Improving the technical training of female athletes 10–11 years in rhythmic gymnastics in exercises with clubs

Authors

  • Алла Муллагільдіна
  • Інна Красова

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.002

Keywords:

gymnastics, clubs, exercise combinations, discounts, competitions

Abstract

Alla Mullagіldіna, Inna Krasova

Purpose: to prove the expediency of using training combinations to increase the level of knowledge of young athletes with basic skills in exercises with clubs.

Material & Methods: study was attended by nine athletes of 10–11 years old who train at the Children's and Youth Sports School of Rhythmic Gymnastics in the training group of the 2nd year of study. Using the method of expert evaluation and video analysis, the level of technical preparedness of athletes in the exercises with clubs and discounts for the technique of the subject in competitions was determined.

Results: training combinations with clubs were developed, which consisted of exercises involving the combination of various technical work with the subject and body work with difficulty, as well as elements and connections from competitive programs.

Conclusion: as a result of the introduction of training combinations, the discounts on the components of the equipment used by the object at competitions decreased: for performing "mills" – from 1,7 to 1,0 points; when making small throws and catching clubs – from 3,8 points to 2,7 points; in non-fundamental (non-specific) work – from 2,5 points to 1,7 points.

 

References

Адашевский, В.М., Адашевский, В.М., Ермаков, С.С., Логвиненко, Е.И. (2014), "Индивидуальные биомеханические особенности взаимодействия спортсменок с предметами в художественной гимнастике", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, №6, С. 3-10.

Андрєєва, Р.І. (2011), Технологія навчання техніки вправ з обручем на основі спеціальної фізичної підготовки юних гімнасток: автореф. дис. к. н. з фіз. виховання і спорту, ХДАФК, Харків, 21 c.

Андреева, Н.О. (2014), "Значение отдельных компонентов предметной подготовки гимнасток по данным анкетирования тренеров разной квалификации", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 9, С. 3-10.

Байер, В.В., Муллагильдина, А.Я. (2004), "Составление тренировочных комбинаций на различные виды координационных способностей на этапе предварительной базовой подготовки в художественной гимнастике (на примере упражнений с булавами)", Физическое воспитание студентов творческих специальностей, № 2, С. 31-34.

Бочкарникова, Н.В., Гаськов, А.В., Овчинникова, Е.И. (2018), "Развитие навыка предметного манипулирования в художественной гимнастике", Проблемы современного педагогического образования, № 59-3, С. 113-118.

Винер-Усманова, И.А. (2013), Интегральная подготовка в художественной гимнастике: автореф. дис. д-ра пед. наук, Санкт-Петербург, 40 с.

Зайцев, А.А., Рожкова, Л.В. (2011), "Педагогические и психофизиологические аспекты технической подготовки с предметами в художественной гимнастике", Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология, № 11. С. 6-7.

Заячук, Т.В., Шамгуллина, Г.Р., Романченко, О.А. (2016), "Тенденции развития художественной гимнастики на современном этапе", Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe (East European Scientific Journal). Naukiprzyrodnicze, № 6, С. 47-52.

Лисицкая, Т.С., Новикова, Л.А. (2017), "Обучение сложным бросковым элементам в художественной гимнастике", Фундаментальные и прикладные исследования физической культуры, спорта: традиции и инновации. Материалы I Всероссийской научно-практической конференции, Москва, С. 485-493.

Карпенко, Л.А. (2011), Теория и методика обучения упражнениям с предметами в художественной гимнастике: Учебно-методическое пособие, Белгород.

Медведева, Е.Н., Супрун, А.А. (2010), "Педагогические инновации как условие совершенствования процесса технической подготовки в художественной гимнастике", Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития, № 8, С. 606-610.

Муллагильдина, А. (2017), "Влияние сенсомоторной координации на техническую подготовленность юных спортсменок в художествен¬ной гимнастике", Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 62-66, doi:10.15391/snsv.2017-2.011.

Муллагильдина, А.Я., Красова, І.В. (2018), "Технічна підготовка спортсменок 10-11 років в художній гімнастиці у вправах з булавами", Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Випуск 4 (98) 18, С. 114-118.

FIG (2017), 2017–2020. Code of points. Rhythmic Gymnastics, available at: http://www.fig-gymnastics.com/publicdir/rules/files/rg/RG_CoP%202017-2020_updated%20with%20Errata_February%202017_e.pdf.

Суменкова, А., Наконечная, И., Руденко, А. (2012), "Кинематический анализ техники выполнения мельниц булавами высококвалифицированных гимнасток в соревновательных композициях художественной гимнастики", Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, № 8. С. 133-136

Терехина, Р.Н., Винер, И.А. (2006), "Интегральная подготовка в художественной гимнастике", Теория и практика физической культуры, № 10, С. 28-29.

Published

2019-02-28

How to Cite

Муллагільдіна, А., & Красова, І. (2019). Improving the technical training of female athletes 10–11 years in rhythmic gymnastics in exercises with clubs. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(69), 12–17. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.002

Issue

Section

Articles