Genesis of the school physical education content in the social order context
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.009Keywords:
physical culture, physical education, school curriculum, content, lessonAbstract
Alfiia Deineko, Inna Krasova & Mykhailo Marchenkov
Purpose: to analyze the genesis of the content of school physical education in the context of social order, separating the features of the modern physical education program in the general educational institutions of Ukraine. On the basis of the use of chronological periodization in the article, the features of the content of the systems of school physical education are emphasized in connection with the contextuality of historical epochs.
Material & Methods: analysis of special literature, which reveals the features of the content of school physical education in different historical epochs; chronological periodization; analysis of regulatory legal acts.
Results: in the process of development of the system of school physical education, the curricula for physical culture also changed; there were contextual features of political, economic and social development of Ukraine during the last century.
Conclusion: the dynamics of the content of physical education programs at the secondary school shows the growing differentiation and humanization of the system of physical education in modern Ukraine.
References
Столбов, В.В., Чудинов, И.Г. (1970), История физической культуры, Физкультура и спорт, Москва.
Николаев, Ю.М. (2005), "Теория и методология физической культуры: контуры нового человеческого измерения", Теория и практика физической культуры, № 11, С. 9-15.
Боднар, Я.Б. (2002), Теоретичні та методичні засади фізичного виховання Галичини кінця ХІХ – початку ХХ сторіччя (до 1939 р.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту, Львів. держ. ін-т фіз. культури, Львів, 18 с.
Наговицын, Р.С. (2008), Становление теории и практики физической культуры как самостоятельного учебного предмета в средних общеобразовательных учебных заведениях России во второй половине XIX – начале XX вв.: дис. канд. пед. наук, Киров, 182 с.
Наговицын, Р.С. (2006), "Различные теоретические концепции предмета «Физическая культура» в отечественной школе на рубеже XIX – XX веков", режим доступа: http://www.rusnauka.com/NTSB_2006/Pedagogica/2_nagovicyn%20r.s..doc.htm
Зикмунд, А.А., Зикмунд, А.И. (1923), Схематическая программа физического воспитания и трудовых навыков в возрасте от 7 до 20 лет на основах пролетарской физкультуры, Жизнь и знание, Москва.
Дубнов, Д., Шифрин, А. (1931), Руководство и программы по физкультуре в школе, Государственное учебно-педагогическое издательство, Москва.
Петрова, Н.И. (1937), Физкультура в школе, Огиз – физкультура и туризм, Москва.
Ивонина, В.А. (1977), Спутник физкультурного работника, Физкультура и спорт, Москва.
Дмитрук, В.С. (2009), "Історичний аспект розвитку шкільних програм з фізичної культури", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2, С. 175-180.
Тритиниченко, В.И. (1990), Спутник работника физической культуры и спорта, Здоров’я, Київ.
Столяров, В.И., Быховская, И.М., Лубышева, Л.И. (1998), "Концепция физической культуры и физкультурного воспитания (инновационный подход)", Теория и практика физической культуры, № 5, С. 11-15.
Зубалія, М. (2005), Фізична культура. 1–4 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, Ранок, Харків.
Сутула, В.О., Бондар, Т.С., Васьков, Ю.В., (2009), "Формування фізичної культури особистості стратегічне завдання фізкультурної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1, С. 15-21.
Дейнеко, А.Х. (2015), "Основна гімнастика як базовий компонент інваріантної складової шкільної програми з предмету «Фізична культура»", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 3 (47), С. 30-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Альфія Дейнеко, Інна Красова, Михайло Марченков
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.