Dynamics of senior preschool age children’s physical state under influence of the classes with priority use of track and field means

Authors

  • Ніна Анатоліївна Кулік [Nina Kulyk] Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, Ukraine
  • Ірина Павлівна Масляк [Iryna Maslyak] Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine

Keywords:

preschool children, track and field means, physical development, motor preparedness, innovative technology

Abstract

The results of studying 56 year old children’s physical state in the process of conducting forming experiment are presented in the article. 276 children aged 56 years took part in the experiment (experimental and control groups consisted of 138 people). According to the results of the conducted ascertaining experiment a «low» level of children’s physical state has been determined. It was found out that after application of physical education using innovative technologies of track and field means, the indices of preschoolers’ in experimental groups have statistically reliable changes, as a result the level of their physical state has improved to the index «above average». Conducted researches indicate positive influence of the elaborated methodology on preschoolers’ physical state.

References

Бальсевич В. К. Теория и технология спортивно-ориентированного физического воспитания в массовой общеобразовательной школе / В. К. Бальсевич, Л. И. Лубышева // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2005. – № 5. – С. 50–53.

Лагутин А. Б. Маленький шаг большой спорт – «Олимпийское» четырехборье дошкольников / А. Б. Лагутин // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2007. – № 2. – С. 73–77.

Лисовский А. Ф. Оздоровление и физическое развитие детей дошкольного возраста на основе спортивно ориентированного процесса катания на горных лыжах / А. Ф. Лисовский, И. А. Решетников, О. В. Власова // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2005. – № 5. – С. 56–58.

Лобода В. В. Вплив занять тенісом на координаційні здібності юних спортсменів 6–8 років / В. В. Лобода, В. В. Мулик, Л. В. Дугіна // Слобожанський науково-спортивний вiсник : [наук.-теор. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2012. – № 2. – С. 51–55.

Масляк И. П. Изменения уровня развития силовых способностей школьниц средних классов под влиянием упражнений черлидинга / И. П. Масляк, Т. М. Бала // Слобожанський науково-спортивний вiсник : [наук.-теор. журн.]. – Харків : ХДАФК,2009. – № 3. – С. 20–23.

Нестеров В. М. Особливості навчання техніки гірськолижного спорту дітей 5–7 років / В. М. Нестеров, З. Д. Смирнова, В. В. Єфанова // Фізична культура, спорт та здоров’я нації : [зб. наукових праць]. – Випуск 12. – Т. 2. – Вінниця, 2011. – С. 187–191.

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів / Л. П. Сергієнко. – К. : Олімп. літ., 2001. – 430 с.

Тарасова Т. А. Контроль физического состояния детей дошкольного возраста: Методические рекомендации для руководителей и педагогов ДОУ / Т. А. Тарасова. – М. : Сфера, 2006. – 176 с.

Published

2013-12-30

How to Cite

Кулік [Nina Kulyk] Н. А., & Масляк [Iryna Maslyak] І. П. (2013). Dynamics of senior preschool age children’s physical state under influence of the classes with priority use of track and field means. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (5(38), 147–150. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/20600

Issue

Section

Articles