Changes in the indicators of the physical condition of students under the influence of classes in sports sections
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2019-2.016Keywords:
physical activity, physical condition, students, healthy lifestyle, physical performance, athletics, martial artsAbstract
Ihor Sukhenko
Purpose: investigate changes in the indicators of the physical condition of students under the influence of classes in sports sections.
Material & Methods: to solve the purpose, the following research methods were used: analysis and synthesis of references, methods for determining the functional state of the body, methods for assessing the level of physical health (using the methodology of G. L. Apanasenko), methods for determining motor activity, methods of mathematical statistics. The study involved 50 students of Volodymyr Dahl East Ukrainian National University Severodonetsk.
Results: it was found that under the influence of classes in the sports sections of martial arts, the greatest improvement in physical condition indicators was observed. In the experimental groups (in martial arts and athletics) a greater positive trend was recorded than in the control group. An analysis of the practice of martial arts for indicators of the physical condition of students allows us to state that a marked optimization of the work of the cardiovascular and respiratory systems was noted. The positive effect of sectional athletics on physical condition indicators, especially on speed, was recorded. The study confirmed the feasibility of using sectional classes in martial arts and athletics with students.
Conclusions: experimental materials presented in this study allowed us to state the pronounced positive effect of classes in athletics and martial arts sports sections on physical condition indicators, namely, on the functional state, level of physical performance and physical health of boys and girls aged 17–18. The most pronounced differences are observed in the indices of Rufe, Stange, Genchi, who significantly (p<0.01 (EG-1), p<0.001 (EG-2)) improved in both experimental groups.
References
Бойко, Ю.С. (2015), Формування аксіологічних установок до здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів: дисертація кандидата педагогічних наук, Уманський державний педагогічний університет, Умань, 268 с.
Дутчак, М.В. (2015), "Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 2, С. 44-52.
Исмагилова, Ю.Д. (2015), "Оптимизация физического здоровья студенток средствами силового фитнеса", Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта, №4 (122), С.60-63.
Кабінет Міністрів України (2015), Про затвердження Національного плану заходів з імплементації та реалізації засад європейської політики "Здоров’я-2020": основ європейської політики в підтримку дій держави і суспільства в інтересах здоров’я і благополуччя" щодо неінфекційних захворювань на період до 2020 року: проект розпорядження, режим доступу: http://moz.gov.ua/ua/portal/Pro_20150311_0.html.
Комітет з фізичного виховання та спорту (2018), Проект Стратегії розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді до 2025 року, Київ, 10 с.
Маєвський, М.І. (2016), Ціннісні орієнтації у сфері фізичної культури і спорту студентів педагогічних спеціальностей: дисертація кандидата наук з фізичного виховання та спорту, Уманський державний педагогічний університет, Умань.
Президент України (2016), Про національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року "Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація": Указ від 9 лютого 2016 року № 42/2016, режим доступу: http://repository.ldufk. edu.ua/handle/34606048/5549.
Imas, Y., Dutchak, M.V., Andrieieva, O.V., Kashuba, V.O., Kensytska, I.L. & Sadovskyi, O.O. (2018), "Modern approaches to the problem of values’ formation of students’ healthy lifestyle in the course of physical training", Physical Education of Students, No. 22(4), pp. 182-189, doi: 10.15561/20755279.2018.0403.
Kashuba, V., Kolos, M., Rudnytskyi, O., Yaremenko, V., Shandrygos, V., dudko, M. & Andrieieva, O. (2017), "Modern approaches to improving body constitution of female students within physical education classes", Journal of Physical Education and Sport, No. 17(4), pp. 2472-2476, doi:10.7752/jpes.2017.04277.
Rovniy, A., Pasko, V., Dzhym, V. & Yefremenko, A. (2017), "Dynamics of special physical preparedness of 16-18-year-old rugby players under hypoxic influence", Journal of Physical Education and Sport (JPES), No. 17(4), pp. 2399-2404.
Rovniy, A., Pasko, V. & Galimskyi V. (2017), "Hypoxic training as the basis for the special performance of karate sportsmen", Journal of Physical Education and Sport (JPES), No. 17 (3), pp. 1180-1185.
Yarmak, O., Galan, Y., Hakman, A., Dotsyuk, L. & Teslitskyi, Y. (2017), "The use of modern means of health improving fitness during the process of physical education of student youth", Journal of Physical Education and Sport, No. 17(3), pp. 1935-1940, doi:10.7752/ jpes.2017.03189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ігор Сухенко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.