Analysis of indicators of physical development of children of senior preschool age

Authors

  • Лілія Гончар
  • Юлія Борисова

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-2.008

Keywords:

children 5–6 years of age, physical development, biological age, body harmony, preschoolers

Abstract

Lilia Honchar & Yuliia Borysova

Children's health is the most valuable asset of every civilized society; it creates the physical, intellectual, spiritual and social foundation of the state. It was established that the deviation of physical development indicators from the age norms of development and the disharmony of development is accompanied by changes in the health status of children.

Purpose: make an analysis of indicators of the physical development of children 5–6 years.

Material & Methods: analysis and synthesis of scientific and methodological literature, Internet resources and educational programs, pedagogical observation, determination of the level of physical development (anthropometry method), index method (Pigne index), methods of mathematical statistics.

Results: analysis of anthropometric indicators of length and body weight, chest circumference in boys and girls 5-6 years old allowed us to determine that these indicators in all three gender and age groups correspond to the average level.

Conclusions: children 56 years old, head circumference are low (<54 cm). Biological age in 50,0% of boys and in 62,1% of girls in I, II and III age groups corresponds to the passport age. The majority of boys 5-6 years old (64,3%) and girls (59,2%) have a harmonious constitution (p>0,05), 35,7% and 40,8% of children have a disharmony in development, respectively. According to the Pigne index, in children of 56 years old, in all three age groups, normostenic (5,2%) and asthenic (94,8%) body types are observed.

References

Assessing, B.K., Barber, B.K. & Olsen, J.A. (2004), "Тhe transitions to middle and high school", The Journal of adolescent research, Vol. 19, No. 1, pp. 3-30.

Бондар, І.Р. (2014), Інтегративне фізичне виховання школярів різних медичних груп, ЛДУФК, Львів.

Борисова, Ю.Ю. (2009), Диференційований підхід у фізичному вихованні школярів на основі використання комп'ютерних технологій: автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту, Дніпропетровськ, 17 с.

Вільчковський, Е.С., Денисенко, Н.Ф. (2011), Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах: Навчально-методичний посібник, Тернопіль.

Вовченко, І. (2016), "Оцінка фізичного та психічного розвитку дітей дошкільного віку", Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць, № 2, С. 14-17.

Денисенко, Н.Ф., Аксьонова, О.П. (2009), Через рух до здоров'я, Тернопіль.

Дубогай, О.Д., Пангелов, Б.П., Фролова, Н.О., Горбенко, М.І. (2002), Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів, Київ.

Дудіцька, С.П. (2017), "Базовий компонент дошкільної освіти як основа фізичного розвитку та виховання дітей в дошкільних навчальних закладах", Молодий вчений, № 3.1 (43.1), С. 136-139.

Дука, Е.Д., Васильева, Т.Л., Мишина, Н.В. (2000), Важнейшие константы детского организма, Днепропетровск.

Кондратьєв, В.О., Вакуленко, Л.І., Бідогіна, Л.П., Різник, А.В., Савченко, А.В. (2014), Оцінка фізичного розвитку дітей різного віку, Дніпропетровськ.

Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І., Безверхня, Г.В. (2011), Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді, Київ.

Ланда, Б.Х. (2017), Диагностика физического состояния: обучающие методика и технология, Москва.

Москаленко, Н., Полякова, А., Ковров, Я. (2013), "Сучасні підходи до організації фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних закладах", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 40-42.

Никифоров, Г.С. (2006), Психология здоровья, Питер, Санкт-Петербург.

Пасічник, В.М. (2017), "Показники фізичного розвитку дітей дошкільного віку м. Львова та Львівської області", Спортивний вісник Придніпров'я, № 3, С. 131-137.

Петренко, Г.П. (2015), "Закономірності розвитку дітей старшого дошкільного віку", Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, № 4 (55), С. 98-101.

Слабінська, К.А., Мамешина, М.А. (2017), "Рівень фізичного здоров'я дітей старшого дошкільного віку", ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення», Харків, С. 149-159.

Тупчій, Н.О. (2001), Режими рухової активності дітей 5–6 років із різним рівнем фізичного стану: автореф. дис. на здобуття наук ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту, Київ, 17 с.

Федоренко, В.І., Кіцула, Л.М. (2015), "Територіальні особливості фізичного розвитку школярів", Довкілля та здоров’я, № 2 (73), С. 14-19.

Черноруцкий, М.В. (1925), "Учение о конституции в клинике внутренних болезней", Труды 7-го съезда российских терапевтов, Ленинград, С. 304-312.

Published

2019-04-30

How to Cite

Гончар, Л., & Борисова, Ю. (2019). Analysis of indicators of physical development of children of senior preschool age. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(70), 50–54. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-2.008

Issue

Section

Articles