Визначення факторів безпеки авіаційного транспорту, вразливих до актів незаконного втручання
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.328341Ключові слова:
airport security, unlawful interference acts, safety factors of aviation-chemical works, types of biochemical terrorism, airport screening procedures, airport resources, mathematical modelingАнотація
Об’єктом дослідження є система безпеки на авіаційному транспорті. Досліджено передумови здійснення заходів безпеки на авіаційному транспорті. Це викликано тим, що найсерйознішою загрозою безпеці авіаційного транспорту є акти незаконного втручання (АНВ), здійснення яких є злочином і не можуть бути виправданими. Тому постійно необхідно сприяти підвищенню ефективності по боротьбі з цим злом на глобальному рівні.
Визначено фактори впливу на безпеку складових елементів АТС залежно від особливостей їх функціонування. Для складової АТС «авіаційні перевезення» самим вразливим об’єктом є аеропорт, в якому відбуваються процеси початкових та кінцевих етапів виконання рейсу. Для складової АТС «авіація спецпризначення» самим вразливим сектором є авіаційно-хімічні роботи в аграрному секторі. У цьому секторі авіацією виконується захист зернових культур хімічними засобами. З’ясовано, що пестициди можуть бути суттєвою загрозою через використання їх з метою біохімічного тероризму.
Розроблено та реалізовано математичну модель, яка відображає динаміку руху потоку пасажирів через процедури в аеропорту. Розраховано динамічний розподіл ресурсів аеропорту для виконання процедур перевірок як при звичайній роботі, так і при роботі в умовах дії загроз. В результаті визначено крайні випадки потреби у ресурсах – для виконання перевірок на безпеку тривалістю у середньому 7 хвилин на одного пасажира. При перевищенні пропускної здатності у 2 рази потреба у відповідних ресурсах у 4,7 рази більша, ніж для виконання перевірок на безпеку тривалістю у середньому 3 хвилини на одного пасажира і при мінімально достатній пропускній здатності процесу провести все у встановлені часові рамки
Посилання
- Bugayko, D., Leshchynskyi, O., Sokolova, N., Zamiar, Z., Isaienko, V. (2019). Analysis of the aviation safety management system by fractal and statistical tools. Logistics and Transport, 44 (4), 41–60. https://doi.org/10.26411/83-1734-2015-4-44-5-19
- Kharchenko, V., Bugayko, D., Antonova, A., Grigorak, M., Paweska, M. (2017). Theoretical Approaches for Safety Levels Measurements – Sequential Probability RatioTest (SPRT). Logistics and Transportation, 2 (34), 25–31. Available at: http://system.logistics-and-transport.eu/index.php/main/article/view/491/481
- Filippov, A. V. (2007). The Safety Of Civil Aviation As A Complex Concept. Scientific Works of Kyiv Aviation Institute. Series Law Journal "Air and Space Law", 3 (4), 21–26. https://doi.org/10.18372/2307-9061.4.9037
- Marintseva, K. V., Akmaldinova, V. (2019). Organization of the air transportation in the conditions of a terrorist threat: a problem statement. World Congress «AVIATION IN THE XXI-st CENTURY», 12.17–12.21. Available at: https://conference.nau.edu.ua/index.php/Congress/Congress2018/paper/viewFile/5060/4221
- Global Aviation Security Plan (2017). ICAO, 32. Available at: https://www.icao.int/SAM/Documents/2018-USAPCMA/Global_Aviation_Security_Plan_November_2017_en.pdf
- Rodrigues, C. C. (2021). Aviation Safety: Commercial Airlines. International Encyclopedia of Transportation, 90–97. https://doi.org/10.1016/b978-0-08-102671-7.10113-7
- Buhaiko, D., Kharazyshvili, Yu., Liashenko, V., Kvilinskyi, O. (2021). Systemnyi pidkhid do vyznachennia rivnia bezpeky staloho rozvytku aviatsiynoho transportu: indykatory, riven, zahrozy. Zhurnal Yevropeiskoi ekonomiky, 20 (1 (76)), 152–190. Available at: http://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1523
- Valko, A., Soloviova, O., Volkovska, G., Herasymenko, I. (2021). Constructing a system of integrated management of aviation safety as a key element of airport service quality. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (112)), 13–26. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239168
- Kim, M. H., Park, J. W., Choi, Y. J. (2020). A Study on the Effects of Waiting Time for Airport Security Screening Service on Passengers’ Emotional Responses and Airport Image. Sustainability, 12 (24), 10634. https://doi.org/10.3390/su122410634
- Cherednichenko, K., Ivannikova, V., Sokolova, O., Ostroumov, I., Sushchenko, O., Averyanova, Y. et al. (2025). Modelling and Optimization of Airport Security Screening System with AnyLogic Simulation: A Case of Dublin Airport. TRANSBALTICA XV: Transportation Science and Technology, 381–397. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85390-6_36
- Cherednichenko, K., Ivannikova, V., Sokolova, O., Yanchuk, M. (2023). Model of transport safety assessment in multimodal transportation systems. Transport, 38 (4), 204–213. https://doi.org/10.3846/transport.2023.20865
- Sokolova, O., Cherednichenko, K., Ivannikova, V. (2023). Mathematical Model of Airport Aviation Security. TRANSBALTICA XIII: Transportation Science and Technology, 773–781. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25863-3_75
- Yun, H. M., Kandyba, H. Yu. (2013). Faktory bezpeky silskohospodarskoi aviatsiyi. Naukoiemni tekhnolohiyi, 4, 462–466. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nt_2013_4_22
- Vysotska, I. I., Herasymenko, I. M., Kachalo, I. A. (2012). Rozvytok aviatsiyi spetspryznachennia yak skladovoi aviatransportnoi haluzi. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 3 (130), 107–111. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2012_3_24
- A Coordinated, Risk-based Approach to Improving Global Aviation Safety (2020). Available at: https://www.icao.int/safety/Documents/ICAO_SR_2020_final_web.pdf
- Quarterly Air Transport Chartbook. IATA Sustainability & Economics Q2 2023. Available at: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/quarterly-air-transport-chartbook/
- Pron, S., Soloviova, O., Herasymenko, I., Borets, I. (2020). Modeling of the transport and production complex in the growing of agricultural crops, taking into account the aviation component. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (104)), 30–39. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.198742
- Global Outlook for Air Transport (2024). IATA. Available at: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/global-outlook-for-air-transport-june-2024-report/
- Besanko, D. A., Braeutigam, R. R. (2002). Microeconomics: an integrated approach. Wiley, 809.
- Adrm Airport Development Reference Manual. IATA. Available at: https://easypdfs.cloud/downloads/4922968-Adrm%20Airport%20Development%20Reference%20Manual
- Pro zatverdzhennia Instruktsiyi z otsinky rivnia zahrozy bezpetsi tsyvilnoi aviatsiyi Ukrainy. Nakaz M-va infrastruktury Ukrainy vid 17.06.2020 r. No. 356. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0960-20#Text
- Aviation Security Manual (Doc 8973 – Restricted). ICAO. Available at: https://www.icao.int/Security/SFP/Pages/SecurityManual.aspx
- Zvit Holovy Derzhavnoi aviatsiynoi sluzhby Ukrainy za 2019 rik (2020). DASU, 18. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit_2019/zvit-2019-avia.pdf
- Aeroport Boryspil: onlain tablo, rozklad litakiv. Biznes Vizyt. Available at: https://businessvisit.com.ua/uk/aviakvitki/online-tablo/aeroport-borispil/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Iryna Vysotska, Alla Valko, Svitlana Pron, Iryna Herasymenko, Fedir Vysotskyi

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






