Improvement of special physical preparation of athletes 9–10 years old engaged in rhythmic gymnastics
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.005Keywords:
rhythmic gymnastics, gymnasts 9–10 years, testing, special physical trainingAbstract
Alfiya Deyneko & Inna Krasova
Purpose: to substantiate the effectiveness of using the author's methodology for improving the special physical training of athletes 9–10 years old engaged in artistic gymnastics.
Material & Methods: in the study, during the year, took part 16 athletes 9–10 years old, engaged in rhythmic gymnastics. To identify the effectiveness of the author's methodology, analysis and generalization of literary sources, pedagogical observation, testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
Results: based on the results of the experiment, the improvement of practically all the studied indicators was revealed, namely, the results of the implementation of equilibrium varieties (15–39%) and jumps (20–42%) were significantly improved.
Conclusions: the obtained results showed the effectiveness of the developed author's methodology aimed at improving the special physical training of athletes during the preliminary basic training.
References
Deineko, Alfia (2017), «Game method application efficiency for speed and power capability development of trampoline athletes at the initial training stage», Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, No. 3(59), рр. 8-10, режим доступу: journals.uran.ua/sport_herald/article/view/107301/102264.
Карпенко, Л.А. (2003), Художественная гимнастика: учеб. для тренеров, преподавателей и студентов физ. культуры, Москва.
Андрєєва, Р.І. (2011), Технологія навчання техніки вправ з обручем на основі спеціальної фізичної підготовки юних гімнасток: автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту, ХДАФК, Харків, 21 c.
Муллагильдина, А.Я. (2017), «Влияние сенсомоторной координации на техническую подготовленность юных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 62-66, doi:10.15391/snsv.2017-2.011.
Муллагильдина, А.Я. (2016), «Совершенствование артистичности у квалифицированных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 4(54), С. 79-83, doi:10.15391/ snsv.2016-4.014.
Дейнеко, А.Х., Муллагільдина, А.Я., Красова, І.В. (2016), «Вдосконалення координаційних здібностей гімнасток на етапі початкової підготовки в художній гімнастиці», Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту: Збірник наукових праць ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет конференції, 24-25 березня 2016 р., ХДАФК, Харків, С. 86-89.
Технічний комітет з художньо гімнастики: FIG (2017), Правила змагань з художньої гімнастки (2017–2020).
Винер, И.А. (2003), Подготовка высококвалифицированных спортсменок в художественной гимнастике: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук, СПГАФК им. П.Ф. Лесгафта, Санкт-Петербург, 24 с.
Білокопитова, Ж.А., Нестерова, Т.В., Дерюгіна, А.М., Бєзсонова, В.А. (1999), Художня гімнастика: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих шкіл Олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, Республіканський науково-методичний кабінет, Київ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Альфія Дейнеко, Інна Красова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.