The differentiation of the content of physical education lessons taking into account indicators of the state of the cardiorespiratory system of pupils in the secondary school
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-3.001Abstract
Purpose: to study the dynamics of the cardiorespiratory system indicators of 13 - 14-year-old pupils under the influence of the differentiated content of physical education lessons.
Material and methods: 103 pupils of the comprehensive school No. 150 of Kharkov took part in the research. The methods were used in the research: theoretical analysis and synthesis of scientific-methodological literature; biomedical methods (tonometry, pulsometry, and spirometry); pedagogical experiment; methods of mathematical statistics.
Results: the level of functioning of the cardiorespiratory system in 13 - 14-year-old pupils is below average. Taking into account the indicators of the functional state of the cardiovascular and respiratory systems of 13 - 14-year-old pupils, the content of physical education lessons is differentiated; the development and implementation of physical exercise complexes aimed at increasing the above indicators.
Conclusions: as a result of the introduction of the developed physical exercise complexes in indicators characterizing the state of cardiovascular and respiratory systems of pupils of experimental groups, there were reliable positive changes in all the studied parameters (p<0,05 - 0,001). As a result, the state of the cardiorespiratory system of 13-14-year-old pupils increased from below average to average.
Keywords: physical health, cardiovascular system, respiratory system, physical education, 13 - 14-year-old pupils.
References
Ажиппо О. Ю., Мамешина М. А., Масляк І. П. (2016), "Оцінка фізичного здоров’я школярів середніх класів", XVI Міжнародна науково-практична конференція «Фізична культура, спорт та здоров’я: стан і перспективи в умовах сучасного українського державотворення в контексті 25-річчя Незалежності України» [електронний ресурс]. Харків: ХДАФК. С. 3-6.
Арефьєв В. Г. (2017), "Педагогічні технології реалізації диференційованого фізичного виховання учнів основної школи", Науковий часопис Нац пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3К(84). С. 29-32.
Ашанін В. С., Подоляка А. Є. (2010), "Диференційний підхід з використанням інформаційних технологій у фізичному вихованні дітей старшого дошкільного віку", Слобожанський науково-спортивний вісник, №3. С. 120-123.
Боднар І., Стефанишин М. (2016), "Зміни психоемоціного стану школярів у умовах застосування диференційованих нормативів фізичної підготовленості", Фізична активність, здоров’я і спорт, 3(25). С. 3-11.
Бондарчук Н. (2016), "Врахування стану здоров'я та рівня фізичної підготовленості при застосуванні диференційованого підходу на уроках фізичної культури", Спортивний вісник Придніпров'я, №3. С. 9-14.
Мамешина М. А., Масляк І. П., Жук В. О. (2015), "Стан та проблеми фізичного виховання в обласних загальноосвітніх навчальних закладах", Слобожанський науково-спортивний вісник, №3(47). С. 52-57.
Мамешина М. А., Масляк І. П. (2017), "Рівень фізичного здоров’я учнів 7-8-х класів під впливом багаторівневої системи фізичних вправ диференційованого навчання", Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Вип. 10. С. 312-322.
Мамешина М. А. (2018), "Динаміка показників розвитку координаційних здібностей школярів 7−9-х класів під впливом багаторівневої системи диференційованого навчання", Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, №10(104)18. С. 49-55.
Мамешина М. (2020), "Зміна показників розвитку гнучкості учнів 13-15 років під впливом диференційованого навчання", Слобожанський науково-спортивний вісник, №1(75). С. 35-40.
Мамешина М. А. (2020), "Диференціація змісту навчальних занять з фізичного виховання з урахуванням показників фізичного здоров’я та фізичної підготовленості школярів 7-9-х класів", Слобожанський науково-спортивний вісник, 6(74), С. 25-31.
Масляк І. П., Мамешина М. А., Жук В. О. (2014), "Стан використання інноваційних підходів у фізичному виховання обласних загальноосвітніх навчальних закладів", Слобожанський науково-спортивний вісник, №6(44). С. 69-72.
Москаленко Н. В., Власюк О. О., Степанова І. В., Шиян О. В. (2011), Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів: навчальний посібник. Дніпропетровськ: Інновація. 238 с.
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізична культура. 5−9 класи (2013). Київ: Видавничий дім Освіта, 240 с.
Поляков С. Д., Хрущев С. В., Корнеева И. Т. (2006), Мониторинг и коррекция физического здоровья школьников. Москва: Айрис-пресс. 96 с.
Щетинин М. (2011), Дыхательная гимнастика Стрельниковой. Москва. 157 с.
Azhippo Alexandr, Tkachov Sergij & Orlenko Olena (2016), "Role of physical education on the formation of a healthy lifestyle outside of school hours", Journal of Physical Education and Sport, № 16(2), рр. 335-339.
Azhippo A. Yu., Shesterova L. Ye., Maslyak I. P., Kuzmenko I. A., Bala, T. M., Krivoruchko N. V., Mameshina M. A. & Sannikova M. V. (2017), "Influence of functional condition of visual sensory system on motive preparedness of school-age children", Journal of Physical Education and Sport, №17(4), рр. 2519-2525.
Kuzmenko I. (2017), "Investigation of the cardiovascular system of schoolchildren aged 13–14 years", Slobozhanskyi herald of science and sport, №6(62), рр. 51-53.
Mameshina M. (2016), "Condition of physical health of pupils of the 7–8th classes of the comprehensive school", Slobozhanskyi herald of science and sport, №5(55), рр. 47-52.
Mameshina M. (2019), "Differentiation of the content of classes on physical education, taking into account indicators of physical health and physical preparedness of students in grades 7–9", Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, №7, 6(74), рр. 26-31.
Maslyak I. (2015), "Influence of specially directed exercises on separate functions of sensor-based systems of pupils of junior classes", Slobozhanskyi herald of science and sport, №5(49), рр. 48-51.
Maslyak I. P. & Krivoruchko N. V. (2016), "Physical development of students of teacher training college as a result of exercises of cheerleading", Physical education of students, №1, рр. 55-63.
Masliak I. P. & Mameshina M. A. (2018), "Physical health of schoolchildren aged 14-15 years old under the influence of differentiated education", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, №22(2), рр. 92-98.
Natalia Krivoruchko, Irina Masliak, Tetiana Bala, Shesterova Ludmula, Mameshina Margarita, Irina Kuzmenko & Sergey Kotliar (2018), "Physical health assessment of 10-16 year old schoolgirls of the Kharkiv Region of Ukraine", Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, №9(4), рр. 1498-1506.
Garst B. A., Bowers E. P., Stephens L. E. (2020), "A randomized study of CrossFit Kids for fostering fitness and academic outcomes in middle school students", Evaluation and program planning. Vol. 83. Available from: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2020.101856
Podrigalo L. V., Volodchenko A. A., Rovnaya O. A., Ruban L. A. & Sokol K. M. (2017), "Analysis of adaptation potentials of kick boxers’ cardio-vascular system", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, № 21(4), рр. 185-191.
Podrigalo L. V, Iermakov S. S, Alekseev A. F, Rovnaya O. A. (2016), "Studying of interconnectios of morphological functional indicators of students, who practice martial arts", Physical education of students, Vol. 1, pp. 64–70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.