Features of the development of the coordination abilities of fitness athletes aged 8-9 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-5.007

Abstract

Purpose: to determine the dynamics of the development of the coordination abilities of fitness
athletes aged 8-9 years.

Material and methods: 24 fitness athletes were tested at the beginning and at the end of the study. The following research methods were used: theoretical analysis and generalization of data from special scientific and methodological literature; pedagogical observation; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Results: the results of a pedagogical study of the development of the coordination abilities of fitness athletes aged 8-9 years indicate a significant increase in the indicators of coordination abilities, which confirm that the use of special complexes of exercises is an effective approach in the educational and training process.

Conclusions: comparison of the dynamics of statistical indicators of the final testing of fitness athletes aged 8-9 years showed an increase in all tested indicators.

Keywords: coordination abilities, athletes, fitness, testing.

References

Атаманюк С. І. (2012), «Особливості тренувального процесу в аеробній гімнастиці в рамках загальної теорії тренування координаційних здібностей», Теорія і практика фізичного виховання, No 2, С. 86–93.

Батеева Н. П., Кызим П. Н. (2017), Совершенствование специальной физической и технической подготовки квалифицированных спортсменов в акробатическом рок-н-ролле в годичном макроцикле: монография. Харків: ФОП Бровін О.В., 228 с.

Болобан В. Н. (2013), Регуляция позы тела спортсмена : монография. Киев : Олимп. лит., 232 с.

Волков Л. В. (2005), «Современные требования к профессиональной деятельности тренера детского и юношеского спорта», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, No 12, С. 33–35.

Кашуба В. А. (2003), Биомеханика осанки. Киев : Олимпийская литература, 279 с.

Кизім П. М. (2018), Біомеханіка в акробатичному рок-н-ролі: навч.-посіб. Харків.: ФОП Бровін О.В., 130 с.

Мулик В. В., Харченко Т. П. (2007), «Определение уровня развития двигательных качеств у юных фигуристов группы начальной подготовки», Слобожанський науково-спортивний вісник, No 12, С. 100–102.

Лях В. И. (2006), Координационные способности: диагностика и развитие. Москва : Дивизион, 290 с.

Назаренко Л. Д. (2003), Средства и методы развития двигательных координации : монография. Москва, 258 с.

Платонов В. Н. (2004), Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения : учеб. тренера высш. квалиф. Киев : Олимпийская литература, 808 с.

Романенко В. А. (2005), Диагностика двигательных способностей: учебное пособие. Донецк : Изд-во ДонНУ, 290 с.

Сергієнко Л. П., Чекмарьова Н. Г., Хаджинов В. А. (2012), Психомоторика: контроль та оцінка розвитку: навч. посіб. Харків: ОВС, 270 с.

Тодорова В. (2017), «Стан естетичного компонента рухової діяльності в аеробній гімнастиці», Слобожанський науково-спортивний вісник, No 1(57), С. 106–110.

Худолій О. М., Іващенко О. В. (2013), «Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків», Теорія та методика фізичного виховання, No 2, С. 3–16.

Mostaert M, Deconinck F., Pion J., Lenoir M. (2016), “Anthropometry Physical Fitness and Coordination of Young Figure Skaters of Different Levels», International journal of sports medicine, No 37 (7), pp. 531–538.

Ávila-Carvalho L., Md. Palomero L., Lebre E. (2011), «Body difficulty score (d1) in group rhythmic gymnastics in portimão 2009 world cup series», FGP, Ed. Da Prática à Ciência Artigos do 2 e 3 Congresso de FGP. Lisboa,. pp. 105–113.

Čuljak Z., Delaš Kalinski S., Kezić A., Miletić Đ. (2014), «Influence of fundamental movement skills on basic gymnastics skills acquisition», Science of Gymnastics Journal, No 2, pp. 73–82.

Hëkelmann A., Richter K. (2008), «New perspectives for performance analysis in gymnastics, handball and skiing», 5th International Scientific Conference on Kinesiology. Zagreb, Croatia, pp. 10–13.

Law M. P., Cote J., Ericsson K. A. (2008), «Characteristics of expert development in rhythmic gymnastics:A retrospective study», International Journal of Sport and Exercise Psychology, Vol. 5(1), pp. 82–103.

Todorova V. (2017), «Choreographic training optimization of female gymnasts aged 8–11 years in aerobic gymnastics», Слобожанський науково-спортивний вісник, No 2(58), С. 64–68.

Published

2021-12-21

Issue

Section

Articles