Соціально-філософські та етичні аспекти конфлікту і агресивності у спортивній діяльності

Authors

  • Юлія Семенова Харківська державна академія фізичної культури,
  • Олена Орленко Харківська державна академія фізичної культури,
  • Світлана Червона Харківська державна академія фізичної культури,
  • Наталія Салтан Харківська державна академія фізичної культури,

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-6.031

Keywords:

агресивність, конфлікт, протистояння в спортивній діяльності, етичні принципи сучасного спорту

Abstract

Мета: розв’язання протиріч інтерпретації спорту як чинника ствердження агресивних моделей поведінки і світог-лядних орієнтацій у буденному дискурсі.

Матеріал і методи: звертаючись до результатів філософських, психологічних та інших наукових досліджень з питань агресії, конфліктності, змагальної природи спорту здійснено аналіз перспективи розвитку етичних принципів спорту як соціального інституту.

Результати: залучення індивідуума до спортивної діяльності є стратегією мінімізації агресивності особистості в соціумі: долучаючись до спорту, людина формує звичку дотримуватись правил і спортивної етики, що вона потім буде екстраполювати на реальне життя; у процесі спортивної діяльності людина переживає низку актів психоемоційного переживання, яке долається протягом тренування; командна природа спорту мінімізує загрози утвердження егоїстичних світоглядних орієнтацій, формуючи навички перебування в колективі, і розбудови продуктивної комунікації; якісно організована спортивна діяльність допомагає системному підвищенню результатів і досягнень, забезпечуючи позитивний психологічний клімат.

Висновки: факт залучення до спортивної діяльності фундаментальним чином трансформує світоглядні і психологічні атрибути особистості, проте, прояви агресивності носять більше ситуативний характер, аніж постають системною рисою особистості спортсмена.

References

Бабушкин Г. Д. (1996), "Психологические механизмы возникновения и формирования профессионального интереса к спортивно-педагогической деятельности", Теория и практика физической культуры, № 1, С. 20–22.

Майструк В.В., Пилипко О.А., Фотуйма О.Я. (2010), "Ситуативні детермінанти прояву агресії у спортивній діяльності". Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту: наук. журн. Харків: ХОВНОКУ-ХДАДМ, С. 79-82

Сазонов В.К. (2012), "Проявления агрессии в поведении спортсменов и неспортсменов". Вестник СПбГУ, Сер. 12. Социология,

№ 2, С. 202-208.

«Declaration on Violence in Sport and Society» (The 6th General Assembly, February 3, 2001, Paris). URL: http://www.fairplayeur. com/?page_id=34 (accessed 7 January 2019).

Russell J.S. (2016), «Robert L. Simon on Sport, Values, and Education». Journal of the Philosophy of Sport, Vol.43, №1, рр. 51-60.

Tuncel Y. (2015), Defeat, Loss, Death, and Sacrifice in Sports. Journal of the Philosophy of Sport. Vol. 42, №3, рр. 409-423

Published

2019-12-30

How to Cite

Семенова, Ю., Орленко, О., Червона, С., & Салтан, Н. (2019). Соціально-філософські та етичні аспекти конфлікту і агресивності у спортивній діяльності. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6К), 57–61. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-6.031

Issue

Section

Articles