увиразнюють сугестивну силу поетичної основи й водночас інтермедіально-емінентно збагачують її. Інспіраціями формування пісенної стилістики Янівського стали національний і локальний музичний фольклор, галицькі традиції розважально-пісенних жанрів і видів музикування, що ввібрали в себе елементи пісенно-танцювальної творчості різних країн світу й, разом з тим, зберегли свою неповторність. Інтенції композитора полягали у намірі популяризації тогочасної розважальної пісенності та у прагненні довести, що українська естрадна пісня є самодостатньою, що вона зберігає національну самобутність, органічно переосмислюючи кращі західні надбання. Музично-естрадний семіозис Янівського обіймає широкий діапазон інтонаційно-ритмічних, ладогармонічних і фактурних знаків різної генези, що сукупно творять колорит авторської стилістики.
Ключові слова: композитор Б. Янівський, естрадно-пісенний жанр, інтермедіальність, емінентний текст, пісня, дует, фортепіанна партія.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.