Foundations of the common theory of movers on the continuous flows

Authors

  • Борис Шамшадович Мамедов Zaporizhzhya National Technical University street. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2012.5554

Keywords:

kinematical analyze, zone of braked flow, gravitation force, attack angles

Abstract

The drawbacks of modern theory of air-jet engines, which lead to unsteady compressor work, to explosion work, vibrations with the following instant flattering of aircraft while take-off are considered/

The reasons of all aircraft disasters, including disaster of aircraft ЯК-42 in airport Tunoshna, c. Yaroslavl of  07 September 2011, are connected with an mistaken modern theory of air-jet engines, which is founded on the erroneous basic formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, calculated by Academician B.S. Stechkin in 1929 year, on the erroneous basis theorem of blown profile lift force, calculated by Professor N.E. Zhykovsky in 1912 year, which served the basic for mistaken thermodynamic cycle in co-ordinate P-V, T-S of turbojet engines creation. mistaken thermodynamic cycle in co-ordinate P-V, T-S led to erroneous description of work principle of turbojet engines, erroneous description such an strategical notion as the process of thrust generation of turbojet engines, erroneous description of theoretical and physical foundations of tear off current generation on the blades at first on the last working wheels of high pressure compressor, and then on the blades of first working wheel of low pressure compressor, erroneous description of preservation coefficient of full pressure σвх, erroneous description of design methodic of turbojet engines and so on. On the basis of the above mentioned considerations, the modern theory of air-jet engines should not be taught at high aviation educational institutions until it is radically corrected with account of already developed single theory of movers on the continuous flows

Author Biography

Борис Шамшадович Мамедов, Zaporizhzhya National Technical University street. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063

Ph.D., Associate Professor

References

  1. Мамедов Б.Ш. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД турбореактивных двигателей [Текст] / Б.Ш.Мамедов / Восточно-Европейский журнал передовых технологий. –Харьков: изд. Технологический центр, Прикладная механика, 4/7 (52), 2011, с.15-20, изд. ВАК.
  2. Мамедов Б.Ш. Глава 2. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полетного (тягового) КПД, теоремы о подъемной силе продуваемого профиля, как движителя [Текст] / Б.Ш.Мамедов / Вісник національного технічного університету "ХПІ". Збірник наукових праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях, –Харків: НТУ "ХПІ", –2011,–№33, –с.146-153, видавництво ВАК.
  3. Шляхтянко С.М. Теория и расчет воздушно-реактивных двигателей, [Текст] / С.М.Шляхтянко / –М.: Машиностроение, 1987г.– 568с.
  4. Казанджан П.К. Теория авиационных двигателей [Текст] / П.К. Казанджан, Н.Д.Тихонов, А.К.Янко / – М.: Машиностроение, 1983,–223с.
  5. Мамедов Б.Ш. Глава 3. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Причины заглохания воздушно-реактивных двигателей при взлете, полете и посадке [Текст] / Б.Ш.Мамедов / Восточно-Европейский журнал передовых технологий. –Харьков: изд. Технологический центр, Прикладная механика, 5/7 (53), 2011, с.24-28, изд. ВАК.
  6. Патент 46407, Україна, МПК F04D 27/02, F02K 1/00, F02K 3/00, F02C 7/00. Спосіб підвищення газодинамічної стійкості роботи повітря-реактивних двигунів [Текст] / Б.Ш.Мамедов, –№U200905152, заявл. 25.05.2009, опубл. 25.12.2009, Бюл.№24, –26с.
  7. Патент 2027902, Российская Федерация, МПК7 F03H 5/00, F04D 19/00. Способ создания тяги [Текст] / Б.Ш.Мамедов (Украина), №4652005/23, заявл. 24.12.1988, опубл. 27.01.95, Бюл.№3, –4с.
  8. Патент 66619, Україна, МПК F02С 7/04, F04D 27/02, F02K 1/00, F02K 3/00. Турбореактивний двоконтурний двигун [Текст] / Б.Ш.Мамедов, –№U201107779, заявл. 20.06.2011, опубл. 10.01.2012, Бюл.№1, –10с.
  9. Патент 66620, Україна, МПК F02С 7/04, F04D 27/02, F02K 1/00, F02K 3/00. Турбореактивний двоконтурний двигун [Текст] / Б.Ш.Мамедов, –№ U201107780, заявл. 20.06.2011, опубл. 10.01.2012, Бюл.№1, –12с.
  10. Патент 66621, Україна, МПК F02С 7/04, F04D 27/02, F02K 1/00, F02K 3/00. Турбореактивний двоконтурний двигун [Текст] / Б.Ш.Мамедов, –№201107781, заявл. 20.06.2011, опубл. 10.01.2012, Бюл.№1, –10с.
  11. Патент 66622, Україна, МПК F02С 7/04, F04D 27/02, F02K 1/00, F02K 3/00. Турбореактивний двоконтурний двигун [Текст] / Б.Ш.Мамедов, –№201107782, заявл. 20.06.2011, опубл. 10.01.2012, Бюл.№1, –10с.
  12. Газета "Известия", 09.09.2011, с.4.

Published

2012-12-12

How to Cite

Мамедов, Б. Ш. (2012). Foundations of the common theory of movers on the continuous flows. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(7(60), 29–34. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2012.5554

Issue

Section

Applied mechanics