Changes in the level of coordination preparedness of gymnasts 10–12 years as a result of the use of special exercises on the simulator "Bos Balance Trainer"
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.003Keywords:
rhythmic gymnastics, gymnasts 10–12 years, testing, simulator "Bosu Balance Trainer" ("BOSU"), exercise complexesAbstract
Alfiya Deyneko & Inna Krasova
Purpose: to substantiate the effectiveness of using the developed exercise complexes on the simulator "Bosu Balance Trainer" ("BOSU") for the development of the coordination preparedness of female athletes of 10–12 years in rhythmic gymnastics.
Material & Methods: the study involved female athletes 10–12 years old engaged in rhythmic gymnastics. The control and experimental groups consisted of 12 gymnasts. To solve the problems, the following research methods were used: theoretical analysis and generalization of literary sources; pedagogical observations; testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics.
Results: based on the results of the study, a positive effect of the developed exercise complexes on the BOSU simulator on the development of the coordination preparedness of female athletes aged 10–12 in rhythmic gymnastics was revealed.
Conclusion: the use of the developed exercise complexes on the BOSU simulator in the rhythmic gymnastics training process positively influenced the development of the level of coordination preparedness of female athletes of 10–12 years.
References
Deyneko, Alfiya & Krasova, Inna (2018), «Improvement of special physical training of athletes 9–10 years old engaged in rhythmic gymnastics», Slobozhanskyi Herald of science and sport, No. 2(64), рр. 26-29.
Карпенко, Л.А. (2003), Художественная гимнастика: учеб. для тренеров, преподавателей и студентов физ. культуры, Москва.
Deineko, Alfia (2017), "Game method application efficiency for speed and power capability development of trampoline athletes at the initial training stage", Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, No. 3(59), рр. 8-10.
Дейнеко, А.Х., Муллагільдина, А.Я., Красова, І.В. (2016), «Вдосконалення координаційних здібностей гімнасток на етапі початкової підготовки в художній гімнастиці», Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту. Збірник наукових праць ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет конференції, 24-25 березня 2016 р., ХДАФК, Харків, С. 86-89.
Муллагильдина, А.Я. (2017), «Влияние сенсомоторной координации на техническую подготовленность юных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 62-66, doi:10.15391/snsv.2017-2.011.
Технічний комітет з художньої гімнастики: FIG (2017), Правила змагань з художньої гімнастки, 100 с.
Шевчук, Н.А., Чертихина, Н.А., Грязнова, О.А. (2011), Методика развития вестибулярной устойчивости гимнасток на основе применения тренажера «BOSU»: учеб.-метод. пособие, Волгоград.
Платонов, В.Н. (2004), Общая теория подготовки спортсменов в олимпийском спорте, Киев.
Водлозеров, В.Е. (2003), Тренажеры локально направленного действия, Киев.
Евсеев, С.П. (2003), Тренажеры в гимнастике, Москва.
GoodLooker.ru (2017), Платформа BOSU, режим доступу: http://goodlooker.ru/bosu.html (доступен на 24.07.2018).
Жіночий світ. Корисні поради для жінок (2018), Тренажер BOSU. Фітнес на платформі босу. Можливості BOSU. Показання та протипоказання до занять на BOSU, режим доступу: http://ywoman.ru/page/trenazher-bosu-fitnes-na-platformi-bosu-mozhlivosti-bosu-pokazannja-ta-protipokazannja-do-zanjat-na-bosu (доступен на 24.07.2018).
Білокопитова, Ж.А., Нестерова, Т.В., Дерюгіна, А.М., Бєзсонова, В.А. (1999), Художня гімнастика: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих шкіл Олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, Республіканський науково-методичний кабінет, Київ, Україна, 115 с.
Круцевич, Т.Ю. (2003), Общие основы теории и методики физического воспитания. Учебник для студ. выс. уч. зав. физ. восп. и спорта, Том 1, Киев.
Андрєєва, Р.І. (2008), «Значення координаційних здібностей у підготовці гімнасток-художниць», режим доступу: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/2516/1/08ariiag.pdf (доступний на 05.07.2018)
Білокопитова, Ж.А., Лаврентьєва, В.О., Кожевнікова, Л.К. (2011), «Ефективність розробленої програми з розвитку координаційних здібностей дівчаток 10–13 років, які займаються художньою гімнастикою», Проблеми фізичного виховання і спорту, № 4, С. 27-30
Байер, В.В., Муллагильдина А.Я. (2004), «Составление тренировочных комбинаций на различные виды координационных способностей на этапе предварительной базовой подготовки в художественной гимнастике (на примере упражнений с булавами)», Физическое воспитание студентов творческих специальностей, № 2, С. 31-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Альфія Дейнеко, Інна Красова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.