Determination of the influence of the experimental program of basic elements on the formation of the factor structure of the assimilation of sports acrobatics by young novice athletes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-5.002

Abstract

Purpose: to study the influence of the experimental program on the formation of the factor structure of mastering the basic elements of the technique of young acrobats 6-7 years old.

Material and methods: the study involved young novice acrobats 6-7 years old school No4 in the amount of 19 people (10 guys and 9 girls). General and specific physical exercises and psychophysiological characteristics were used as tests. The factor analysis of the calculation was used, which was carried out by the statistical method developed and presented in the works of S. Spearman and G. Thompson.

Results: the conducted factor analysis made it possible to determine a number of factors that determine the quality of mastering the basic elements of sports acrobatics techniques by young athletes of 6-7 years old.

Conclusions: it was found that in the process of applying the experimental program, a redistribution of factors was carried out: 4 groups of factors were identified: psychophysiological, general preparatory, specially preparatory and others in basic exercises ("swallow", "bridge", "standing on the shoulder blades, "forward roll", "wheel") in the direction of performing special preparatory exercises.

Keywords: sports acrobatics, basic exercises, young acrobats.

References

Болобан В. Н. (1988), Методика отбора детей для занятий акробатикой. Спортивная акробатика. Киев: Вища школа, С. 59-64.

Бернштейн Н. А. (1991), О ловкости и ее развитии. Москва: Физкультура и спорт, 288 с.

Волков Л. В. (2002), Теория и методика детского и юношеского спорта. Киев: Олимпийская литература, 295 с.

Иссурин В. Б. (2016), Подготовка спортсменов ХХ1 века: научные основы и построение тренировки. Москва: Спорт, 464 с.

Коваль С. С. (2010), «Исследование взаимосвязи скоростных качеств и технико-тактических действий юных футболистов 8-12 лет», Слобожанський науково-спортивний вiсник, No 1, С. 99-102.

Костюкевич В. М. (2007), Теорія і методика тренування спортсменів високої кваліфікації: навчальний посібник. Вінниця: Планер, 273 с.

Матвеев Л. П. (1999), Основы общей теории спорта и системы подготовки спортсменов. Киев: Олимпийская литература, 320 с.

Платонов В. Н., Сахновский К. П. (1988), Подготовка юного спортсмена. Киев: Радянська школа, 298 с.

Платонов В. Н. (2017), Двигательные качества и физическая подготовка спортсменов. Киев: Олимпийская литература, 656 с.

Помазан А. А. (2011), «Рухові характеристики хлопчиків 4-6 років для визначення перспективності до занять гімнастикою», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Вип. 10, С. 57 - 60.

Сениця А. І., Сениця М. М., Передерій А. В. (2010), Спортивна акробатика: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Вінниця, 92 с.

Черних Т., Мулик В., Скалій Т., Окунь Д. (2020), «Застосування спеціально-підготовчих вправ для засвоєння базових елементів спортивної акробатики юними спортсменами-початківцями», Слобожанський науково-спортивний вісник, No 6 (80), С.11-16. doi:10.15391/snsv.2020-6.002

Харченко Т. П., Мулик В. В. (2009), «Дослідження надійності та інформативності тестів для визначення статичної та динамічної рівноваги в юних фігуристів 7-9 років», Слобожанський науково-спортивний вісник, Вип. 3. С. 82-84.

Черних Т., Мулик В., Окунь Д. (2019), «Дослідження рівня фізичної підготовленості юних спортсменів-акробатів на початковому етапі підготовки», Слобожанський науково-спортивний вісник, No 5(73), С.61-65, doi: 10. 15391/snsv 2019-5.010

Taboada-Iglesias Y., Abalo R. (2018), «Lesiones en los deportes acrobaticos gimnasticos y disciplinas afines», Trances, No 10(1), pp. 21-44.

Published

2021-12-21

Issue

Section

Articles