Психологічний аналіз комунікативних реакцій як складових комунікативної поведінки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25pKeywords:
комунікація, реакції, комунікативні реакції, комунікативні стимули.Abstract
Стаття присвячена теоретичному вивченню підходів до дослідження комунікативних реакцій як форм комунікативної поведінки. Автором з’ясовано зміст категорій «реакція», «комунікативна реакція», які є компонентами комунікативної взаємодії. У процесі теоретичного дослідження комунікацію описано як процес двостороннього обміну думками й інформацією, представлений двома взаємоспрямованими актами: впливом на співрозмовника та особливостями реагування на спрямовані впливи. Відповідно до цього виокремлено дві основних складових процесу комунікації: комунікативний вплив і комунікативну реакцію. Шляхом аналізу психологічної літератури з проблеми дослідження встановлено, що комунікативні впливи на сучасному етапі більш ґрунтовно вивчені, а саме: дослідниками проаналізовано комунікативні стратегії спілкування, прийоми вербального впливу, техніки програмування свідомості, форми маніпулятивного впливу. Водночас, комунікативні реакції як форми соціальної поведінки досліджено недостатньо і потребують більш детального вивчення. На основі аналізу наукових джерел з’ясовано, що комунікативні реакції – це дії, що здійснюються у відповідь на комунікативні впливи співрозмовників і позначають зворотний зв’язок, який існує між комунікатором та комунікантом. Вони залежать від спрямованості, модальності та змістового наповнення стимулів. Відповідно до цього реакції поділяються на різні види: когнітивні та афективні, конструктивні та деструктивні, спрямовані на зовнішні обставини і на себе. Різні варіанти комунікативного реагування зумовлені індивідуальними особливостями комунікантів і зовнішніми умовами акту комунікації.
References
Абрамова Е. Ю. Коммуникативная роль реакции на комплимент в процессе диалогизирования / Е. Ю. Абрамова //
Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. – Серія : Філологія. – 2014. – №8. – Т.1. – С. 30–
Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф. С. Бацевич. – К. : Довіра, 2007. – 205 с.
Галунова Н. Реакції-повтори та переклади стимулу в асоціативних полях україномовних респондентів та україно-російських білінгвів 4–5 років / Наталія Галунова // Філологічні
науки : збірник наукових праць. – 2013. – №15. – Полтава. –
С. 78–82.
Основные направления психологии в классических трудах. Бихевиоризм. Э. Торндайк. Принципы обучения,
основанные на психологии. Джон Б. Уотсон. Психология
как наука о поведении. – М. : АСТ-ЛТД, 1998. – 704 с.
Парыгин Б. Д. Анатомия общения : учеб. пособие /
Б. Д. Парыгин. – СПб. : Изд-во Михайлова В.А., 1999. –
с.
Потапчук Є. Мовленнєва поведінка подружжя в ситуаціях
адюльтеру як психологічна проблема / Євген Потапчук //
Психолінгвістика. Психологія. Мовознавство. Соціальні
комунікації : збірник наукових праць. – Переяслав-Хмельницький : [б. в.], 2014. – Вип. 15. – С. 126–137.
Русский язык и культура речи / [под ред. В. И. Максимова]. – М. : Гардарики, 2001. – 413 с.
Родичева А. А. Речевое общение на основе коммуникативных
ходов : автореф. дис. на соиск науч. ст. канд. филол. наук :
спец. 10.02.04 / А. А. Родичева. – Белгород : [б. и.], 2002. –
с.
Словник української мови : в 11 томах. – Т. 8 / [за ред. І. К.
Білодіда]. – К. : Наукова думка, 1977. – 928 с.
Украинский советский энциклопедический словарь : в
-х т. – Т. 3 : П–Я / [отв. ред. А. В. Кудрицкий]. – К. : Глав.
Ред. УСЭ, 1989. – 772 с.
Торндайк Э. Принципы обучения, основанные на психологии / Э. Торндайк. – М. : Работник просвещения, 1930. –
с.
Філоненко М. М. Психологія спілкування : підручник / Мирослава Філоненко. – К. : Центр учбової літератури, 2008. –
с.
Фрустрация: понятие и диагностика : учеб.-метод. пособие /
[сост. Л. И. Дементий]. – Омск : Изд-во ОмГУ, 2004. – 68 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.