Characteristic differences in the choice of factors of a healthy lifestyle as components of the individual physical culture of modern schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-6.002Keywords:
schoolchildren, boys, girls, healthy lifestyle, physical education, sports, bad habitsAbstract
Oksana Marchenko
The article describes the factors of a healthy lifestyle, which adhere to students of different ages.
Purpose: to explore the age-related features of the formation of the factors of a healthy lifestyle as components of individual physical education of schoolchildren of 11–17 years old.
Material & Methods: 628 people took part in the study (282 young men; 346 women). In order to solve the research problems, a survey was conducted of respondents “Determining the motives and interests of schoolchildren in the field of physical culture and sports”.
Results: it has been determined that motor activity, as one of the main factors of a healthy lifestyle in boys and girls aged 14–17, remains in the last place, except for sports class students. It is proved that only 34,1% of graduates, 48,9% of students in the 9th grade and 33,3% of ten students do not use alcoholic beverages. The highest percentage among smokers is in the 7th and 8th grades (33,3% and 22,7% respectively). Young men graduates are more likely to have a healthy lifestyle, and the percentage of those who smoke is reduced to 14,6%. Among the girls, it was found that 23,3% of ninth-graders smoke.
Conclusion: it is proved that in the age aspect there are quite significant differences between the boys and girls in choosing the priority factors of a healthy lifestyle, which they adhere to during the week. Attitudes towards bad habits are also different and ambiguous. That is, with age, the priorities of the value orientations of young people change, and the gender factor influences the formation of young men and women’s views on maintaining a healthy lifestyle.
References
Апанасенко, Г.Л. (1999), «Проблемы управления здоровьем человека», Наука в олимпийском спорте, Спец.выпуск, С. 56-60.
Аршавский, И.А. (1982), Физиологические механизмы и закономерности индивидуального развития, Наука, Москва.
Бальсевич, В.К. (2000), Онтокинезиология человека, Академия, Москва.
Боднар, І.Р. (2014), Теоретико-методичні основи інтегративного фізичного виховання школярів I-III груп здоров’я: дисертація, Львів. держ. ун-т фіз. культури, Львів, 400 с.
Височан, Л. (2015), "Формування основ здорового способу життя в учнів молодших класів", Гірська школа Українських Карпат, № 12-13, С. 241-243.
Давыденко, Д.Н., Зорин, В.Е., Борильхевич, В.Е. и др. (2001), Социальные и биологические основы физической культуры, СПбГУ, СПб.
Євстігнєєва, І.В. (2012), Гендерне виховання учнів основної школи на уроках фізичної культури: дисертація к. п. н., Луганськ, 228 с.
Круцевич, Т. (2012), "К вопросу об эффективности системы физического воспитания в общеобразовательных школах Украины", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 239-243.
Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н. (2017), "Фізичне виховання як соціальне явище", Теорія і методика фізичного виховання, Олімп. л-ра, Київ, Т. 1, С. 40-58.
Круцевич, Т.Ю., Марченко, О.Ю. (2017), "Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects", Physical Education, Sports and Health in Modern Society: Collected Scientific Papers of Lesya Ukrainka Eastern European National University, № 2 (38), С. 112-116.
Марченко, О.Ю. (2017), "Врахування гендерного підходу в процесі занять з фізичного виховання учнівської молоді", Фізична культура і спорт: досвід та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, Чернівці, 1 березня 2017, Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, № 3. 1 березня (43.1), С. 180-183.
Марченко, О.Ю. (2014), "Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: науковий журнал, № 1, С. 37-41.
Москаленко, Н. (2011), "Проектування концепції інноваційних програм фізкультурно-оздоровчої роботи в загальноосвітніх закладах", Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 12-16.
Пангелова, Н.Є. (2013), Формування гармонійно розвиненої особистості дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання, Переяслав-Хмельницький.
Тарасенко, Л.В. (2007), Гендерный подход в физическом воспитании как фактор оздоровления младших школьников: диссертация, Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого, Тула.
Томенко, О.А. (2012), Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: теорія і методологія, Суми.
Федоренко, Є.О. (2011), Формування мотивації до спеціально організованої рухової активності старшокласників: дисертація, Дніпропетровський державний університет фізичної культури, Дніпропетровськ, 229 с.
Штилева, Л.В. (2008), Фактор пола в образовании: гендерный поход и аналіз, Москва.
МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України» (2017), Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2016 рік, Київ, 516 с.
Schmidt, Richard A. & Timoty, D. Lee (2005), Motor control and Learning: Behavioral Emphasis, Hardback.
Harris, J. (2005), "Health – related exercise and physical education", Physical education, Essential issues, pp. 78-97.
Pawlowski, C.S., Ergler, C., Tjørnhø j-Thomsen, T., Schipperijn, J. et al. (2015), "'Like a soccer camp for boys'. A qualitative exploration of gendered activity patterns in children's self-organized play during school recess", European Physical Education Review, Vol. 21, pp. 275-291.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Марченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.