Розробка моделі сталого розвитку університетів: механізми інтеграції та ефективності
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.329997Ключові слова:
Еколого-орієнтована трансформація, цілі сталого розвитку, соціальна інтеграція, університетська мережа, екологічні ініціативи, заклади вищої освітиАнотація
Об'єктом дослідження є процеси екологічної трансформації діяльності університетів, спрямовані на інтеграцію принципів сталого розвитку в освітні, наукові та управлінські аспекти їх функціонування.
Проблемою, що вирішувалась, є недостатня інтеграція принципів сталого розвитку у діяльність університетів, що обмежує їхню конкурентоспроможність на міжнародному рівні та гальмує впровадження екологічно орієнтованих освітніх і наукових ініціатив
Розроблено модель концепції екологічно орієнтованої трансформації університетів (МКЕОТ), яка забезпечує інтеграцію екологічних, соціальних та економічних аспектів у всі рівні освітнього процесу. Запропоновані механізми адаптації європейських практик дозволяють ефективно враховувати національні особливості. Впровадження моделі сприяє зростанню екологічної свідомості студентів, підвищенню якості освіти та активізації міжнародного співробітництва.
Досягнуті результати пояснюються міждисциплінарним підходом до сталого розвитку, що дозволяє університетам гнучко адаптуватися до глобальних викликів та інтегрувати екологічні ініціативи у свою діяльність.
Головною особливістю запропонованої моделі є її універсальність та можливість адаптації до різних типів університетів. Вона включає алгоритм уніфікації підходів до екологічної трансформації, що дозволяє враховувати специфіку освітніх закладів та їхнього середовища.
Розроблена модель може використовуватися в університетах різного профілю для підвищення рівня екологічної освіти, впровадження сталого розвитку та посилення міжнародної інтеграції закладів вищої освіти. Умовами ефективного впровадження є підтримка на державному рівні, фінансування екологічних ініціатив та активна співпраця між університетами та стейкхолдерами
Посилання
- A Green Deal roadmap for universities. EUA. Available at: https://www.eua.eu/publications/reports/a-green-deal-roadmap-for-universities.html
- THE 17 GOALS. Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. United Nations. Available at: https://sdgs.un.org/goals
- Pro skhvalennia Stratehiyi rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky. Rozporiadzh. Kab. Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 # 286-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text
- Impact of COVID-19 on higher education (2022). UNESCO. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389860
- Kakhovych, O. O., Kakhovych, Yu. O. (2022). Methodology of determination of having a special purpose priorities of development of joint venture as a participant of international business. Efektyvna ekonomika, 2. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=966
- Boichenko, E., Martynovych, N., Shevchenko, I. (2021). Cognitive Modeling Concepts of Sustainable Development of Society. Problemy Ekorozwoju, 16 (2), 158–165. https://doi.org/10.35784/pe.2021.2.16
- Kakhovych, O. O., Kakhovych, Yu. O. (2012). Metodyka vyznachennia tsilovykh priorytetiv rozvytku spilnoho pidpryiemstva yak uchasnyka mizhnarodnoho biznesu. Efektyvna ekonomika, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_2_37
- Krysovatyy, A., Ptashchenko, O. (2023). The mechanism of entrepreneurial innovation system in institutions of higher education. Economics of Development, 22 (2). https://doi.org/10.57111/econ/2.2023.51
- Kaplia, O., Ribtsun, Y., Barbashova, I., Chobaniuk, M., Ptashchenko, O. (2024). Advancing Ukrainian education in times of military conflict. Multidisciplinary Science Journal, 6 (10), 2024211. https://doi.org/10.31893/multiscience.2024211
- Makhynia, N., Kichuk, Y., Ptashchеnko, O., Kyrylenko, K., Horchynska, K., Riznyk, V. (2021). Innovations in the educational process and pedagogical technologies under the influence of crisis phenomena and global digitalization. Studies of Applied Economics, 39 (5). https://doi.org/10.25115/eea.v39i5.4789
- Gonzalez-Urango, H., Mu, E., Corona-Sobrino, C. (2025). An integration-monitoring approach to the development of sustainable technology and innovation: The case of University Technology Transfer Offices. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 73, 104118. https://doi.org/10.1016/j.seta.2024.104118
- de Moraes, P. A., Pisani, F., Borin, J. F. (2024). Smart University: A pathway for advancing Sustainable Development Goals. Internet of Things, 27, 101246. https://doi.org/10.1016/j.iot.2024.101246
- The TransLearnN platform. Available at: https://ukraine-oss.com/translearnn-platform/
- Europe’s Universities 2030 – a vision for the next decade. EUA. Available at: https://www.eua.eu/news/eua-news/europe-s-universities-2030---a-vision-for-the-next-decade.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Oleksii Lytvynov, Nataliia Vnukova, Iryna Shevchenko, Eleonora Darmofal

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






