Level of development of motor qualities of children of senior preschool age
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-5.009Keywords:
physical qualities, preschool children, physical educationAbstract
Irina Kuzmenko & Tetiana Chernysh
Purpose: determine the level of development of individual motor skills in children 5–6 years.
Material & Methods: study involved 52 pupils of a pre-school institution of 5–6 years old. Such research methods were used as theoretical analysis and synthesis of scientific and methodical literature, pedagogical testing and methods of mathematical statistics.
Results: presents a comparison of motor performance indicators in the age, sex aspects and with the corresponding rating scale.
Conclusion: in the sexual aspect, it was found that the boys show better results than the girls, with the exception of forward torsion from the sitting position and flexion of the foot, where the results are better for girls; Analyzing the level of development of individual physical qualities relative to age, it should be noted that the results of children improve with age; comparing the results with the standards, showed that the indicators correspond to the "average" level.
References
Вільчковський, Е.С. (2008), Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку, Університетська книга, Суми.
Замыслов, Н.Л., Замотаева, Н.И. (2015), Методика оценивания физических качеств детей дошкольного возраста, Саров.
Кулик, Н.А., Масляк, И.П. (2013), "Взаимосвязь компонентов физической подготовленности и физического развития у старших дошкольников", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 11, С. 52-56.
Кулік, Н.А., Масляк, І.П. (2013), "Динаміка фізичного стану дітей старшого дошкільного віку під впливом занять із пріоритетним використанням засобів легкої атлетики", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5, С. 147-150.
Масляк, І.П., Шепель, А.П., Веретельникова, Ю.А. (2017), "Оцінка рухової підготовленості дітей старшого дошкільного віку", Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, ХДАФК, Харків, С. 111-123.
Міністерство охорони здоров’я України (2016), Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2015 р., Київ.
Сергієнко, Л. (2008), "Система оцінки фізичного розвитку та рухової підготовленості людини", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 20-27.
Слабінська, К.А., Мамешина, М.А. (2017), "Рівень фізичного здоров’я дітей старшого дошкільного віку", Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, ХДАФК, Харків, С. 149-159.
Тарасова, Т.А. (2006), Контроль физического состояния детей дошкольного возраста: методические рекомендации для руководителей и педагогов ДОУ, Сфера, Москва.
Irina Masliak, Tetiana Bala, Natalia Krivoruchko, Ludmula Shesterova, Irina Kuzmenko, Nina Kulyk, Roman Stasyuk & Vyacheslav Zhuk (2018), "Functional state of cardiovascular system of 10–16-year old teenagers under the influence of cheerleading classes", Journal of Physical Education and Sport (JPES), 18 Supplement issue 1, Art 63, 452-458, doi: 10.7752/jpes.2018.s163.
Shesterova, L.Ye., Kuzmenko, I.A. & Maslyak, I.P. (2017), "Motive рreparedness of school-age children under the influence of sspecial exercises affecting the state of the acoustic analyser", Sport science international scientific journal of kinesiology Vol. 10, Iss. 2. pp. 97-104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ірина Кузьменко, Тетяна Черниш
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.