КОМПОЗИЦІЙНІ АНАЛОГІЇ В ХРАМОВОМУ ЖИВОПИСІ КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308360Анотація
Мета статті – виявити і проаналізувати композиційні аналогії в новому живописі церков Києво-Печерської лаври початку 2000-х. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Проведено мистецтвознавчий аналіз композиційних аналогій у храмових декораціях Києво-Печерської лаври, створених за новими програмами на початку 2000-х. У розписах та іконах церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» досліджено аналогії з шанованими православними іконами, а також з іконами та розписами лаврських церков 1890-х – 1910-х (на основі архівних візуальних джерел). У розписах вівтаря церкви Всіх преподобних отців Печерських виявлено та проаналізовано аналогії з композиціями на архівних фото, введених в науковий обіг. Простежено сюжетний, іконографічний, академічний зв’язок живопису початку 2000-х з лаврським живописом кінця ХІХ – початку ХХ ст. Досліджено трансформації первинних композицій у розписах початку 2000-х. Висновки. У живописній декорації церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» (початок 2000-х) О. Боровик і художники використали як образотворчий ключ аналогії творів лаврського іконопису, монументального живопису 1890 –1910-х, а також особливо шанованих православних ікон. Серед них були ікони (Г. Попов) та розписи (І. Їжакевич) церкви Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою (початок ХХ ст.), монументальна живописна композиція Великої церкви (В. П. Верещагін, 1897–1901). У декорації храму Всіх преподобних отців Печерських (2002) художники на чолі з О. Боровиком для стінопису вівтаря обрали композиції на архівних фото з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». Композиційні аналогії виконані на основі спільної образотворчої мови зразків та сучасного живопису, мови академічного живопису. Художники продовжили академічну традицію в храмовому живописі Києво-Печерської лаври. Композиційні аналогії реалізувались як цитування ікон, композицій стінопису повністю або фрагментарно з локальними змінами. Інколи нові розписи набували нового символічного та емоційного звучання.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.