Gender component of self-assessment of physical development of schoolchildren aged 11-13

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.001

Abstract

Purpose: to study of the peculiarities of self-assessment of physical development of schoolchildren aged 11-13 in the gender dimension.

Material and methods: a set of research methods was used to solve the set tasks: theoretical (analysis, comparison, generalization, systematization); psychological-diagnostic (EV Bochenkova's questionnaire "Self-description of physical development", S. Bem's test-questionnaire "Masculinity - femininity"); generally accepted methods of mathematical statistics with the calculation of arithmetic means.

Results: considers the peculiarities of the perception of their physical development of boys and girls 11-13 years, their gender identity (femininity, masculinity, androgyny) and identifies the impact of gender identity of students on the level of their overall self-esteem of physical development.

Conclusions: the results of self-assessment of physical development and physical fitness of students gave us the opportunity to analyze the interdependence of the general level of self-esteem of students and their individual gender characteristics. It was found that the overall self-esteem of boys is influenced by more indicators than that of girls. Inflated self-esteem of physical development is mainly boys - representatives of masculine and androgynous psychological types.

Keywords: boys, girls, self-assessment of physical development, masculinity, femininity, androgyny, gender, physical education, physical culture.

References

Арканцева Т. А. (2011), Отношение родителей и детей в гендерном измерении: учеб. пособ. Москва: НОУ ВПО Московский психолого-социальный ин-т, 70 с.

Бендас Т. В. (2009), Гендерная психология: учеб. пособ. Санкт-Петербург: Питер Пресс, 428 с.

Бем С. (2004), Линзы гендера: трансформация взгляда на проблему первенства полов. Москва, 336 с.

Боченкова Е. В. (2000), Самоописание физического развития: метод. пособ. Краснодар: КГАФК, 26 с.

Булах І. С. (2004), Психологічні основи особистісного зростання підлітків: автореферат. Київ: Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, 42 с.

Ворожбитова А. Л. (2011), Гендер в спортивной деятельности: учеб. пособ. Москва: ФЛИНТА, 216 с.

Гендерні питання. Проблеми освіти (2004): наук.-метод. зб. Вип. 36. Київ: Наук.-метод. центр вищої освіти, 172 с.

Гіденс Е. (1999), Соціологія. К.: Основи, 726 с.

Голощапов Б. Р. (2005), Історія фізичної культури і спорту. М.: Академія, 312 с.

Григоревич В. В. (2008), Загальна історія фізичної культури. М.: Радянський спорт, 228 с.

Грошев И. В. (2005), Психофизиологические различия мужчин и женщин. М. : Издательство Московского психолого-социального института. Воронеж: Издательство НПО «МОДЕК», 464 с.

Дамадаеева А. С. (2010), «Специфика гендерной дифференциации личности в спорте». Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. №10(68). С. 54.

Дульмухаметова Г. Ф. (2011), Педагогические условия половой дифференциации обучения младших школьников: диссертация. Казань: Татарский гос. гуманитарно-педагогический ун-т, 245 с.

Євстігнєєва І. В. (2012), Гендерне виховання учнів основної школи на уроках фізичної культури: автореферат. Луганськ, 24 с.

Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Відомості Верховної Ради, 2018, (5):35.

Ильин Е. П. (2010), Пол и гендер. Санкт-Петербург: Питер, 686 с.

Кікінежді О. М. (2009), «Шляхи розвитку ґендерної культури сучасного вчителя», Вісник післядипломної освіти: збірник наукових праць / Ун-т менедж. освіти АПН України, Асоц. безперерв.освіти дорослих; редкол.: О. Л. Онуфрієва та ін.; голов.ред. В. В. Олійник. К.: Геопринт, Ч.2. С.137-146.

Клецина И. С. (2004), Психология гендерных отношений: теория и практика. Санкт-Петербург: Алтейя, 408 с.

Клецина И. С. (2001), «О проблемах гендерной психологии», Мир психологии, № 4, С. 162-208.

Ковальчук Л. О. (2008), Гендерне виховання учнівської молоді в Німеччині: дисертація. Тернопіль: Тернопільський нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2019), «Історичні засади формування гендерного підходу у фізичному вихованні», Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. № 4 (44), С. 26-34.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2020), «Вплив занять спортом на формування маскулінних та фемінінних рис характеру у школярів різних вікових груп», Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 1 (49), С. 74-89.

Круцевич Т. Ю. (2017), Теорія і методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту. Т. 2. Київ: Олімпійська літ. 392 с.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2020), «Концептуальні підходи в дослідженнях гендерної диференціації у фізичному вихованні», Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 2, С. 80-87.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2019), «Концептуальні засади гендерного підходу у фізичному вихованні школярів», Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 104-114.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2015), «Гендерні особливості самоопису фізичного розвитку школярів», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фiз. виховання i спорту, № 12, С. 56-60.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2021), «Особливості та відмінності самооцінки фізичного розвитку та фізичного здоров’я юнаків міської та сільської місцевості», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 5К(134), С. 85-89.

Мдивани М. О. (1991), Исследование структуры физического образа «Я» у школьников: автореферат. Москва, 24 с.

Марченко О. Ю. (2018), Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури школярів: монографія. Переяслав-Хмельницький, 292 с.

Марченко О. (2018), «Характерні відмінності у виборі факторів здорового способу життя як складових індивідуальної фізичної культури сучасних школярів», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(68), С. 10-15.

Марченко О. Ю. (2019), Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури у школярів: автореферат. Київ: Нац. ун-т фіз. вихованя і спорту України,45 с.

Пангелова Н. Є., Круцевич Т. Ю., Данилко В. М. (2018), Теоретико-методичні основи оздоровчої фізичної культури: навч. посіб. Переяслав-Хмельницький, 454 с.

Пушкарева Н. Л. (2001), «Гендерные исследования: рождение, становление, методы и перспективы в системе исторических наук», Женщина. Гендер. Культура. Москва, С. 21.

Практикум по гендерной психологии (2003) / Под ред. И.С. Клециной. СПб.: Питер, 479 с.

Самойленко Н. І. (2016), «Передумови виникнення гендерного підходу у педагогічній науці», Молодий вчений, №6(33), С. 458 - 461.

Саух П. Ю. (2011), Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 444 с.

Тарасенко Л. В. (2007), Гендерный подход в физическом воспитании как фактор оздоровления младших школьников: диссертация. Тула: Тульский гос. пед. ун-т им. Л.Н. Толстого, 183 с.

Татаринцева Н. Е. (1999), Педагогические условия воспитания основ полоролевого поведения детей младшего дошкольного возраста: автореферат. Ростов-на-Дону, 18 с.

Томенко О. А. (2012), Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: теорія і методологія: монографія. Суми: Вид-во «МакДен», 276 с.

Фащук О. В. (2011), Гендерні особливості фізичного виховання підлітків: автореферат. Івано-Франківськ: Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника, С.15.

Штылева Л. В. (2001), Гендерный подход в дошкольной педагогике: теория и практика. Мурманск, С. 40-47.

Эриксон Э. Г. (2006), Ідентичність: юність і криза. Москва: МПСІ, 352 с.

Andrii Sitovskyi, Borys Maksymchuk, Vasyl Kuzmenko, Yuliya Nosko, Zoryana Korytko, Olga Bahinska, Oksana Marchenko (2019), «Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development», Journal of Physical Education and Sport, Vol.19 (3), Art 222, pp. 1532 – 1543.

Bem S. L. (1983), «Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender – schematic chidren in a gender – schematic society», Journal of women in culture and society, №8(4), pp. 65-78.

Crum B., Mester J. (1994), A critical review of competing PE concepts. Sport scinces in Europe 1993 – Current and future perspectives. Aachen: Meyer and Meyer, pр. 516-533.

Krutsevych T. Y., Marchenko O. Y. (2017), «Age differenced of self-esteem of physical self at school. Gender aspects», Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 2(38), pp. 112-116.

Krutsevych T., Turchyk Y., Lukianchenko M., Djatlenko S. (2010), «The peculiariarities of physical education program in Ukraine», European J. of Physical and Health Education, №5, pp. 16-21.

Scott S. (1986), «Gender: a useful category of historical analisis», The American Historical Review, № 5, pp. 10-67.

Slingerland M., Haerens L., Cardon G., Borghouts L. (2014), «Differences in perceived competence and physical activity levels during single gender modified basketball game playin middleschool physical education», European Physical Education Review, № 20, pp. 20-35.

Published

2022-02-10

How to Cite

Krutsevych, T. ., Marchenko, O. ., Pohasii, L. ., & Kholodova, O. . (2022). Gender component of self-assessment of physical development of schoolchildren aged 11-13. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(86), 5–12. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.001

Issue

Section

Articles