Визначення факторів безпеки авіаційного транспорту, вразливих до актів незаконного втручання

Автор(и)

  • Iрина Іванівна Висоцька Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0646-2105
  • Алла Миколаївна Валько Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-0394-6304
  • Світлана Віталіївна Пронь Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-1177-9588
  • Ірина Миколаївна Герасименко Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-4297-3973
  • Федір Євгенійович Висоцький Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна https://orcid.org/0009-0001-2567-8147

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.328341

Ключові слова:

airport security, unlawful interference acts, safety factors of aviation-chemical works, types of biochemical terrorism, airport screening procedures, airport resources, mathematical modeling

Анотація

Об’єктом дослідження є система безпеки на авіаційному транспорті. Досліджено передумови здійснення заходів безпеки на авіаційному транспорті. Це викликано тим, що найсерйознішою загрозою безпеці авіаційного транспорту є акти незаконного втручання (АНВ), здійснення яких є злочином і не можуть бути виправданими. Тому постійно необхідно сприяти підвищенню ефективності по боротьбі з цим злом на глобальному рівні.

Визначено фактори впливу на безпеку складових елементів АТС залежно від особливостей їх функціонування. Для складової АТС «авіаційні перевезення» самим вразливим об’єктом є аеропорт, в якому відбуваються процеси початкових та кінцевих етапів виконання рейсу. Для складової АТС «авіація спецпризначення» самим вразливим сектором є авіаційно-хімічні роботи в аграрному секторі. У цьому секторі авіацією виконується захист зернових культур хімічними засобами. З’ясовано, що пестициди можуть бути суттєвою загрозою через використання їх з метою біохімічного тероризму.

Розроблено та реалізовано математичну модель, яка відображає динаміку руху потоку пасажирів через процедури в аеропорту. Розраховано динамічний розподіл ресурсів аеропорту для виконання процедур перевірок як при звичайній роботі, так і при роботі в умовах дії загроз. В результаті визначено крайні випадки потреби у ресурсах – для виконання перевірок на безпеку тривалістю у середньому 7 хвилин на одного пасажира. При перевищенні пропускної здатності у 2 рази потреба у відповідних ресурсах у 4,7 рази більша, ніж для виконання перевірок на безпеку тривалістю у середньому 3 хвилини на одного пасажира і при мінімально достатній пропускній здатності процесу провести все у встановлені часові рамки

Біографії авторів

Iрина Іванівна Висоцька, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра організації авіаційних перевезень

Алла Миколаївна Валько, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Доктор філософії, доцент

Кафедра організації авіаційних перевезень

Світлана Віталіївна Пронь, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра організації авіаційних перевезень

Ірина Миколаївна Герасименко, Державний університет «Київський авіаційний інститут»

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра організації авіаційних перевезень

Федір Євгенійович Висоцький, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Кафедра прикладної фізики

Фізико-технічний інститут

Посилання

  1. Bugayko, D., Leshchynskyi, O., Sokolova, N., Zamiar, Z., Isaienko, V. (2019). Analysis of the aviation safety management system by fractal and statistical tools. Logistics and Transport, 44 (4), 41–60. https://doi.org/10.26411/83-1734-2015-4-44-5-19
  2. Kharchenko, V., Bugayko, D., Antonova, A., Grigorak, M., Paweska, M. (2017). Theoretical Approaches for Safety Levels Measurements – Sequential Probability RatioTest (SPRT). Logistics and Transportation, 2 (34), 25–31. Available at: http://system.logistics-and-transport.eu/index.php/main/article/view/491/481
  3. Filippov, A. V. (2007). The Safety Of Civil Aviation As A Complex Concept. Scientific Works of Kyiv Aviation Institute. Series Law Journal "Air and Space Law", 3 (4), 21–26. https://doi.org/10.18372/2307-9061.4.9037
  4. Marintseva, K. V., Akmaldinova, V. (2019). Organization of the air transportation in the conditions of a terrorist threat: a problem statement. World Congress «AVIATION IN THE XXI-st CENTURY», 12.17–12.21. Available at: https://conference.nau.edu.ua/index.php/Congress/Congress2018/paper/viewFile/5060/4221
  5. Global Aviation Security Plan (2017). ICAO, 32. Available at: https://www.icao.int/SAM/Documents/2018-USAPCMA/Global_Aviation_Security_Plan_November_2017_en.pdf
  6. Rodrigues, C. C. (2021). Aviation Safety: Commercial Airlines. International Encyclopedia of Transportation, 90–97. https://doi.org/10.1016/b978-0-08-102671-7.10113-7
  7. Buhaiko, D., Kharazyshvili, Yu., Liashenko, V., Kvilinskyi, O. (2021). Systemnyi pidkhid do vyznachennia rivnia bezpeky staloho rozvytku aviatsiynoho transportu: indykatory, riven, zahrozy. Zhurnal Yevropeiskoi ekonomiky, 20 (1 (76)), 152–190. Available at: http://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1523
  8. Valko, A., Soloviova, O., Volkovska, G., Herasymenko, I. (2021). Constructing a system of integrated management of aviation safety as a key element of airport service quality. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (3 (112)), 13–26. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239168
  9. Kim, M. H., Park, J. W., Choi, Y. J. (2020). A Study on the Effects of Waiting Time for Airport Security Screening Service on Passengers’ Emotional Responses and Airport Image. Sustainability, 12 (24), 10634. https://doi.org/10.3390/su122410634
  10. Cherednichenko, K., Ivannikova, V., Sokolova, O., Ostroumov, I., Sushchenko, O., Averyanova, Y. et al. (2025). Modelling and Optimization of Airport Security Screening System with AnyLogic Simulation: A Case of Dublin Airport. TRANSBALTICA XV: Transportation Science and Technology, 381–397. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85390-6_36
  11. Cherednichenko, K., Ivannikova, V., Sokolova, O., Yanchuk, M. (2023). Model of transport safety assessment in multimodal transportation systems. Transport, 38 (4), 204–213. https://doi.org/10.3846/transport.2023.20865
  12. Sokolova, O., Cherednichenko, K., Ivannikova, V. (2023). Mathematical Model of Airport Aviation Security. TRANSBALTICA XIII: Transportation Science and Technology, 773–781. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25863-3_75
  13. Yun, H. M., Kandyba, H. Yu. (2013). Faktory bezpeky silskohospodarskoi aviatsiyi. Naukoiemni tekhnolohiyi, 4, 462–466. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nt_2013_4_22
  14. Vysotska, I. I., Herasymenko, I. M., Kachalo, I. A. (2012). Rozvytok aviatsiyi spetspryznachennia yak skladovoi aviatransportnoi haluzi. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 3 (130), 107–111. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2012_3_24
  15. A Coordinated, Risk-based Approach to Improving Global Aviation Safety (2020). Available at: https://www.icao.int/safety/Documents/ICAO_SR_2020_final_web.pdf
  16. Quarterly Air Transport Chartbook. IATA Sustainability & Economics Q2 2023. Available at: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/quarterly-air-transport-chartbook/
  17. Pron, S., Soloviova, O., Herasymenko, I., Borets, I. (2020). Modeling of the transport and production complex in the growing of agricultural crops, taking into account the aviation component. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (3 (104)), 30–39. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.198742
  18. Global Outlook for Air Transport (2024). IATA. Available at: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/global-outlook-for-air-transport-june-2024-report/
  19. Besanko, D. A., Braeutigam, R. R. (2002). Microeconomics: an integrated approach. Wiley, 809.
  20. Adrm Airport Development Reference Manual. IATA. Available at: https://easypdfs.cloud/downloads/4922968-Adrm%20Airport%20Development%20Reference%20Manual
  21. Pro zatverdzhennia Instruktsiyi z otsinky rivnia zahrozy bezpetsi tsyvilnoi aviatsiyi Ukrainy. Nakaz M-va infrastruktury Ukrainy vid 17.06.2020 r. No. 356. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0960-20#Text
  22. Aviation Security Manual (Doc 8973 – Restricted). ICAO. Available at: https://www.icao.int/Security/SFP/Pages/SecurityManual.aspx
  23. Zvit Holovy Derzhavnoi aviatsiynoi sluzhby Ukrainy za 2019 rik (2020). DASU, 18. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit_2019/zvit-2019-avia.pdf
  24. Aeroport Boryspil: onlain tablo, rozklad litakiv. Biznes Vizyt. Available at: https://businessvisit.com.ua/uk/aviakvitki/online-tablo/aeroport-borispil/
Визначення факторів безпеки авіаційного транспорту, вразливих до актів незаконного втручання

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

Висоцька I. І., Валько, А. М., Пронь, С. В., Герасименко, І. М., & Висоцький, Ф. Є. (2025). Визначення факторів безпеки авіаційного транспорту, вразливих до актів незаконного втручання. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(4 (134), 54–67. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.328341

Номер

Розділ

Математика та кібернетика - прикладні аспекти