DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.338-357

Культурно-ціннісні характеристики як детермінанти розвитку особистості в студентському середовищі

Наталія Семенів, Ліана Онуфрієва

Анотація


У статті проаналізовано напрямки вивчення культурно­ціннісних орі-
єнтацій молоді в сучасній психології. Авторами констатовано, що ак-
туальність дослідження культурно­ціннісних орієнтацій студентів в
умовах глобалізації визначається, з одного боку, їх включенням у полі-
культурне освітнє середовище, розвитком академічної мобільності, з
іншого боку, віковою неготовністю, ціннісною незрілістю стратегій
особистості, що складають основу адаптаційного потенціалу особис-
тості, ефективної взаємодії в студентському віці. Розглянуто фор-
мування та розвиток культурно­ціннісних орієнтацій у площині між-
етнічної взаємодії. Виявлено взаємозв’язки культурно­ціннісних орієн-
тацій із соціальними процесами та міжетнічною взаємодією. Установ-
лено вплив міжетнічної взаємодії на формування культурно­ціннісних
орієнтацій студентської молоді. Здійснено аналіз процесу формування
культурно­ціннісних орєнтацій, що пов’язаний з етнічними аспектами
комунікації, які тотожні різним типам соціальних відносин у суспіль-
стві.
Висвітлено результати емпіричного дослідження культурно­
ціннісних орієнтацій у студентів. За допомогою факторного аналізу
виокремлено групи ознак, які між собою взаємодіють, і найсуттєвіші
змінні. Констатовано, що ефективною умовою розвитку культурно­
ціннісних орієнтацій студентської молоді можуть виступати міжет­
нічні та міжкультурні комунікації в освітньому середовищі. Запропо-
новано для покращення позитивних показників етнічних орієнтацій
студентської молоді до інших народів варто використовувати різно-
манітні групові та тренінгові програми, які могли б сприяти розвитку
і формуванню позитивних орієнтацій стосовно різних етнічних груп,
із якими відбувається реальна або потенційна міжетнічна взаємодія.


Ключові слова


культурно­ціннісні орієнтації; етнічність; міжетнічні взаємини.

Повний текст:

PDF

Посилання


Banakh, V. A., & Banakh, L. S. (2016). Transformatsiia tsinnisnykh oriientatsii molodi v umovakh kryzovoho suspilstva [Transformation of value orientations of youth in conditions of crisis society]. Humanitarnyi visnyk ZDIA – Humanitarian Newsletter of ZSEA, 64, 13–21 [in Ukrainian].

Dolynska, L. V., & Stakhova, O. O. (2016). Tsinnisni oriientatsii yak psykholohichnyi mekhanizm rozvytku profesiinoi samosvidomosti maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Valuable orientations as a psychological mechanism for the development of professional self-awareness of the future teacher of elementary school]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Series 12. Psychological sciences, 3, 224–231 [in Ukrainian].

Yevtukh, V. (2012). Etnichnist [Ethnicity]. Kyiv : Feniks [in Ukrainian].

Leont’ev, D. A. (1992). Metodika izuchenija tsennostnyh orientatsij [Methodology of studying value orientations]. Moskva : Smysl [in Russian].

Matiazh, S. V., & Bereznianska, A. O. (2013). Klasyfikatsiia tsinnostei ta tsinnisnykh oriientatsii osobystosti [Classification of values and value orientations of personality]. Naukovi pratsi – Scientific works, 213, 27–30 [in Ukrainian].

Onufriieva, L. А. (2017). Psychological characteristics of personality development and the formation of professional self-consciousness of the student’s personality while studying at higher educational institution. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute of psychology of NAES of Ukraine, 35, 336–346. Kamianets-Podilskyi : Aksioma.

Onufriieva, L. А., & Rudzevych, I. L. (2018). The professional realization of personality through the prism of value life regulators. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute of psychology of NAES of Ukraine, 40, 273–284. Kamianets-Podilskyi : Aksioma. DOI 10.32626/2227-6246.2018-40.273-284.

Soldatova, G. U. (1998). Psihologija mezhjetnicheskoj naprjazhennosty [Psychology of interethnic tension]. Moskva : Smysl [in Russian].

Jadov, V. A. (1994). Sotsial’naja identifikatsija v krizisnom obshchestve [Social identification in a crisis society]. Sotsiologicheskij zhurnal – Sociological Journal, 1, 35–52 [in Russian].

Hofstede, Geert (1990). Cultures and Organizations: Software of the Mind. London : McGraw-Hill.

Hofstede, Geert (1984). Culture’s Consequences. Beverly Hills, CA : Sage.

Inglehart, R. (1990). Cultural change in advanced industrial societies. Princeton, NJ : Princeton University Press.

Markus, Hazel, & Shinobu, Kitiyama (1991). Culture and the Self: Implications for Cognition, Emotion, and Motivation. Psychological Review, 98, 224–253.

Martin, Judith N., & Nakayama, Thomas K. (2010). Intercultural Communication in Contexts, 5th edition. Boston : McGraw Hill.

Schwartz, Shalom H. (1999). Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: An International Review, 48, 23–47.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.