СКЛАДОВА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ БАСКЕТБОЛІСТІВ НА ЕТАПІ ПОПЕРЕДНЬОЇ БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ У ПІДГОТОВЧОМУ ПЕРІОДІ
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2020-4.006Keywords:
програма з баскетболу, психологічна підготовка, баскетболісти, психологічна діагностика, методика Г. Айзенка EPI, корекція.Abstract
Мета: визначення та аналіз показників індивідуально типологічних особливостей особистості баскетболістів 13-14 років, та з їх урахуванням надати рекомендацій щодо проведення навчально-тренувального процесу на основі диференційованого підходу.
Матеріал і методи: на початку підготовчого періоду 2019-2020 н. р. було проведено психологічну діагностику за методикою Г. Айзенка EPI (Eysenck Personality Inventory), за допомогою якої отримали дані за окремими типологічними (переважання типу темпераменту) показниками баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки,. У дослідженні приймали участь 30 баскетболістів 13-14 років.
Результати: питання підвищення ефективності організації психологічної підготовки за рахунок використання можливостей розвитку особистості спортсменів, її контроль та корекція виступає одним з найважливіших завдань, що стоять як перед дитячо-юнацьким спортом, так і перед спортом вищих досягнень. Психологічна підготовка та контроль розвитку психологічної підготовленості посідає важливе місце у навчально-тренувальному процесі баскетболістів і етап попередньої базової підготовки не став виключенням.
Висновки: отримані дані стали підґрунтям для рекомендацій щодо корекції навчально-тренувального процесу, а саме: розподіл по підгрупам баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки з урахуванням властивостей нервової системи, індивідуальних типологічних особливостей, рис особистостей, щирості за «шкалою брехні», що дозволить збільшити відсоток засвоєння навчального матеріалу, покращити міжособистісні відносини, що складаються між партнерами внаслідок їх сумісності такі як повага, взаєморозуміння, згуртованість, міжособистісна атракція, позитивні емоції та ін.
References
Babushkin, G. D. (2012), Psihodiagnostika lichnosti pri zanyatiyah fizicheskoy kulturoy i sportom [Psychodiagnostics of personality in physical culture and sports]: ucheb. posobie. Omsk: Izd-vo SibGUFK, 328 p. (in Russ).
Voronova, V. I. (2007), Psykholohiia sportu [Psychology of sport]: navch. posib. K.: Olimpiiska literatura, 298 p. (in Russ).
Gavrilovich, A. A. (2017), "Compatibility as an indicator of interpersonal relationships in a sports team and the effectiveness of its activities", Brestskiy gosudarstvennyiy universitet imeni A. S. Pushkina, pp.64-70. (in Ukr).
Zaporozhets, T. M. & Pavlenko, G. P. (2016), Zahalna fiziolohiia zbudlyvykh tkanyn ta tsentralnoi nervovoi systemy [General physiology of excitable tissues and the central nervous system], Kyiv, 169 p. (in Ukr).
Ivchenko, O. M., Mitova, O. O. (2016), "The state of control of psychological preparedness of basketball players at the stage of preliminary basic training". Fizychna kultura, sport ta zdorovia: materialy XV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, pp. 30–32. (in Ukr).
Ivchenko, O. M. (2016), "Prerequisites for modifying the test" Assessment of the sense of time "(Sermeev, 1973) to improve control in basketball", materialy I Vseukrainskoi (z mizhnarodnoiu uchastiu) naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Basketbol: istoriia, suchasnist, perspektyvy, pp.151–154. (in Ukr).
Ilyin, E. P. (2008), Psihologiya sporta [Psychology of sport], Piter, Mastera psihologi, 291 p. (in Russ).
Mirzoev, O. M. (2005), Primenenie vosstanovitelnyih sredstv v sporte [The use of restorative agents in sports], Moskva: Fizkultura i sport, 220 p. (in Russ).
Mitova, O. O., Sushko, R. O. (2016), Testuvannia basketbolistiv [Testing of basketball players]: navchalnyi posibnyk dlia studentiv, vykladachiv, treneriv. Dnipropetrovsk: Innovatsiia, 140 p. (In Ukr).
Pashukova, T. I.& Dyakonov, G. V. (1996), Praktikum po obschey psihologii dlya studentov pedagogicheskih vuzov. Kratkiy Otborochnyiy Test, Test KOT V.N. Buzina, E.F.Vanderlika [Workshop on General Psychology for Students of Pedagogical Universities. Short Selection Test, Test KOT V.N. Buzina, E.F. Vanderlika]: ucheb. posobie. Moskva, 236 p. (in Russ).
Poplavsky, L. Y. & Bezmilov, M. M. (2019), Basketbol: navchalna prohrama dlia dytiacho-yunatskykh sportyvnykh shkil, spetsializovanykh dytiacho-yunatskykh sportyvnykh shkil olimpiiskoho rezervu, shkil vyshchoi sportyvnoi maisternosti ta spetsializovanykh navchalnykh zakladiv sportyvnoho profiliu [Basketball. Curriculum for children and youth sports schools, specialized children and youth sports schools of the Olympic reserve, schools of higher sportsmanship and specialized educational institutions of sports profile]. Kyiv, 166 p. (in Ukr).
Rodionov, A. V. (2004), Psihologiya fizicheskogo vospitaniya i sporta [Psychology of physical education and sport]. M.: Akademicheskiy proekt, Fond «Mir», 182 p. (in Russ).
Sergienko, L. P. (2009), Osnovy naukovykh doslidzhen u psykholohii: kvalifikatsiini ta dyplomni roboty [Fundamentals of scientific research in psychology: qualification and diploma works]: navchalnyi posibnyk, Kyiv, 240 p. (in Ukr).
Ulyaeva, L. G., Melnik, E. V. (2014), Psihologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie sportivnoy deyatelnosti v kontekste samorealizatsii lichnosti [Psychological and pedagogical support of sports activities in the context of self-realization of the person], Moscow, 236 p. (in Russ).
Shevyakov, O. V. (2012), Psychological support for the development of socio-technical system of athletes. Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports: [scientific monograph edited by prof. Yermakova SS]. Kharkiv: KhDADM ,. №7. Pp. 120-125. (in Ukr).
Shuba, V. V. (2012), "Psychological and pedagogical organization of the training process of Paralympians with musculoskeletal disorders", Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, pp.126-129. (in Ukr).
Costas, I. K., Terry, P.C. (2011), Inside sport psychology. Champaign: Human Kinetics, 235 p. (in Eng).
Kunath, P. T., Schellenberger, H. (1991), Eatigkeitorientierte Sportpsychologie. Frankfurt am Main: Verlag Harri Deutsch, 329 p. (in Eng).
Lafrenière, M.-A.K., Jowett, S., Vallerand, R.J., Carbonneau, N. (2011), "Passion for coaching and the quality of the coacheathlete relationship: The mediating role of coaching behaviors", Psychology of Sport and Exercise, No. 12, pp.144-152. (in Eng).
Loehr, J. (1988), "Exorcisimnegative feedback", Word tennis, August, p. 18–19. (in Eng).
Podloga, L., Eklundb, R.C. (2007), "The psychosocial aspects of a return to sport following serious injury: A review of the literature from a self-determination perspective", Psychology of Sport and Exercise, No. 8, pp. 535-566. (in Eng).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Kharkiv State Academy of Physical Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.