Simulation of the annual cycle of athletes training on aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-3.005

Abstract

Purpose: to develop a model of the annual training cycle for athletes 12-14 years old, specializing in aerobic gymnastics, based on the well-known methodology in complex coordination and gymnastic sports, taking into account the specifics of this sport.

Materials and methods: the study involved 24 athletes aged 12-14 years (girls). Research methods: analysis and generalization of scientific and methodical literature data, pedagogical observation, pedagogical testing, pedagogical experiment and methods of mathematical statistics.

Results: the specificity of aerobic gymnastics as a sport has been investigated. Revealed and practically substantiated effective means, methods and training loads of the stage of specialized basic training. The level of development of physical qualities, special physical fitness and technical skill of athletes 12-14 years old has been determined and established. It has been experimentally proved and mathematically proven that the developed model of the annual training cycle is the most effective for determining the readiness for competitive activity of 12-14 year old athletes engaged in aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training.

Conclusions: the proposed model of the annual cycle of training athletes aged 12-14, engaged in aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training leads to increased development of individual physical qualities, increasing the level of special training and athletes gain stability and quality of technical elements.

Keywords: aerobic gymnastics, model, annual training cycle, athletes 12-14 years old, stage of specialized basic training.

References

Артем'єва Г. П., Бодренкова І. О. & Мошенська Т. В. (2019), «Удосконалення спеціальної фізичної підготовки гімнасток у спортивній аеробіці на етапі початкової підготовки», Слобожанський науково спортивний вісник. №5. С. 76–81.

Мошенская Т. В. & Бодренкова И. А. (2015), «Специальная скоростно-силовая подготовка как основа повышения технического мастерства в спортивной аэробике», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. №12. С. 67–73

Правила Міжнародної федерації аеробної гімнастики (FIG): [електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.fig-gymnastics.com/site

Озолин Н. Г. (2006), Настольная книга тренера. Наука побеждать. М: Астрель, 863 с.

Платонов В. Н. (2004), Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические положения. К: Олимпийская литература, 808 с.

Спортивна аеробіка (2014), Навчальна програма для ДЮСШ. Київ, 43 с.

Сергієнко Л. П. (2001), Комплексне тестування рухових здібностей людини: навчальний посібник. Миколаїв, 360 с.

Терещенко И. А. (2015), «Координационная тренировка специализирующихся по спортивным видам гимнастики», Физическое воспитание студентов. № 3. С. 52 – 65.

Тодорова В., Долинський Б. & Пасічна Т. (2020), «Удосконалення змісту хореографічної освіти в аеробіці на етапі спеціалізованої базової підготовки спортсменів», Science and Education. №1. С. 60–65. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2020-1-9

Шестаков М. П. (2002), Статистика. Обработка спортивных данных на компьютере. М.: СпортАкадемПресс, 278 с.

Shepelenko T. V., Kozina Zh. L., Cieślicka M. & Prusik К. (2017), «Factorial structure of aerobics athletes’ fitness», Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. №21(6). С. 291 – 300. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2017.0606

Podrigalo O., Borisova O., Podrigalo L., Romanenko V. & Bodrenkova, I. (2020), «The analysis of psychophysiological features of football players and water sports athletes», Phys Activ Rev, №8 (1), 64-73. http://doi:10.16926/par.2020.08.08

D’anna Cristiana, Tafuri Domenico, Forte Pasqualina & Filippo Gomez Paloma (2019), «Comparison of two pre-jump techniques for equal feet take off jump in aerobic gymnastics: a pilot study», Journal of Physical Education and Spor. Issue 19(2), pp.1268 – 1275.

Hiley M. J., Schmid N. & Yeadon M. R. (2019), «How do technique and coordination change during learning of a whole-body task: Application to the upstart in gymnastics», Journal of Sports, №37(20), pp. 2374 – 2380.

Ivashchenko O., Cieślicka M., Nosko M., & Shcherbyk D. (2018), «Movement Coordination: Peculiarities of Strength Effort Assessment in Girls Aged 11-13», Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, №18(4), pp. 175-179.

Published

2021-07-25

How to Cite

Todorova, V., Bodrenkova, I. ., & Moshenska, T. . (2021). Simulation of the annual cycle of athletes training on aerobic gymnastics at the stage of specialized basic training. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(83), 33–40. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-3.005

Issue

Section

Articles