Improving the culture of performing competitive compositions by young gymnasts through the use of non-traditional means of training
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2019-2.007Keywords:
rhythmic gymnastics, young gymnasts, testing, non-traditional means, culture of movementsAbstract
Vasyl Sutula, Alfiya Deyneko & Olha Riabchenko
Purpose: to develop and evaluate the effectiveness of methods for improving the culture of young gymnasts performing competitive compositions through the use of non-traditional means of training in the training process.
Material & Methods: the study involved 12 athletes 8-10 years old engaged in artistic gymnastics. To solve the set tasks, methods characteristic of theoretical and applied research in the field of physical education and sport were used. The analysis of literary sources is carried out to identify the features of the use of auxiliary (non-traditional) means in the process of forming the culture of movements of young gymnasts. Pedagogical methods (testing, experiment) were used to assess the level of formation of a culture of movements in young athletes based on an assessment of the manifestation of their coordination abilities. The methods of mathematical statistics were used to process the experimental material and assess the reliability of the data obtained.
Result: according to the results of the study, it was revealed that the use of auxiliary (non-traditional) means in the training process of young gymnasts contributed not only to the active development of coordination of their movements (orientation in space and time, stability to balance, etc.), but also allowed the level of culture of the performance of the basic elements of competitive compositions by them, had a positive impact on the results of their competitive activity.
Conclusions: the results of the whole complex of the conducted studies testify the effectiveness of the technique of increasing the culture of movements in young gymnasts by using nontraditional means in the training process.
References
Білокопитова, Ж.А., Нестерова, Т.В., Дерюгіна, А.М., Бєзсонова, В.А. (1999), Художня гімнастика: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих шкіл Олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, Республіканський науково-методичний кабінет, Київ.
Винер-Усманова, И.А., Крючек, Е.С., Медведева, Е.Е., Терехина, Р.Н. (2015), Теория и методика художественной гимнастики. Артистичность и пути ее формирования, Москва.
Дейнеко, А.Х., Коротенко, К.В (2017), «Підвищення рівня кординаційних здібностей спортсменок 6-8 років в художній гімнастиці з використанням хореографичних вправ на тренажері «Босу»», Інтеграційні питання сучасних технологій, спрямованих на здоров’я людини: Збірник наукових праць I Міжнародної молодіжної науково-практичної конференції, 17-18 березня 2017 р., Харків, Випуск 1, С. 255-258.
Дейнеко, А.Х., Красова, І.В. (2018), «Зміни рівня координаційної підготовленості гімнасток 10–12 років у результаті використання спеціальних вправ на тренажері «BоsuBalanceTrainer»», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(66), C. 19-24, doi: 10.15391/snsv.2018-4.003.
Дейнеко, А.Х., Шевчук, О.К. (2018), «Культура рухової діяльності: базові терміни і поняття», Актуальные научные исследования в современном мире: Сборник научных трудов ХІIV Международной научной конфереции, 26-27 декабря 2018 г., Переяслав-Хмельницкий, № 12(44), ч. 2, С. 83-89.
Карпенко, Л.А., Румба, О.Г. (2013), «О выразительности, артистизме, эмоциональности в гимнастике», Вестник спортивной науки, № 3, С. 14-18.
Карпенко, Л.А. (2003), Художественная гимнастика: учеб. для тренеров, преподавателей и студентов физ. культуры, Москва.
Лисицкая, Т.С. (2018), Хореография в гимнастике : учебное пособие для вузов, Москва.
Муллагільдіна, А.Я., Біленька І.Г., Кобелєва Н.В. (2018), «Вплив засобів музично-ритмічного виховання на рівень розвитку артистичності спортсменок 6–8 років у художній гімнастиці», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(67), С. 65-69, doi: 10.15391/snsv.2018-5.011.
Муллагильдина, А.Я. (2016), «Совершенствование артистичности у квалифицированных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(54), С. 79-83, doi: 10.15391/snsv.2016-4.014.
FIG (2017), 2017–2020. Code of points. Rhythmic Gymnastics, available at: http://www.fig-gymnastics.com/publicdir/rules/files/rg/RG_CoP%202017-2020_updated%20with%20Errata_February%202017_e.pdf
Сутула, В.О. (2018), «Узагальнююче визначення поняття «спорт» як один з базових конструктів узагальнюючої теорії фізичної культури та теорії спорту», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1(63). С. 89-97, doi: 10.15391/snsv.2018-1.016.
Шевчук, О.К. (2018), «Особливості використання допоміжних засобів для розвитку координаційних здібностей в художній гімнастиці», Фізична культура, спорт і здоров’я: стан, проблеми та перспективи: Матеріали V Всеукраїнській студентській науковій Інтернет-конференції, Харків, 14 грудня 2018 р., ХДАФК, режим доступу: http://journals.uran.ua/ksapc_conference
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Василь Сутула, Альфія Дейнеко, Ольга Рябченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.