Features of the cultural and historical transformation of the concept of "physical culture"

Authors

  • Василь Сутула

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-5.001

Keywords:

physical culture, physical education, theory, term, concept, culture, physical, bodily, field of activity, physical exercises

Abstract

Vasyl Sutula

Purpose: to distinguish the conditions of occurrence of the term "physical culture" and peculiarities of transformation of the concept of "physical culture" in the process of cultural and historical evolution of the sphere of activity of people related to the use of physical exercises.

Material & Methods: the research methods are the analysis of special literature, which highlights various aspects of the development of basic forms of social manifestations of physical culture.

Results: the results of the study made it possible to formulate a scientific paradigm that underlies the theory describing the development of the field of activity of people associated with the use of physical exercises, the name of which is used the term "physical culture". They also indicate that the term “physical culture” entered widespread social practice in the first half of the 19th century. The analysis of the substantive essence of the concepts of “culture” and “physical” showed that the phrase “physical culture” can be interpreted both in a narrow and in a broad sense. In a narrow sense, it means the development, education, care, improvement of human physicality. In a broad sense, the concept of “physical culture” must be interpreted as the activity of people using physical exercises to develop, educate, care, improve the bodily and spiritual essence of a person, as well as individual and socially significant results of such activities. The analysis also indicates that at the end of the 19th century the term “physical culture” was recognized as the name of the profession.

Conclusions: one of the basic sociocultural factors that influenced the emergence and widespread use of the term “physical culture” in the 19-th century was the introduction of physical exercises for students in national educational systems. During this period, the majority of the pedagogical community and public figures understood physical culture not only as physical exercises, but also the whole complex of factors ensuring the normal development of the body and the health of students. At the beginning of the 20th century, the term “physical culture” was gradually supplanted by the term “physical education”. The analysis showed that before the end of the 19th century in the leading countries of Europe and in the USA as a whole, the process of institutionalizing the health and educational direction in the development of the field of activity of people associated with the use of physical exercises was completed.

References

Быховская, И.М. (1996), "Физическая культура как практическая аксиология человеческого тела: методологические основания анализа проблемы", Физическая культура: воспитание, образование, тренировка, № 2, С. 19-27.

Вацеба, О. (2002),"Сучасна парадигма понять «фізична культура» і «спорт»", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 1, С. 82-85.

Василь Сутула (2016), "Фізична культура: передумови теорії", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 3, С. 60-65.

Василь Сутула (2018), "Узагальнююче визначення поняття «спорт» як один з базових конструктів узагальнюючої теорії фізичної культури та теорії спорту", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1(64), С. 89-97.

Василь Сутула (2017), "Концептуальні положення узагальнюючої теорії фізичної культури", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 3, С. 107-115.

Василь Сутула (2017), "Культурно-історичні витоки сучасного спорту (повідомлення перше)", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(62), С. 107-112.

Василь Сутула (2018), "Культурно-історичні витоки сучасного спорту (повідомлення друге)", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2 (64), С. 73-81.

Василь Сутула (2016), "Про сутність зв’язку між фізичною культурою, фізичною рекреацією та фізичним фітнесом", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 4, С. 77-84.

Василь Сутула (2019), "Термінологічно-понятійні проблеми пізнання оздоровчо-рекреаційного напряму розвитку фізичної культури сучасності", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2(70), С. 5-12, doi:10.15391/snsv.2019-2.001.

Дюперон, Г.А. (1924), Краткий курс истории физических упражнений, Издание Ленинградской школы физического образования Комсостава К.А. и Ф Ленинград, режим доступа: https://rucont.ru/efd/224049.

ВРУ (1993), Закон України «Про фізичну культуру і спорт» (режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12.

Кун, Л. (1982), Всеобщая история физической культуры, Ленинград, Москва.

Лубышева, Л.И. (2001), Социология физической культуры и спорта: учеб. пособие, Издательский центр «Академия», Москва.

Новиков, Н.І. (1783), "О воспитании и наставлении детей. Для распространения общеполезных знаний и всеобщего благополучия", С. 423.

Кабінет Міністрів України (2015), "Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти", Постанова від 29 квітня 2015 р. № 266, режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF.

Сидоренко, Л.І. (2012), "Проблема тілесності: філософсько-етичні виміри", Філософські проблеми гуманітарних наук: Альманах, № 21, С.43-48.

Сутула, В.О. (2018), "Про сутність зв’язку між фізичною культурою і фізичним вихованням (повідомлення друге)", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 1, С. 78-84.

Сутула, В.О. (2017), "Про сутність зв’язку між фізичною культурою і фізичним вихованням (повідомлення перше)", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 4, С. 91-96.

Сутула, В.О. (2012), Теоретико-методичні засади формування фізичної культури особистості в умовах цілісної соціально-педагогічної системи: дис. док. пед. наук, Харків, С. 38-50.

Кукушкин, Г.И. (ред.) (1962), Энциклопедический словарь по физической культуре и спорту, Том 2, Физкультура и спорт, Москва.

Andrews, D. & Silk, M. (2011), "Physical Cultural Studies: Engendering a Productive Dialogue", Sociol. Sport J., No. 28, pp. 1-3.

Andrews, D.L. (2008), "Kinesiology’s inconvenient truth and the physical cultural studies imperative", Quest, No. 60, pp. 45-60.

Annual Announcement of Courses of Instruction. University of California (1898-99). Berkeley, 1898. 126 р. (P. 119-127).

Brown, D.H.K. (2019), "Physical Culture", Societies, No. 9(1), p. 23, doi: 10.3390/soc9010023, available at: https://www.mdpi.com/2075-4698/9/1/23.

By Dio Lewis (1864), "Physical culture", The American Educational Monthly, New York,. Vol. 1, pp. 12-16.

Department of publc instruction (1898), Forty-fourth Annual Report of the State Superintendent of Public Instruction, New York and Albany, Vol. 2, pp. 986.

Edward Franklin Buchner (1904), Educational theory of Immanuel Kant, J.B. Lippincott Company, Philadelphia.

Frederic De Peyster (1869), Address On The Culture Demanded By The Age, New York.

Hargreaves, J. & Vertinsky, P. (2007), Physical Culture, Power, and the Body, London, Routledge, ISBN 0415363527.

Henning Eichberg & Jerzy Kosiewicz (2016), "Body Culture, Play and Identity", Physical Culture and Sport. Studies and Research, Vol. LXXII, doi: 10.1515 / pcssr-2016-0022.

H.J. Lutcher. Stark Center for Physical Culture and Sports, available at: https://www.starkcenter.org/.

John D. Fair, «Physical culture», available at: https://www.britannica.com/topic/physical-culture.

James Cowles Prichard (1847), Researches Into the Physical History of Mankind, Vol. 5, 6, London.

Journal of the Philosophy of Sport. 2003. P.178

Journal of Physical Education, Recreation & Dance. American Alliance for Health, Physical Education, Recreation, and Dance, 1989, Vol. 60 (P.85).

Karin A. E. Volkwein-Caplan (2009), Culture, Sport and Physical Activity, WSPA.

Kosiewicz Jerzy (2010), "Social and Biological Context of Physical Culture and Sport", Physical Culture and Sport. Studies and Research, Vol. 50(50), pp. 5-31.

Lewis' New Gymnastics for Ladies, Gentlemen and Children. Boston journal physical culture, Boston, 1860, Vol. 1.

M.L. Holbrook (1864), The Ohio Educational Monthly, Vol. 13, pp. 200-203.

Nathan Allen, M.D. (1869), Physical Culture in Amherst College, Lowell, Mass., pp .3-40.

New Zealand Parliament (1937), Parliamentary Debates, Vol. 249, pp. 527-531.

UNESCO (1989), Physical Education and Sport in the Cause of Humanism: Final Report.

Susan Grant (2013), Physical Culture and Sport in Soviet Society: Propaganda, Acculturation, and Transformation in the 1920s and 1930s, New York and London, ISBN: 9780415806954.

Thomas Southwood Smith (1835), The Philosophy of Health: Or, an Exposition of the Physical and Mental Constitution of Man, London, Vol. 1.

The American Quarterly Observer, Boston, 1833, Vol. 1. (pp. 251-269).

The Pennsylvania School Journal, 1865, Vol. 13 (pp. 182-186).

The Educational Journal of Virginia, 1874, Vol 6 (pp. 537-541).

The United States Journal of Homœopathy, 1860, Vol. 1 (pp. 456-467).

Robert Cassie Waterston (1842), Thoughts on Moral and Spiritual Culture, Boston. (pp. 12-19).

Physical Culture and Sport. Studies and Research, available at: http://journals4free.com/link.jsp?l=30748242

Khaled Allen (2014), The History of Physical Fitness, available at: http://www.artofmanliness.com/2014/09/24/the-history-of-physical-fitness/.

Old and Sold (1897), School Management – Physical Culture, available at: http://www.oldandsold.com/articles24/school-management-2.shtml.

Published

2019-10-31

How to Cite

Сутула, В. (2019). Features of the cultural and historical transformation of the concept of "physical culture". Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (5(73), 5–13. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-5.001

Issue

Section

Articles