Improving the technical training of rhythmic gymnastics athletes by means of folk-stage dance
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-1.005Abstract
Purpose: to experimentally substantiate the improvement of technical readiness of rhythmic gymnastics
athletes aged 10-12 years by means of folk-stage dance.
Material and methods: theoretical analysis and generalization of data of special scientific and methodical literature, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment, method of expert assessments, methods of mathematical statistics. The study involved 14 gymnasts aged 10-12 years. Divided into two groups: control group (CG) 7 gymnasts and the main group (OG) 7 gymnasts. Results: it was found that the level of technical training has increased significantly in the athletes of the main group, where in the training process used the means of folk stage dance.
Conclusions: the positive influence of folk-stage dance means on the dynamics of the level of technical readiness of female athletes in rhythmic gymnastics has been established. Confirmation of the effectiveness of the developed technique was a statistical change in the gymnasts of the main group. The gymnasts of the control group showed positive dynamics of results, but no statistically significant changes were observed.
Keywords: rhythmic gymnastics, sportswomen, technical readiness, folk-stage dance.
References
Андрєєва Р. І. (2011), Технологія навчання техніки вправ з обручем на основі спеціальної фізичної підготовки юних гімнасток: автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання та спорту: спец. 24.00.01. Харків, 20 с.
Борисенко С. И. (2000), Повышение исполнительского мастерства гимнасток на основе совершенствования хореографической подготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец.: 13.00.04 . СПб., 21 с.
Винер И. А., Терехина Р. Н. (2010), «Система, определяющая соотношение сил в художественной гимнастике на мировом уровне», Ученые записки ун-та им. П.Ф. Лесгафта, № 4. Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/sistemaopredelyayuschaya-sootnoshenie-sil-v-hudozhestvennoy-gimnastike-na-mirovom-urovne.
Гевара Перез Хорхе Энрике (1994), Содержание хореографических элементов в композиции упражнений спортсменок высокой квалификации в художественной гимнастике : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 РГАФК. Москва, 23 с.
Зайцев Є., Колесниченко Ю. (2007), Основи народно-сценічного танцю: навч. посіб. для вищ. навч. закл. культури і мистецтв І–ІУ рівнів акредитації, а також для загальноосвітньої школи, позашкільних та професійних навчальних закладів, системи післядипломної педагогічної освіти. Вид. третє. Вінниця : Нова книга, 416 с.
Карпенко Л. А. (2007), «Организация многоуровневого функционирования современной художественной гимнастики», Ученые записки, №8(30), С. 46-49.
Колногузенко Б. М. (2018), Хореографічна композиція : метод. посіб. з курсу «Мистецтво балетмейстера»; М-во культури України, Харків. держ. акад. культури, Харків. обл. осередок Нац. хореогр. спілки України. Харків : ХДАК, 207 с.
Муллагильдина А. Я. (2016), «Совершенствование артистичности у квалифицированных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 4(54). С. 79–83. doi:10.15391/ snsv. 4.014
Сергієнко Л. П. (2010), Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти. Київ: КНТ, 776 с.
Сосина В. Ю. (2009), Хореография в гимнастике: учеб. пособие для студ. Вузов. Киев: Олимп. литература, 135 с.
Таранцева О. (2002), «Історичні передумови розвитку національної народно-сценічної хореографії», Рідна школа, № 4. С. 71–73.
Шипилина И. А. (2004), Хореография в спорте: учеб. для студ. Ростов-на-Дону : Феникс, 224 с.
Фахриева И. А., Кузьменко М. В. (2011), «Пути совершенствования хореографической подготовки спортсменок 12–14 лет, занимающихся эстетической гимнастикой», Физическая культура: воспитание, образование, тренировка, № 3. С. 62–64.
Aerobic gymnastics (2016), Code of Points 2017-2020. Federation Internationale de gymnastique, 203 p.
Rhythmic gymnastics (2018), Code of Points 2017-2020. Federation Internationale de gymnastique, 82 p.
Louppe Laurence (1997), Poetique de la danse contemporaine / Laurence Louppe. Paris: Contredanse, 336 p.
Todorova V. H. (2017), «Peculiarities of Objective Evaluation of Choreographic Preparedness at Different Stages of Long-Term Athletic Performance (Through the Example of Aerobic Gymnastics)», Science and Education, № 2. pp. 63–69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.