Визначення стійкості пожежної автоцистерни до перекидання при її русі пересіченою лісовою місцевістю
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.317951Ключові слова:
пожежна автоцистерна, лісова місцевість, флуктуація центру мас, модель оптимального маршрутуАнотація
Об’єктом дослідження були динамічні процеси у цистерні пожежного автомобіля з різним рівнем заповнення водою. Проблема, що вирішувалася, – визначення даних про флуктуацію центру мас динамічної системи, яку становить цистерна з водою пожежної автоцистерни, при її русі по пересіченій лісовій місцевості з різною швидкістю. Отримані дані дозволяють прогнозувати небезпеку перекидання пожежного автомобіля. У процесі вирішення завдання було створено розрахункову модель пожежної автоцистерни разом із водяною ємністю, використовуючи програмний комплекс моделювання динамічних систем LS-Dyna. Для відтворення динамічного впливу на автоцистерну із водяною ємністю рельєфу пересіченої лісової місцевості було встановлено часові залежності кути поточного положення автоцистерни – кут крену, рискання та тангажу. Отримані залежності використовувалися як граничні умови для відтворення динамічного впливу рельєфу. Кути повороту цистерни з водою пожежного автомобіля визначалися залежно від нерівностей рельєфу, геометрія яких обчислювалася генератором псевдовипадкових чисел. Використовуючи явний метод інтегрування рівнянь динаміки, реалізований у коді програмного комплексу LS-Dyna, було визначено закономірності флуктуацій центру мас цистерни з водою пожежного автомобіля в залежності від рівня заповнення та швидкості руху.
З використанням результатів, отриманих за допомогою математичного моделювання динамічних процесів у автоцистерні, було створено числовий алгоритм даної автоцистерни для збереження її стійкості щодо перекидання. Отже, результати цих досліджень мають безпосереднє застосування на практиці в галузі безпеки проектування автоцистерн і можуть бути використані для покращення та розробки нових технологій у цій галузі
Посилання
- Nyzhnyk, V. V., Tarasenko, O. A., Kyrychenko, O. V., Kosiarum, S. O., Pozdieiev, S. V. (2019). The criteria of estimating risks of spreading fire to adjacent building facilities. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 708 (1), 012064. https://doi.org/10.1088/1757-899x/708/1/012064
- Pozdieiev, S., Tarasenko, O., Almazov, K., Nekora, V. (2022). Research of Dynamic Process in Water Cistern of Fire Automobile During Its Moving Along Rough Woodland. Recent Trends in Wave Mechanics and Vibrations, 1216–1223. https://doi.org/10.1007/978-3-031-15758-5_125
- Vikovych, I. A., Lavrivskyi, M. Z., Zinko, R. V. (2020). Teoriya adaptuvannia ta zastosuvannia pozhezhnykh avtomobiliv dlia likvidatsiyi nadzvychainykh sytuatsiy. Lviv: Rastr-7, 242.
- Koba, K. M. (2005). Modeli i metody rozviazannia zadach marshrutyzatsiyi pry likvidatsiyi naslidkiv tekhnohennykh avariy. Kharkiv, 160.
- Abramov, Yu. A., Basmanov, A. E., Tarasenko, A. A. (2011). Modelirovanie pozharov, ih obnaruzheniya, lokalizacii i tusheniya. Kharkiv: NUGZU, 972.
- Nicolici, S., Bilegan, R. M. (2013). Fluid structure interaction modeling of liquid sloshing phenomena in flexible tanks. Nuclear Engineering and Design, 258, 51–56. https://doi.org/10.1016/j.nucengdes.2012.12.024
- Zisis, I. et al. (2015). SPH for shocks through inhomogeneous media. In: GDRI-IFS Conference on SPH and Particular Methods for: Fluids and Fluid Structure Interaction. Lille University.
- LS-DYNA Theory Manual (2014). California: Livermore Software Technology Corporation.
- Kutsenko, L. M., Bobov, S. V., Rosokha, S. V. (2004). Metody heometrychnoho modeliuvannia v zadachakh pozhezhnoi bezpeky. Kharkiv: Akademiya tsyvilnoho zakhystu Ukrainy, 175.
- Shina, S. (2022). Industrial design of experiments: a case study approach for design and process optimization. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-86267-1
- Allen, T. T. (2019). Introduction to engineering statistics and Lean Six Sigma: statistical quality control and design of experiments and systems. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-7420-2
- Abramov, Yu. A., Tarasenko, A. A. (2009). Poisk oblasti zapreta pri modelirovanii marshruta v usloviyah goristogo bezdorozh'ya. Vestnik HNADU, 45, 44–46.

##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Kamran Almazov, Serhii Pozdieiev, Olexandr Tarasenko, Oleh Kulitsa, Andrii Kalinovskiy, Ivan Chornomaz

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.