Changes in the level of coordination preparedness of gymnasts 10–12 years as a result of the use of special exercises on the simulator "Bos Balance Trainer"

Authors

  • Альфія Дейнеко
  • Інна Красова

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.003

Keywords:

rhythmic gymnastics, gymnasts 10–12 years, testing, simulator "Bosu Balance Trainer" ("BOSU"), exercise complexes

Abstract

Alfiya Deyneko & Inna Krasova

Purpose: to substantiate the effectiveness of using the developed exercise complexes on the simulator "Bosu Balance Trainer" ("BOSU") for the development of the coordination preparedness of female athletes of 10–12 years in rhythmic gymnastics.

Material & Methods: the study involved female athletes 10–12 years old engaged in rhythmic gymnastics. The control and experimental groups consisted of 12 gymnasts. To solve the problems, the following research methods were used: theoretical analysis and generalization of literary sources; pedagogical observations; testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics.

Results: based on the results of the study, a positive effect of the developed exercise complexes on the BOSU simulator on the development of the coordination preparedness of female athletes aged 10–12 in rhythmic gymnastics was revealed.

Conclusion: the use of the developed exercise complexes on the BOSU simulator in the rhythmic gymnastics training process positively influenced the development of the level of coordination preparedness of female athletes of 10–12 years.

References

Deyneko, Alfiya & Krasova, Inna (2018), «Improvement of special physical training of athletes 9–10 years old engaged in rhythmic gymnastics», Slobozhanskyi Herald of science and sport, No. 2(64), рр. 26-29.

Карпенко, Л.А. (2003), Художественная гимнастика: учеб. для тренеров, преподавателей и студентов физ. культуры, Москва.

Deineko, Alfia (2017), "Game method application efficiency for speed and power capability development of trampoline athletes at the initial training stage", Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, No. 3(59), рр. 8-10.

Дейнеко, А.Х., Муллагільдина, А.Я., Красова, І.В. (2016), «Вдосконалення координаційних здібностей гімнасток на етапі початкової підготовки в художній гімнастиці», Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту. Збірник наукових праць ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет конференції, 24-25 березня 2016 р., ХДАФК, Харків, С. 86-89.

Муллагильдина, А.Я. (2017), «Влияние сенсомоторной координации на техническую подготовленность юных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 62-66, doi:10.15391/snsv.2017-2.011.

Технічний комітет з художньої гімнастики: FIG (2017), Правила змагань з художньої гімнастки, 100 с.

Шевчук, Н.А., Чертихина, Н.А., Грязнова, О.А. (2011), Методика развития вестибулярной устойчивости гимнасток на основе применения тренажера «BOSU»: учеб.-метод. пособие, Волгоград.

Платонов, В.Н. (2004), Общая теория подготовки спортсменов в олимпийском спорте, Киев.

Водлозеров, В.Е. (2003), Тренажеры локально направленного действия, Киев.

Евсеев, С.П. (2003), Тренажеры в гимнастике, Москва.

GoodLooker.ru (2017), Платформа BOSU, режим доступу: http://goodlooker.ru/bosu.html (доступен на 24.07.2018).

Жіночий світ. Корисні поради для жінок (2018), Тренажер BOSU. Фітнес на платформі босу. Можливості BOSU. Показання та протипоказання до занять на BOSU, режим доступу: http://ywoman.ru/page/trenazher-bosu-fitnes-na-platformi-bosu-mozhlivosti-bosu-pokazannja-ta-protipokazannja-do-zanjat-na-bosu (доступен на 24.07.2018).

Білокопитова, Ж.А., Нестерова, Т.В., Дерюгіна, А.М., Бєзсонова, В.А. (1999), Художня гімнастика: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих шкіл Олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, Республіканський науково-методичний кабінет, Київ, Україна, 115 с.

Круцевич, Т.Ю. (2003), Общие основы теории и методики физического воспитания. Учебник для студ. выс. уч. зав. физ. восп. и спорта, Том 1, Киев.

Андрєєва, Р.І. (2008), «Значення координаційних здібностей у підготовці гімнасток-художниць», режим доступу: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/2516/1/08ariiag.pdf (доступний на 05.07.2018)

Білокопитова, Ж.А., Лаврентьєва, В.О., Кожевнікова, Л.К. (2011), «Ефективність розробленої програми з розвитку координаційних здібностей дівчаток 10–13 років, які займаються художньою гімнастикою», Проблеми фізичного виховання і спорту, № 4, С. 27-30

Байер, В.В., Муллагильдина А.Я. (2004), «Составление тренировочных комбинаций на различные виды координационных способностей на этапе предварительной базовой подготовки в художественной гимнастике (на примере упражнений с булавами)», Физическое воспитание студентов творческих специальностей, № 2, С. 31-34.

Published

2018-08-31

How to Cite

Дейнеко, А., & Красова, І. (2018). Changes in the level of coordination preparedness of gymnasts 10–12 years as a result of the use of special exercises on the simulator "Bos Balance Trainer". Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (4(66), 19–24. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.003

Issue

Section

Articles