Особливості включеної та невключеної супервізії в структурі вищої освіти соціальних працівників

Автор(и)

  • I.V. Astremska

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

супервізія, включена супервізія, невключена супервізія, імітаційні консультативні сесії, навчання студентів випускних курсів, психологічне консультування, короткостроковий підхід у консультуванні, стратегічне сімейне психологічне консультування, системний підхід у консультуванні.

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі практичного навчання студентів випускних курсів спеціальності «Соціальна робота». Обґрунтовано важливу роль супервізії, яка є методом практичного навчання, що добре зарекомендував себе, необхідною передумовою самостійної професійної діяльності. У статті розглянуто включені й невключені способи супервізії, застосовувані в стратегічному й короткострокових системних підходах у консультуванні соціальної сфери. Визначено, що до невключеної супервізії відносяться ситуації, коли, супервізований, опираючись на свої записи, обговорює із супервізором конкретний випадок і/або дає супервізору відео- або аудіозаписи сеансу. Під включеною супервізією розуміють проведення супервізованим консультацій з клієнтом у кімнаті з відеокамерою зі спостереженням супервізора, який направляє хід пси- хологічного консультування по телефону або за допомогою вставленого у вухо мікрофона або викликає супервізованого для обговорення конкретних моментів. Проаналізовано досвід впровадження стратегічного й короткострокового підходу до консультування клієнтів соціальної сфери, який використовується на кафедрі психології Чорноморського державного університету імені Петра Могили, де поряд із провідним методом – супервізією – також активно проводяться імітаційні консультаційні сесії, у ході яких здійснюються фасилітація й супервізія. Доведено, що соціальні працівники-початківці, які пройшли навчання за допомогою методу супервізії, демонструють набагато більш високий рівень готовності до самостійної професійної діяльності, порівняно з фахівцями, що пройшли лише традиційне навчання; найбільш складний аспект навчання – навчання мистецтву нововведень, які необхідні, тому що і клієнти, і їх проблеми змінюються й вимагають створення нових підходів.

Посилання

Берестнева О.Т. Оценка профессиональных характеристик преподавателей высшей профессиональной школы /

О.Т.Берестнева, Н.В. Козлова // Сибирский психологический журнал.–2003.– № 18. – С. 132–136.

Залевский Г.В. Основы современной бихевиорально-когнитивной терапии и консультирования / Г.В. Залевский. –

Томск, 2006. – С. 137–141.

Залевский Г.В. Развивающие модели супервизии / Г.В. Залевский // Сибирский психологический журнал. – 2001. –

№ 14–15. – С. 117–121.

Кранорядцева О.М. Проблемы профессионального становления личности в процессе повышения квалификации /

О.М. Кранорядцева // Сибирский психологический журнал.– 2002. – № 16 – 17. – С. 42–44.

Кулаков С. А. Практикум по супервизии в консультировании и терапии / С. А. Кулаков. – СПб. : Речь, 2002. –

с.

Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М. : Наука, 1996. – 266 с.

Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н.С. Пряжников.– Воронеж : МОДЭК, 1996. –

с.

Ушакова І.В. Супервізія : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів]/ І.В.Ушакова. – Миколаїв :

Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2011.– 228 с.

Хейли Дж. Что такое психотерапия / Дж Хейли.– СПб. : Питер, 2005. – 224 с.

Ховкинс П. Супервизия. Индивидуальный, групповой и

организационный подходы / П.Ховкинс, Р.Шохет.–СПб. :

Речь, 2008.– 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-07

Як цитувати

Astremska, I. (2016). Особливості включеної та невключеної супервізії в структурі вищої освіти соціальних працівників. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p