To research of ergonomic characteristics of the rail vehicle movement taking into account synergism effect of multicomponent kinematic excitation

Authors

  • В.П. Шпачук Харьковская национальная академия городского хозяйства, Ukraine
  • А.А. Никитина Харьковская национальная академия городского хозяйства, Ukraine
  • А.В. Коваленко Харьковская национальная академия городского хозяйства, Ukraine
  • В.В. Дудко КПХКБМ им. О.О. Морозова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2010.2665

Keywords:

ride comfort, synergism effect, amplitude-phase-frequency characteristic

Abstract

Ergonomic characteristics of a rail vehicle movement taking into account synergism effect of multicomponent kinematical excitation are considered. Dependences of ride comfort parameters of a tram on its loading, the locations and characteristics of wavy worn portion of line are established.

Author Biographies

В.П. Шпачук, Харьковская национальная академия городского хозяйства

Доктор технических наук, профессор, заведующий
кафедрой

А.А. Никитина, Харьковская национальная академия городского хозяйства

Аспирант

А.В. Коваленко, Харьковская национальная академия городского хозяйства

Кандидат технических наук, доцент

В.В. Дудко, КПХКБМ им. О.О. Морозова

Начальник лаборатории специзмерений, динамики и
прочности

References

  1. Ефремов И.С., Гущо–Малков Б.П. Теория и расчет механического оборудования подвижного состава городского электрического транспорта. – М.: Транспорт, 1970. – 480 с.
  2. Вериго М.Ф., Коган А.Я. Взаимодействие пути и подвижного состава. / Под ред. М.Ф. Вериго. – М.: Транспорт, 1986. – 559 с.
  3. Вершинский С.В., Данилов В.Н., Хусидов В.Д. Динамика вагонов. − М.: Транспорт, 1991. − 360 с.
  4. Ротенберг Р.В. Подвеска автомобиля. Колебания и плавность хода. Изд 3-е. – М.: «Машиностроение», 1972 – 392 с.
  5. Герасименко В.Г., Москаленко Т.В., Доля А.Г., Грицук И.В. Иcследование влияния состояния дорожного покрытия на плавность хода и колебания автомобиля. Вісник Донецького інституту автомобільного транспорту, № 2, 2009. – С10-13.
  6. Bureika G., Subachius R. Mathematical model of dynamic interaction between wheel-set and rail track // Transport. – Vilnius: Technika, 2002, Vol. 17, № 2 , p. 46-51.
  7. Miamlin S.V., Reidemeister A.G., Sorokolet A.V., Jastremskas V. Correlation dynamics of freight wagons with cargo position. Proceedings of the 6th International Scientific Conference TRANSBALTICA 2009. – Vilnius. Vilnius Gediminas Technical University. Transport Engineering Faculty, 2009, pp. 167-172.
  8. Dailydka S., Lingaitis L.P., Myamlin S., Prichodko V. Modelling the interaction between railway wheel and rail // Transport 2008, 23(3), pp. 236-239.
  9. Божко А.Е., Гноевой А.В., Шпачук В.П. Пространственное вибронагружение. - Киев: Наукова думка, -1987. – 192с.
  10. Шпачук В.П. К проблеме испытаний объектов пространственной структуры на вибронадежность, реализующих эффект синергизма // Прикл. механика. -2005.-№7.-С.116-121.

Published

2010-04-06

How to Cite

Шпачук, В., Никитина, А., Коваленко, А., & Дудко, В. (2010). To research of ergonomic characteristics of the rail vehicle movement taking into account synergism effect of multicomponent kinematic excitation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(5(44), 26–31. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2010.2665