Effectiveness of the use of aquaaerobics in the process of sectional classes in swimming students 18–19 years

Authors

  • Юрій Журавльов
  • Микола Маліков

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-2.010

Keywords:

functional state, functional preparedness, special physical preparedness, students aged 18–19 years, sectional classes, swimming, aqua aerobics

Abstract

Yuriy Zhuravlev & Nikolai Malikov

Purpose: evaluate the effectiveness of the use of aqua aerobics in the sectional swimming lessons program for students aged 18–19 years to improve their overall physical condition.

Material & Methods: the study involved students aged 18–19 years (n=46). Evaluation of the effectiveness of aqua aerobics in the process of sectional swimming lessons was carried out on the basis of the results of a comparative analysis of the characteristics of the dynamics of the functional state of the cardiovascular system, external respiration system, the level of functional, general and special physical preparedness of students of the control and experimental groups during the school year.

Results: it is shown that the introduction of aqua aerobics into the sectional swimming lessons program for students aged 18–19 years has contributed to a significant improvement in the functional status of the cardiorespiratory system of their body, the level of functional and special physical fitness. At the end of the school year, students of the experimental group were characterized by significantly higher, compared with the control group, the rate of improvement of all indicators of physical condition by 5–14%.

Conclusions: the obtained results testified to the high efficiency of using aqua aerobics in the sectional swimming lessons program for students aged 18–19 years in a higher education institution setting.

References

Андрєєва, О.В., Кенсицька, І.Л. (2017), "Лімітуючі та стимулюючі чинники формування цінностей здорового способу життя студентів", Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Л. Українки, Вип. 26, С. 37-42.

Базылюк, Т.А., Козина, Ж.Л., Безнес, Е.Е., Коверя, В.Н. (2010), "Применение аквафитнеса игровой направленности в физическом воспитании студенток", Физическое воспитание студентов, № 6, С. 8-12.

Викулов, А.Д. (2004), Плавание: учеб. пособие для студентов вузов, ВЛАДОС-ПРЕСС.

Ганчар, А.И., Гаркуша, С.В. (2012), "Теоретико-методические аспекты формирования навыков плавания среди разных групп населения в процессе физического воспитания и спорта с учетом гендерных отличий обучающихся", Физическое воспитание студентов, № 3, С. 24-28.

Глущенко, Н.В., Маліков, М.В. (2010), "Корекція функціонального стану студентів 19–20 років засобами кондиційного тренування (на прикладі плавання)", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання, № 9, С. 26–29.

Гоєнко, М.І., Коломійцева, О.Е., Баламутова Н.М. (2014), "Спортивна та фізкультурно-оздоровча робота в юридичному вищому навчальному закладі", Слобожанський науковоспортивний вісник, № 1 (39), С. 17-21.

Горбунов, С.А., Горбунов, С.С. (2010), "Реализация инновационных подходов в системе физического воспитания", Теория и практика физ. культуры, № 5, С. 33–35.

Городинський, С., Хавруняк, І. (2017), "Аналіз адаптаційного процесу студентів до навчання у вищому навчальному закладі з використанням засобів фізичного виховання", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1(57), С. 21-24.

Церковная, Е., Осипов, В., Филенко, Л., Пасько, В. (2017), "Динамика изменений структуры и уровня заболеваемости студентов технического вуза", Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 102-106.

Козина, Ж.Л., Ермаков, С.С., Базылюк, Т.А., Волошина, Е.В. (2012), "Инновационные технологии аквафитнеса игровой направленности с применением технических устройств в физическом воспитании студенток", Физическое воспитание студентов, № 1, С. 42-46.

Круцевич, Т.Ю. (2003), Теория и методика физического воспитания, Т.I, Киев.

Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н. (2017), "Фізичне виховання як соціальне явище", Теорія і методика фізичного виховання, Т.1, С. 40-58.

Курко, Я.В., Федчишин, О.Я. (2012), "Показатели здоровья студентов, занимающихся оздоровительным плаванием", Физическое воспитание студентов, № 1, С. 59-62.

Макаренко, Л.П. (1983), Юный пловец, Физкультура и спорт, Москва.

Маленюк, Т.В. (2014), "Сучасний стан національної системи фізичного виховання студентської молоді", Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку: зб. наук. праць ХХ Всеукр. наук.-практ. конф., КДПУ ім. В. Винниченка, Кіровоград, С. 74-78.

Маліков, М.В., Богдановська, Н.В., Сватьєв, А.В. (2006), Функціональна діагностика у фізичному вихованні і спорті, Запоріжжя.

Менхин, Ю.В. (2010), "Инновационные подходы в физическом воспитании студентов", Теория и практика физ. культуры, № 2, С. 33.

Назарук, В.М. (2014), "Оздоровительное плавание для студентов", Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури ( фізична культура і спорт), Вип. 5(48), С. 91-95.

Платонов, В.Н. (2000), Плавание, Олимпийская литература, Киев.

Футорный, С.М. (2014), "Современные аспекты разработки и внедрения здоровьесберегающих технологий в процессе физического воспитания студенческой молодежи", Фіз. культура, спорт та здоровья нації : зб. наук. пр. Вінниц. держ. пед. ун-ту ім. М. Коцюбинського, № 3 (56), С. 312-319.

Христовая, Т.Е. (2013), "Современное состояние здоровья студентов и пути его совершенствования", Слобожансбкий науково-спортивний вісник, № 1, С. 74-78.

Berukoff, Karen D. & Hill, Grant Michael (2013), "A study of factors that influence the swimming performance of hispanic high school students", International Journal of Aquatic Research and Education, Vol. 4(4), pp. 409-421.

Bolton, N. & Martin, S. (2013), "The policy and politics of free swimming", International Journal of Sport Policy and Politics, Vol. 5(3), pp. 445-463.

Conatser, Ph., Block, Martin E. & Lepore M. (2013), "Research aquatic instructors’ attitudes toward teaching students with disabilities", Adapted Physical Activity Quarterly, Vol. 17(2), pp. 197-207

Kashuba, V.A., Futornyі, S.М. & Andreeva, E.V. (2012), "Modern approaches to preservation of health at students in the course of physical education", Physical Education of Students, No. 5, pp. 50-58.

Tavakolizadeh, J., Abedizadeh, Z. & Panahi, M. (2012), "The Effect of Swimming on Self Concept’s Girl High School Students", Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 69, pp. 1226-1233.

Published

2019-04-30

How to Cite

Журавльов, Ю., & Маліков, М. (2019). Effectiveness of the use of aquaaerobics in the process of sectional classes in swimming students 18–19 years. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(70), 59–63. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-2.010

Issue

Section

Articles