Психологічний аналіз комунікативних реакцій як складових комунікативної поведінки

Автор(и)

  • Н.М. Гончарук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

комунікація, реакції, комунікативні реакції, комунікативні стимули.

Анотація

Стаття присвячена теоретичному вивченню підходів до дослідження комунікативних реакцій як форм комунікативної поведінки. Автором з’ясовано зміст категорій «реакція», «комунікативна реакція», які є компонентами комунікативної взаємодії. У процесі теоретичного дослідження комунікацію описано як процес двостороннього обміну думками й інформацією, представлений двома взаємоспрямованими актами: впливом на співрозмовника та особливостями реагування на спрямовані впливи. Відповідно до цього виокремлено дві основних складових процесу комунікації: комунікативний вплив і комунікативну реакцію. Шляхом аналізу психологічної літератури з проблеми дослідження встановлено, що комунікативні впливи на сучасному етапі більш ґрунтовно вивчені, а саме: дослідниками проаналізовано комунікативні стратегії спілкування, прийоми вербального впливу, техніки програмування свідомості, форми маніпулятивного впливу. Водночас, комунікативні реакції як форми соціальної поведінки досліджено недостатньо і потребують більш детального вивчення. На основі аналізу наукових джерел з’ясовано, що комунікативні реакції – це дії, що здійснюються у відповідь на комунікативні впливи співрозмовників і позначають зворотний зв’язок, який існує між комунікатором та комунікантом. Вони залежать від спрямованості, модальності та змістового наповнення стимулів. Відповідно до цього реакції поділяються на різні види: когнітивні та афективні, конструктивні та деструктивні, спрямовані на зовнішні обставини і на себе. Різні варіанти комунікативного реагування зумовлені індивідуальними особливостями комунікантів і зовнішніми умовами акту комунікації.

Посилання

Абрамова Е. Ю. Коммуникативная роль реакции на комплимент в процессе диалогизирования / Е. Ю. Абрамова //

Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. – Серія : Філологія. – 2014. – №8. – Т.1. – С. 30–

Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф. С. Бацевич. – К. : Довіра, 2007. – 205 с.

Галунова Н. Реакції-повтори та переклади стимулу в асоціативних полях україномовних респондентів та україно-російських білінгвів 4–5 років / Наталія Галунова // Філологічні

науки : збірник наукових праць. – 2013. – №15. – Полтава. –

С. 78–82.

Основные направления психологии в классических трудах. Бихевиоризм. Э. Торндайк. Принципы обучения,

основанные на психологии. Джон Б. Уотсон. Психология

как наука о поведении. – М. : АСТ-ЛТД, 1998. – 704 с.

Парыгин Б. Д. Анатомия общения : учеб. пособие /

Б. Д. Парыгин. – СПб. : Изд-во Михайлова В.А., 1999. –

с.

Потапчук Є. Мовленнєва поведінка подружжя в ситуаціях

адюльтеру як психологічна проблема / Євген Потапчук //

Психолінгвістика. Психологія. Мовознавство. Соціальні

комунікації : збірник наукових праць. – Переяслав-Хмельницький : [б. в.], 2014. – Вип. 15. – С. 126–137.

Русский язык и культура речи / [под ред. В. И. Максимова]. – М. : Гардарики, 2001. – 413 с.

Родичева А. А. Речевое общение на основе коммуникативных

ходов : автореф. дис. на соиск науч. ст. канд. филол. наук :

спец. 10.02.04 / А. А. Родичева. – Белгород : [б. и.], 2002. –

с.

Словник української мови : в 11 томах. – Т. 8 / [за ред. І. К.

Білодіда]. – К. : Наукова думка, 1977. – 928 с.

Украинский советский энциклопедический словарь : в

-х т. – Т. 3 : П–Я / [отв. ред. А. В. Кудрицкий]. – К. : Глав.

Ред. УСЭ, 1989. – 772 с.

Торндайк Э. Принципы обучения, основанные на психологии / Э. Торндайк. – М. : Работник просвещения, 1930. –

с.

Філоненко М. М. Психологія спілкування : підручник / Мирослава Філоненко. – К. : Центр учбової літератури, 2008. –

с.

Фрустрация: понятие и диагностика : учеб.-метод. пособие /

[сост. Л. И. Дементий]. – Омск : Изд-во ОмГУ, 2004. – 68 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Гончарук, Н. (2019). Психологічний аналіз комунікативних реакцій як складових комунікативної поведінки. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p