Pedagogical characteristics of the systems for assessing the technical and tactical skills of qualified volleyball players

Authors

  • Михайло Олійник
  • Едуард Дорошенко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.014

Keywords:

volleyball, qualification, role, evaluation, skill, technique, tactics, training, competitions

Abstract

Мykhailo Oliinyk & Eduard Doroshenko

Purpose: on the basis of the analysis of the special literature and their own experimental studies, to determine the characteristics of the systems for assessing the technical and tactical skills of qualified volleyball players.

Material & Methods: study was conducted on the basis of the material of the national team of Zaporozhye State Medical University on volleyball. Analysis and generalization of the data of scientific and methodical literature are used; registration, analysis and interpretation of indicators of technical and tactical actions of qualified volleyball players in training and competitive processes; pedagogical observations; algorithms for calculating the quantitative and qualitative indicators of technical and tactical skill in volleyball; methods of mathematical statistics.

Results: data on the existence of a strong statistical relationship between the systems of assessment of technical and tactical skills of qualified volleyball players, taking into account the specificity of the game role.

Conclusion: shows the specifics of the application of various systems for assessing the technical and tactical skills of qualified volleyball players, taking into account the factors of the game role, noted the methodological features of special analysis and interpretation of indicators of technical and tactical actions in the adversarial process. 

References

Гамалій, В.В., Шльонська, О.Л. (2014), "Моделювання нападаючих дій волейболістів високої кваліфікації", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(44), С. 24-29, doi: 10.15391/snsv.2014-6.005.

Гамалій, В.В., Шльонська, О.Л. (2014), "Оцінка та інтерпретація результатів змагальної діяльності волейболістів високої кваліфікації", Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка: серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, Т. 118, № 4, С. 35-39.

Дорошенко, Е.Ю., Сердюк, Д.Г., Мітова, О.О. (2016), Удосконалення техніко-тактичних дій висококваліфікованих гандболістів: проблеми, пошуки, шляхи вирішення, ООО ЛІПС, Запоріжжя.

Костюкевич, В.М. (2016), "Концепція моделювання тренувального процесу спортсменів командних ігрових видів спорту", Здоровье, спорт, реабилитация, № 4, С. 32-38.

Мельник, А.Ю. (2011), "Вивчення впливу психоемоційного стану волейболістів на техніко-тактичні показники у змагальній діяльності", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1, С. 103-105.

Дорошенко, Е.Ю. (2012), Спосіб оцінювання техніко-тактичної майстерності у волейболі, Патент 71961 Україна, (51) МПК (2012.01) A63 B 71/00, опубл. 25.07.2012, Бюл. № 14.

Слупский, Л.Н. (1974), Исследование специализации функций в специфических условиях игровой деятельности (на материале волейбола): автореф. дисс. канд. пед. наук, ГДОИФК им. П.Ф. Лесгафта, Ленинград, 23 с.

Щепотіна, Н.Ю. (2015), "Модельні характеристики змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 2, С. 80-85.

Dávila-Romero, C., Hernández-Mocholí, М.А. & García-Hermoso, А. (2015), "Technical player profiles related to the physical fitness of young female volleyball players predict team performance", Journal of sports medicine and physical fitness, No. 55 (3), pp. 137-143.

Meletakos, P., Bayios, І., Hatziharistos, D. & Psychountaki, М. (2013), "Effects of athletic and coaching experience on coaching efficacy in team sports", Gazzetta Medica Italiana, № 172 (6), pp. 457-464.

Published

2017-12-30

How to Cite

Олійник, М., & Дорошенко, Е. (2017). Pedagogical characteristics of the systems for assessing the technical and tactical skills of qualified volleyball players. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(62), 69–73. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.014

Issue

Section

Articles