Моніторинг потенціалу авіаційного персоналу відповідно до компетентнісного підходу
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298479Ключові слова:
моніторинг, цивільна авіація, персонал, кадрове забезпечення, атестація персоналу, інформаційна платформаАнотація
Об’єктом дослідження є кадровий потенціал авіації. У роботі розглядається проблема ефективності контролю якості персоналу авіакомпаній. За результатами дослідження було заявлено, що стабільне зростання обсягів міжнародних вантажних і пасажирських авіаперевезень вимагає повноцінного забезпечення авіації висококваліфікованими фахівцями, нестача яких спостерігається в авіакомпаніях більшості країн світу протягом декількох років. Підкреслюється, що уникнення дефіциту висококваліфікованих фахівців можливе лише при впровадженні моніторингу якісного складу потенціалу авіаційного персоналу відповідно до компетентнісного підходу. Розроблено алгоритм моніторингу якісного складу персоналу на основі аудиту відповідності професійних компетенцій персоналу цивільної авіації міжнародним стандартам ICAO (Міжнародна організація цивільної авіації), EASA (Агентство Європейського Союзу з безпеки польотів), IATA (Міжнародна асоціація повітряного транспорту) з використанням тріангуляції змішаних методів. Обґрунтовано доцільність використання результатів моніторингу в якості фундаментальної основи для побудови централізованої інформаційної платформи з відкритим доступом до інформаційних ресурсів про якісний склад кадрового потенціалу авіакомпаній та галузі. Розумно, що реалізація на практиці алгоритму моніторингу персоналу відповідно до компетентнісного підходу дозволить зацікавленим сторонам мати чітке уявлення про рівень професійної компетентності персоналу та необхідності його підвищення у короткостроковій перспективі, що дозволить прискорити усунення існуючого дефіциту висококваліфікованих фахівців шляхом своєчасного вжиття заходів щодо внесення змін до державних програм підготовки фахівців цивільної авіації, підвищення їх кваліфікації та атестації. Наголошується, що застосування даного алгоритму можливе за наявності галузевої рамки кваліфікацій
Посилання
- Balaraman, P., Kamalakannan, P. (2016). Skill gap analysis and training needs in Indian aerospace industry. Journal of Airline and Airport Management, 6 (2), 115. https://doi.org/10.3926/jairm.56
- Ziakkas, D., Michael, W. S., Pechlivanis, K. (2022). The Implementation of Competency-Based Training and Assessment (CBTA) Framework in Aviation Manpower Planning. Transportation Research Procedia, 66, 226–239. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.12.023
- Gehrke, L., Kühn, A., Rule, D., Moore, P., Bellmann, C., Siemes, S. et al. (2015). A discussion of qualifications and skills in the factory of the future: A German and American Perspective. Düsseldorf, Washington (DC): Association of German Engineers, American Society of Mechanical Engineers. Available at: http://www.researchgate.net/publication/279201790
- Zainal, K., Abu Talib, A. R., Hack, I. (2015). Malaysian Aerospace Industry Blueprint 2030: Cruising into a complete Aero-systems life cycle. Cyberjaya: Malaysian Industry Government Group for High Technology. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3618.1927
- Thulasy, T. N., Nohuddin, P. N. E., Nusyirwan, I. F., Rahim, N. A., Amrin, A., Chua, S. (2022). Skills Assessment Criteria for Aircraft Maintenance Technician in the Context of Industrial Revolution 4.0. Journal of Aerospace Technology and Management, 14. https://doi.org/10.1590/jatm.v14.1286
- Borzova, A., Chinyuchin, Y., Vorobyov, V., Zatuchny, D. (2022). System Analysis of Problems of Personnel Training Management With Professional and Higher Education in the Field of Air Transport Operation. Modeling and Forecasting of Staffing in Civil Aviation, 1–28. https://doi.org/10.1007/978-981-19-6238-7_1
- Mikhalchevsky, Yu. Yu. (2017). Methods for assessment of aviation personnel competency conformity level in terms of air transport innovative development. Modeli, sistemy, seti v ekonomike, tehnike, prirode i obshchestve. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/metodika-rascheta-pokazatelya-otsenki-urovnya-sootvetstviya-kompetentsiyam-aviatsionnogo-personala-v-usloviyah-innovatsionnogo
- Watkins, D., Newcomer, J., Earmjardt, M., Marion, J., Opengart, R., Glassman, A. (2016). A cross-sectional investigation of the relationships education, certification, and experience have with knowledge, skills, and abilities among aviation professionals. International Journal of Aviation, Aeronautics, and Aerospace. https://doi.org/10.15394/ijaaa.2016.1101
- Dolzhenko, N. (2023). The development of a method for assessing the preparation of aviation personnel participated in ensuresing flight safety. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (3 (125)), 57–63. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.289933
- Dolzhenko, N. (2023). The development of a mathematical model of professional training of aviation personnel participated in ensuring flight safety. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (4 (124)), 88–94. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.286244
- Sorokin, A. E., Burova, A. Yu. (2023). Unerroric of assessment of professional competence for aviation personnel. Aerospace Systems. https://doi.org/10.1007/s42401-023-00249-y
- Cascio, W. F. (2019). Training trends: Macro, micro, and policy issues. Human Resource Management Review, 29 (2), 284–297. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2017.11.001
- Ob utverzhdenii Kontseptsii razvitiya transportno-logisticheskogo potentsiala Respubliki Kazahstan do 2030 goda. Available at: http://adilet.zan.kz/rus/docs/P2200001116
- Bezopasnye polety, infrastruktura, innovatsii: kak rabotaet aviatsionnaya administratsiya Kazahstana. Available at: http://liter.kz/bezopasnye-polety-infrastruktura-innovatsii-kak-rabotaet-aviatsionnaia-administratsiia-kazakhstana-1659356827/
- IKAO povysila uroven' Kazahstana po bezopasnosti poletov do 84%. Available at: https://kapital.kz/gosudarstvo/97908/ikao-povysila-uroven-kazakhstana-po-bezopasnosti-poletov-do-84.html
- Do kontsa goda Kazahstan otkroet novye mezhdunarodnye aviamarshruty — M. Karabaev. Available at: http://primeminister.kz/ru/news/do-kontsa-goda-kazakhstan-otkroet-novye-mezhdunarodnye-aviamarshruty-m-karabaev-24287
- Transport v Respublike Kazahstan (yanvar'-dekabr' 2022g.). Available at: http://stat.gov.kz/ru/industries/business-statistics/stat-transport/publications/8513/
- Obem perevozok passazhirov aviakompaniyami Kazahstana v 2022 godu vyros na 17%. Available at: http://www.rzd-partner.ru/aviation/news/obem-perevozok-passazhirov-aviakompaniyami-kazakhstana-v-2022-godu-vyros-na-17/
- Provision of qualified personnel for domestic airlines. Ministry of Industry and Construction of the Republic of Kazakhstan. Available at: http://www.gov.kz/memleket/entities/miid/press/news/details/413674?lang=ru
- Corporate Social Responsibility Report (2015). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Overview/Corporate-Responsibility/2015_ru_Corp-Social-Responsibility.PDF
- From the Heart of Eurasia. Annual Report 2015 (2015). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/Annual-Reports-en/Annual_Report_2015_EN.pdf
- Corporate Social Responsibility Report (2016). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Overview/Corporate-Responsibility/2016_ru_Corp-Social-Responsibility.PDF
- Cleaner Flying. Annual Report 2016 (2016). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/Annual-Reports-en/Annual_Report_2016_EN.pdf
- Corporate Social Responsibility Report (2017). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Overview/Corporate-Responsibility/2017_ru_Corp-Social-Responsibility.pdf
- High Value. Annual Report 2017 (2017). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/Annual-Reports-en/Annual_Report_2017_EN.pdf
- Corporate social responsibility. The report for 2018 (2018). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Overview/Corporate-Responsibility/2018_rus_Corp-Social-Responsibility.pdf
- At the very heart of the possibilities. Annual Report 2018 (2018). Air Astana. Available at: http://ar2018.airastana.com/rus/pdf/AirAstana%20AR2018%20%D1%80%D1%83%D1%81.pdf
- One airline, two brands (2019). Air Astana. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/Annual-Reports-ru/Air%20Astana_AR19_RUSSIAN%20Web.pdf?ver=2020-10-05-021636-213
- Annual Report for 2020 (2020). Air Astana. FlyArystan. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/2020%20year/Air_Astana_AR20_RUSSIAN_Web.pdf?ver=2021-06-11-044002-813
- Flexibility, efficiency, high standards. Integrated Report 2021 (2021). Air Astana. FlyArystan. Available at: http://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/Air%20Astana%20AR21_RUS_WEB.PDF?ver=2022-12-01-084909-247
- Purposeful and confident movement forward. Integrated Report 2022 (2022). Air Astana. FlyArystan. Available at: https://airastana.com/Portals/2/About-Us/Corporate-Governance/Annual-Reports/2023/Air_Astana_Annual_Report_2022_RUS.pdf
- Payroll Dashboard. Bureau of National Statistics of the Agency for Strategic Planning and Reforms of the Republic of Kazakhstan. Available at: http://stat.gov.kz/ru/instuments/dashboards/9575/
- Kharazishvili, Y. M., Dron, E. V. (2015). Problems of integral assessment of the level of economic security of the state. Banking business, 1 (133), 3–21.
- Greene, W. H. (2018). Econometric Analysis. Pearson. Available at: https://pages.stern.nyu.edu/~wgreene/Text/Edition8/PDF/A01_GREE1366_08_SE_FM.PDF
- Kalekeyeva, M., Zhardemkyzy, S., Gozhakhmetova, M., Turdymuratova, M. (2023). Problems and prospects of staffing the aviation industry. KazATC Bulletin, 127 (4), 60–67. https://doi.org/10.52167/1609-1817-2023-127-4-60-67
- Nguyen, T. Q., Nguyen, A. T., Tran, A. L., Le, H. T., Le, H. H. T., Vu, L. P. (2021). Do workers benefit from on-the-job training? New evidence from matched employer-employee data. Finance Research Letters, 40, 101664. https://doi.org/10.1016/j.frl.2020.101664
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Kayrat Koshekov, Marina Kalekeyeva, Beken Seidakhmetov, Gulzhan Kaliyeva, Indira Assilbekova, Madina Gozhakhmetova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.