Structure of the model values of the individual physical education of schoolchildren of different age groups

Authors

  • Тетяна Круцевич
  • Оксана Марченко

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2018-5.001

Keywords:

students, boys, girls, physical education, values, individual physical culture

Abstract

Tetiana Krutsevych & Oksana Marchenko

The proposed article presents the results of an empirical study, on the basis of which models of individual physical culture of boys and girls are developed.

Purpose: identification of factors that encourage students to engage in physical exercise and the development of a model of value orientations of the individual physical culture of boys and girls in different age periods.

Material & Methods: research was carried out with a contingent of schoolchildren of grades 5–11. The total number of respondents was 628 people (boys – 282; girls – 346), of which 126 respondents (97 boys and 29 girls) are engaged in a certain sport. To solve the problems of our study, at the first stage a survey was conducted of respondents "Determining the motives and interests of schoolchildren in the field of physical culture and sports".

Results: according to the results of the survey of respondents we were first created models of value orientations of individual physical culture of boys and girls of different age groups.

Conclusion: It was found that the representation of schoolchildren who are not involved in sports about the quality, characterizing a physically cultured person, primarily concerns sports activities. More harmoniously characterize the priority qualities of the individual physical education of the person of a young man who play sports.

References

Мотылянская, Р.Е., Каштан, Э.Я., Велитченко, В.К., Артамонов, В.Н. (1990), "Двигательная активность – важное условие здорового образа жизни", Теория и практика физической культуры, № 1, С. 14-22.

Когут, І.О. (2004), "Порівняльна характеристика рухового режиму та показників здоров’я першокласників, які навчаються в школах різного типу", Спортивний вісник Придніпров’я, № 6, С. 143-146.

Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н. (2017), "Фізичне виховання як соціальне явище", Теорія і методика фізичного виховання, Олімп. л-ра, Київ,. Т. 1, С. 40-58.

Круцевич, Т.Ю. (2011), Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді, Олімпійська література, Київ.

Марченко, О.Ю. (2013), "Гендерні особливості формування інтересів та ціннісних орієнтацій у сфері фізичної культури школярів", Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 75-78.

Степаненкова, Э.Я. (2001), Теория и методика физического развития ребенка, Академия, Москва.

Столяров, В.И. (2015), Теория и методология современного физического воспитания: состояние разработки и авторская концепция, НУФВСУ, Олимп. лит., Киев.

Сухарев, А.Г. (1991), Здоровье и физическое воспитание детей и подростков, Медицина, Москва.

Томенко, О.А. (2012), Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: теорія і методологія, МакДен, Суми.

Slingerland, M., Haerens, L., Cardon, G. & Borghouts, L. (2014), "Differences in perceived competence and physical activity levels during single-gender modified basketball game play in middle school physical education", European Physical Education Review, Vol. 20, рр. 20-35.

Malai, L.Yu., Ramashov, N.R., Nazarova, A.M. & Barbanova, N.V. (2013), "Optimization of Physical Culture and Sport Faculty’s Students of Y.A. Buketov Karaganda State University", Olimpik Sports and Sport for All: proceeding of 17th International Scientific Congress (Beijing, China, 2nd-6th, June, 2013), International Association of Universities of Physical Education and Sport, Beijing, pp. 170-171.

Published

2018-10-31

How to Cite

Круцевич, Т., & Марченко, О. (2018). Structure of the model values of the individual physical education of schoolchildren of different age groups. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (5(67), 5–10. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-5.001

Issue

Section

Articles