КОМПОЗИЦІЙНІ АНАЛОГІЇ В ХРАМОВОМУ ЖИВОПИСІ КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308360Анотація
Мета статті – виявити і проаналізувати композиційні аналогії в новому живописі церков Києво-Печерської лаври початку 2000-х. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-культурного і мистецтвознавчого аналізу, емпіричного спостереження. Наукова новизна роботи. Проведено мистецтвознавчий аналіз композиційних аналогій у храмових декораціях Києво-Печерської лаври, створених за новими програмами на початку 2000-х. У розписах та іконах церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» досліджено аналогії з шанованими православними іконами, а також з іконами та розписами лаврських церков 1890-х – 1910-х (на основі архівних візуальних джерел). У розписах вівтаря церкви Всіх преподобних отців Печерських виявлено та проаналізовано аналогії з композиціями на архівних фото, введених в науковий обіг. Простежено сюжетний, іконографічний, академічний зв’язок живопису початку 2000-х з лаврським живописом кінця ХІХ – початку ХХ ст. Досліджено трансформації первинних композицій у розписах початку 2000-х. Висновки. У живописній декорації церкви на честь ікони Божої Матері «Живоносне Джерело» (початок 2000-х) О. Боровик і художники використали як образотворчий ключ аналогії творів лаврського іконопису, монументального живопису 1890 –1910-х, а також особливо шанованих православних ікон. Серед них були ікони (Г. Попов) та розписи (І. Їжакевич) церкви Преподобних Антонія і Феодосія Печерських з Трапезною палатою (початок ХХ ст.), монументальна живописна композиція Великої церкви (В. П. Верещагін, 1897–1901). У декорації храму Всіх преподобних отців Печерських (2002) художники на чолі з О. Боровиком для стінопису вівтаря обрали композиції на архівних фото з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». Композиційні аналогії виконані на основі спільної образотворчої мови зразків та сучасного живопису, мови академічного живопису. Художники продовжили академічну традицію в храмовому живописі Києво-Печерської лаври. Композиційні аналогії реалізувались як цитування ікон, композицій стінопису повністю або фрагментарно з локальними змінами. Інколи нові розписи набували нового символічного та емоційного звучання.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.