Рівень залученості дітей та підлітків до різних форм рухової активності в Україні та країнах членах Active Healthy Kids Global Alliance

Андрій Мандюк

Анотація


Мета: порівняти оцінки окремих індикаторів рухової активності в Україні та інших країнах згідно стандартів Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA).

Матеріал і методи: аналіз та узагальнення відомостей наукової літератури; методи теоретичного рівня дослідження (аналіз і синтез); соціологічне опитування, оцінка даних згідно методики Active Healthy Kids Global Alliance. Дослідження проводилось у групах учнів віком 12–14 (n=1893, з них – 899 хлопці та 994 дівчата ) та 15–17 років (n=925, з них – 449 хлопці та 476 дівчата). Проаналізовано оцінки індикаторів рухової активності дітей різного віку, представлені в базі даних AHKGA та спеціальних звітах з різних країн.

Результати: результати опитування учнів загальноосвітніх шкіл України, аналіз звітів щодо рухової активності дітей у країнах – членах AHKG, дозволили порівняти оцінки таких індикаторів рухової активності, як: організована спортивна діяльність та рухова активність (organized sport and physical activity), неорганізована ігрова діяльність (active play) та активне переміщення (active transportation).

Висновки: згідно стандартів AHKGA організовану спортивну діяльність та рухову активність українських дітей оцінено на «D», неорганізовану ігрову діяльність – на «С» та активне переміщення – на «В».


Ключові слова


діти; учні; рухова активність; AHKGA; активне переміщення; спорт; ігрова діяльність

Повний текст:

PDF

Посилання


Даниленко, Г.М., Нестеренко, В.Г (2016), «Вплив фізичної активності на рівень розумової працездатності школярів, що навчаються за різними програмами», Современная педиатрия, № 8, С. 55-58.

Кіндзера, А.Б., Боднар, І.Р., Сороколіт, Н.С. (2017), «Характеристика рівня добової рухової активності школярів 5–9 класів», Фізична культура, спорт та здоров’я нації, № 4, С. 176-180.

Круцевич, Т., Пангелова, Н. (2014), "Раціональна рухова активність як фактор підвищення розумової працездатності школярів", Спортивний вісник Придніпров'я, № 2, С. 73-76.

Москаленко, Н., Полякова, А., Решетилова, В. (2016), "Моделювання раціонального рухового режиму дітей 3–4 років у дошкільних закладах різного типу", Спортивний вісник Придніпров'я, № 3, С. 151-157.

Остапенко, О.І., Косата, І.В. (2016), «Сучасні технології формування звички до рухової активності молодших школярів у процесі фізичного виховання», Науковий часопис [Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова]. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 10, С. 76-79.

Президент України (2016), "Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація", Урядовий кур’єр, № 38, С. 8-9.

Сутула, В.О., Дейнеко, А.Х., Вишня, О.В (2015), "Формування культури рухової діяльності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6, С. 170-173.

Asfour Lila, et al. (2015), «The association of organized and unorganized physical activity and sedentary behavior with internalizing and externalizing symptoms in Hispanic adolescents», Child and adolescent mental health, No. 21.2, pp. 109-114.

Hills, Andrew P., Dengel, Donald R. & Lubans, David (2015), «Supporting public health priorities: recommendations for physical education and physical activity promotion in schools», Progress in cardiovascular diseases, No. 57.4, pp. 368-374.

Marques, Adilson, Ekelund, Ulf & Sardinha, Luís B. (2016). «Associations between organized sports participation and objectively measured physical activity, sedentary time and weight status in youth», Journal of Science and Medicine in Sport, No. 19.2, pp. 154-157.

Neufer, P. Darrell, et al (2015), "Understanding the cellular and molecular mechanisms of physical activity-induced health benefits", Cell metabolism, No. 22.1, pp. 4-11.

Poitras, Veronica Joan, et al (2016), "Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Applied Physiology", Nutrition, and Metabolism, No. 41.6, pp. 197-239.

Harrington, Deirdre, Belton, Sarahjane, Murphy, Marie et al (2016), The 2016 Ireland North and South Report Card on Physical Activity for Children and Youth, University of Leicester, University of Ulster.

Active healthy kids (2016), The global matrix 2.0 on physical activity for children and youth, Released on November 16th, 2016 at the International Congress on Physical Activity and Public Health in Bangkok, Thailand, available at: https://www.activehealthykids.org/the-global-matrix-2-0-on-physical-activity-for-children-and-youth/ (accessed 26 February 2018).

Tremblay, Mark S. et al (2014), "Physical Activity of Children: A Global Matrix of Grades Comparing 15 Countries", Journal of Physical Activity and Health, No. 11(Supp 1), pp. 113-S125.

Warburton, D.E. & Bredin, S.S. (2016), "Reflections on physical activity and health: what should we recommend?", Canadian Journal of Cardiology, No. 32.4, pp. 495-504.

World Economic Outlook Database (2016), International monetary fund, April 2016, available at: http://www.imf.org/external/ns/cs.aspx?id=28 (accessed 28 February 2018).

World Health Organization (2016), World health statistics 2016: monitoring health for the SDGs, sustainable development goals, available at: http://www.who.int/gho/publications/world_health_statistics/2016/en/ (accessed 28 February 2018).




DOI: https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.007

Copyright (c) 2018 Андрій Мандюк

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge