Розробка підходу до проведення натурних експериментів з фізики, що забезпечує підвищення ефективності вимірювання фізичних величин

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.333084

Ключові слова:

обробка відео, лабораторні установки, YOLOv8n, метод Хафа, комп’ютерний зір, онлайн-навчання

Анотація

Об’єктом даного дослідження є процедура вимірювання фізичних величин у лабораторних умовах навчальних закладів. Проблема, що виникає при цьому, пов’язана з відсутністю будь-якого комплексного методу й технічного рішення, придатного для експериментального вивчення фізики як в офлайн-, так і в онлайн-форматах навчання. Для вирішення цих задач запропоновано підхід, заснований на технології комп’ютерного зору та навчанні спеціальних нейронних моделей для розпізнавання об’єктів на відеокадрах, які здійснюють механічний рух.

Ідея запропонованого підходу ґрунтується на гіпотезі, що, вимірюючи положення об’єкта на відеокадрах із достатньою точністю, можна визначити функціональний вигляд закону його руху. Далі, знаючи функцію закону руху, можна обчислити будь-які фізичні величини, що описують відповідний процес. Ідею реалізовано у вигляді технічного рішення, що являє собою набір дослідних зразків автоматизованих лабораторних пристроїв.

Вибір методу визначення закону руху здійснювався за допомогою аналізу похибки розпізнавання, вимірювальної похибки, швидкодії та стійкості до зовнішніх умов для алгоритмічного методу Хафа та нейромережевої моделі YOLOv8n. Показано, що нейромережевий метод YOLOv8n має дуже високу точність, але низьку швидкодію. Метод Хафа демонструє високу швидкодію, але меншу точність і стійкість до зовнішніх умов. Встановлено, що точність методу YOLOv8n у 4 рази вища, проте швидкість виконання — у 10 разів нижча, ніж у методу Хафа. Проте в умовах штучного освітлення та фіксації відстані від камери до об’єктів метод Хафа забезпечує 99,9% точності розпізнавання об’єкта на відеокадрах.

Отримані дослідні зразки пристроїв можуть бути застосовані для подальших досліджень щодо визначення їх впливу на якість навчання фізики

Біографії авторів

Bekbolat Medetov, L.N. Gumilyov Eurasian National University

PhD, Associate Professor

Department of Radio Engineering, Electronics and Telecommunications

Ainur Zhetpisbayeva, L.N. Gumilyov Eurasian National University

PhD, Associate Professor

Department of Radio Engineering, Electronics and Telecommunications

Tansaule Serikov, S.Seifullin Kazakh Agrotechnical Research University

PhD, Associate Professor

Department of Radio Engineering, Electronics and Telecommunications

Botagoz Khamzina, S.Seifullin Kazakh Agrotechnical Research University

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Department of Physics and Chemistry

Ainur Akhmediyarova, Satbayev University

PhD

Department of Software Engineering

Asset Yskak, Ghalam LLP

Master of Engineering Science

Software Development Department

Dauren Zhexebay, Al-Farabi Kazakh National University

PhD, Senior Lecturer

Department of Electronics and Astrophysics

Nurtay Albanbay, Satbayev University

PhD

Department of Cybersecurity, Information Processing and Storage

Посилання

  1. Illeperuma, G. D., Sonnadara, D. U. J. (2017). Computer vision based object tracking as a teaching aid for high school physics experiments. 2017 4th International Conference on Electrical Engineering, Computer Science and Informatics (EECSI), 1–6. https://doi.org/10.1109/eecsi.2017.8239112
  2. Singh, L., Gupta, A., Nigam, A. (2022). Vibration analysis of simple pendulum using computer vision method. Journal of Mechanics and Design, 06 (1), 11–18.
  3. Guedri, B., Guedri, N., Gharbi, R. (2023). A New Approach for Real-Time Camera-Object Distance Measurement Through Computer Vision. 2023 IEEE Third International Conference on Signal, Control and Communication (SCC), 1–5. https://doi.org/10.1109/scc59637.2023.10527537
  4. Pattanashetty, K. C., Kumar, R., Pandian, S. R. (2016). Web-based physics experiments in dynamics using image processing. 2016 IEEE 1st International Conference on Power Electronics, Intelligent Control and Energy Systems (ICPEICES), 1–5. https://doi.org/10.1109/icpeices.2016.7853575
  5. Nakagawa, G., Fujii, K. (2017). A Learning Material for Physics Experiment with High-Accuracy Using Computer Vision Technique. 2017 5th Intl Conf on Applied Computing and Information Technology/4th Intl Conf on Computational Science/Intelligence and Applied Informatics/2nd Intl Conf on Big Data, Cloud Computing, Data Science (ACIT-CSII-BCD), 86–89. https://doi.org/10.1109/acit-csii-bcd.2017.71
  6. Martín-Ramos, P., Gomes, M. S. M. N. F., Silva, M. R. (2018). Newton’s cradle. Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, 71–77. https://doi.org/10.1145/3284179.3284195
  7. Bogdan, G., Ovidiu, T., Cristina, M., Ștefan, A. (2024). Digital electricity experiments with Raspberry Pi. Romanian Reports in Physics, 76 (4), 905–905. https://doi.org/10.59277/romrepphys.2024.76.905
  8. Çoban, A., Akat, E., Erdoğan, A. C. (2022). Two different experiments with the rope-attached sphere by using Arduino. Physics Education, 58 (1), 015022. https://doi.org/10.1088/1361-6552/aca19d
  9. Bach, R. A., Trantham, K. W. (2007). Automated two-dimensional position measurements with computer vision. American Journal of Physics, 75 (1), 48–52. https://doi.org/10.1119/1.2348892
  10. Khatri, P., Chhatre, U., Kadge, S. (2021). Visual Vibration Analysis of Vibrating Object at Low Frequency. 2021 6th International Conference for Convergence in Technology (I2CT), 1–5. https://doi.org/10.1109/i2ct51068.2021.9418210
  11. Cheng, L., Niu, W.-C., Zhao, X.-G., Xu, C.-L., Hou, Z.-Y. (2021). Design and implementation of college physics teaching platform based on virtual experiment scene. International Journal of Electrical Engineering & Education, 62 (1), 73–86. https://doi.org/10.1177/0020720920984688
  12. Hough Line Transform. Available at: https://docs.opencv.org/4.x/d6/d10/tutorial_py_houghlines.html
  13. Python Usage. Available at: https://docs.ultralytics.com/usage/python/
Розробка підходу до проведення натурних експериментів з фізики, що забезпечує підвищення ефективності вимірювання фізичних величин

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-25

Як цитувати

Medetov, B., Zhetpisbayeva, A., Serikov, T., Khamzina, B., Akhmediyarova, A., Yskak, A., Zhexebay, D., & Albanbay, N. (2025). Розробка підходу до проведення натурних експериментів з фізики, що забезпечує підвищення ефективності вимірювання фізичних величин. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(5 (135), 59–69. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.333084

Номер

Розділ

Прикладна фізика