An influence of initial swimming training technology on technical preparedness indicators of children with consequences of cerebral palsy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-5.005

Keywords:

swimming technique, backstroke way, information technology, infantile cerebral palsy, expert assessment

Abstract

Vasiliy Bosko

Purpose: to develop an innovative technology of elementary swimming training in the backstroke way of children with the consequences of infantile cerebral palsy (ICP) and to evaluate its effectiveness.

Material & Methods: methods were used: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical experiment, expert evaluation, statistical methods. The pedagogical experiment involved 29 children diagnosed with cerebral palsy, of which two groups were formed: an experimental group consisting of 14 children, 6 of them with spastic diplegia and 8 with a hemiparetic form, and a control group of 15, of which 6 – with spastic diplegia and 8 – with a hemiparetic form of cerebral palsy. After the experiment, we conducted an expert survey in order to identify the experts' opinion on the level of mastering the technique of swimming by backstroke way of children with the consequences of infantile cerebral palsy.

Results: main means of implementing the technology is the web-based information system "SwimCP (Swimming with Cerebral Palsy)" developed by us, which promotes the effective learning of the swimming of children with the effects of infantile cerebral palsy in the initial stage of sports training by selecting and recommending an orienting set of exercises, in accordance with the specific form of infantile cerebral palsy and the stage of learning motor action.

Conclusion: with the help of expert assessment confirmed that the proposed technology is the initial training to swimming by backstroke way to children with consequences of cerebral palsy is effective.

References

Ашанін, В.С., Пятисоцька, С.С. (2005), "Оптимізація тренувального процесу юних спортсменів з використанням інформаційних технологій", Молода спортивна наука України, Вип. 9, Т. 1, С. 43-47.

Босько, В.М. (2017), "Кінематичні характеристики техніки плавання кролем на спині кваліфікованих плавців з наслідками дитячого церебрального паралічу", Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 23-28, doi: 10.15391/snsv.2017-2.004.

Брискин, Ю.А., Евсеев, С.П., Передерий, А.В. (2010), Адаптивный спорт, Советский спорт, Москва.

Когут, І.О. (2016), Соціально-гуманістичні засади розвитку адаптивної фізичної культури в Україні (на матеріалі адаптивного спорту), автореф. дис. д-ра наук з фіз. вих. і спорту, Київ, 44 с.

Кравцевич, П.В. (2015), Влияние лечебного плавания на функциональные резервы организма детей со спастическими формами детского церебрального паралича, дис. канд. биол. наук, Липецк, 152 с.

Кривошлик, Ю. (2013), "Сучасні методи фізичної реабілітації дітей дошкільного віку, хворих на церебральний параліч: версії, теорії, суперечки (огляд літератури)", Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2, С. 157-160.

Мосунов, Д.Ф., Клешнев, И.В., Шпак, С.Л. (2007), Гидрореабилитация ребенка с последствиями детского церебрального паралича, СПб ГУФК им. П.Ф. Лесгафта, СПб.

Передерій, А.В. (2002), Технічна підготовка спортсменів з наслідками церебрального паралічу з урахуванням особливостей рухової пам’яті (на прикладі легкої атлетики), автореф. дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту, Львів, 19 с.

Скалій, О.В. (2002), Комп'ютерні технології диференціації процесу фізичного виховання школярів (на прикладі навчання плавання), автореф. дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту, Львів, 18 с.

Таран, І.Н. (2014), Гідрокінезотерапія як засіб поетапного формування рухових навичок дітей 3–5 років з церебральним паралічем спастичної форми, дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту, Львів, 215 c.

Томенко, О.А. (2000), Навчання плаванню дітей-інвалідів з ушкодженнями опорно-рухового апарату з використанням методів контролю, автореф. дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту, Луцьк, 14 с.

Borges Dos Santos, K., Lara, P.R.J. & Rodacki, A.L.F. (2017), "Reproducibility, repeatability and accuracy analysis of three-dimensional kinematics of the front crawl stroke trajectories in impaired swimmers", Journal of Physical Education and Sport, No. 17 (1), pp. 367-370.

Martens, J., Einarsson, I., Schnizer, N., Staes, F. & Daly, D. (2011), "Lower trunk muscle activity during front crawl swimming in a single leg amputee", Portuguese Journal of Sport Sciences, No. 11 (2), pp. 751-754.

Moretto, P., Pelayo, Р., Chollet, D. & Robin, H. (1996), "Effects of training including biomechanical biofeedback in swimmers with cerebral palsy", Journal of human movement studies, No. 31, pp. 263-284.

Osborough, C., Daly, D. & Payton, C. (2014), "Effect of swim speed on leg-to-arm coordination in unilateral arm amputee front crawl swimmers", Journal of Sports Sciences, No. 4, pp. 1-9.

Papadimitriou, K., Loupos, D., Tsalis, G. & Manou, B. (2017), "Effects of proprioceptive neuromuscular facilitation (PNF) on swimmers leg mobility and performance", Journal of Physical Education and Sport, No. 17 (2), pp. 663-668.

Varfolomeeva, Z., Podolyaka, O., Panova, N. & Dobryakova, V. (2017), "Assessment of motor skills of adolescents with cerebral palsy during hydrotherapy", Journal of Physical Education and Sport, No. 17 (2), pp. 498-501.

Published

2017-10-31

How to Cite

Босько, В. (2017). An influence of initial swimming training technology on technical preparedness indicators of children with consequences of cerebral palsy. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (5(61), 30–34. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-5.005

Issue

Section

Articles