Особливості включеної та невключеної супервізії в структурі вищої освіти соціальних працівників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
супервізія, включена супервізія, невключена супервізія, імітаційні консультативні сесії, навчання студентів випускних курсів, психологічне консультування, короткостроковий підхід у консультуванні, стратегічне сімейне психологічне консультування, системний підхід у консультуванні.Abstract
Стаття присвячена актуальній проблемі практичного навчання студентів випускних курсів спеціальності «Соціальна робота». Обґрунтовано важливу роль супервізії, яка є методом практичного навчання, що добре зарекомендував себе, необхідною передумовою самостійної професійної діяльності. У статті розглянуто включені й невключені способи супервізії, застосовувані в стратегічному й короткострокових системних підходах у консультуванні соціальної сфери. Визначено, що до невключеної супервізії відносяться ситуації, коли, супервізований, опираючись на свої записи, обговорює із супервізором конкретний випадок і/або дає супервізору відео- або аудіозаписи сеансу. Під включеною супервізією розуміють проведення супервізованим консультацій з клієнтом у кімнаті з відеокамерою зі спостереженням супервізора, який направляє хід пси- хологічного консультування по телефону або за допомогою вставленого у вухо мікрофона або викликає супервізованого для обговорення конкретних моментів. Проаналізовано досвід впровадження стратегічного й короткострокового підходу до консультування клієнтів соціальної сфери, який використовується на кафедрі психології Чорноморського державного університету імені Петра Могили, де поряд із провідним методом – супервізією – також активно проводяться імітаційні консультаційні сесії, у ході яких здійснюються фасилітація й супервізія. Доведено, що соціальні працівники-початківці, які пройшли навчання за допомогою методу супервізії, демонструють набагато більш високий рівень готовності до самостійної професійної діяльності, порівняно з фахівцями, що пройшли лише традиційне навчання; найбільш складний аспект навчання – навчання мистецтву нововведень, які необхідні, тому що і клієнти, і їх проблеми змінюються й вимагають створення нових підходів.References
Берестнева О.Т. Оценка профессиональных характеристик преподавателей высшей профессиональной школы /
О.Т.Берестнева, Н.В. Козлова // Сибирский психологический журнал.–2003.– № 18. – С. 132–136.
Залевский Г.В. Основы современной бихевиорально-когнитивной терапии и консультирования / Г.В. Залевский. –
Томск, 2006. – С. 137–141.
Залевский Г.В. Развивающие модели супервизии / Г.В. Залевский // Сибирский психологический журнал. – 2001. –
№ 14–15. – С. 117–121.
Кранорядцева О.М. Проблемы профессионального становления личности в процессе повышения квалификации /
О.М. Кранорядцева // Сибирский психологический журнал.– 2002. – № 16 – 17. – С. 42–44.
Кулаков С. А. Практикум по супервизии в консультировании и терапии / С. А. Кулаков. – СПб. : Речь, 2002. –
с.
Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М. : Наука, 1996. – 266 с.
Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н.С. Пряжников.– Воронеж : МОДЭК, 1996. –
с.
Ушакова І.В. Супервізія : навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів]/ І.В.Ушакова. – Миколаїв :
Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2011.– 228 с.
Хейли Дж. Что такое психотерапия / Дж Хейли.– СПб. : Питер, 2005. – 224 с.
Ховкинс П. Супервизия. Индивидуальный, групповой и
организационный подходы / П.Ховкинс, Р.Шохет.–СПб. :
Речь, 2008.– 352 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.