Features of strength training for women 30-35 years old using the "Functional loops TRX" simulator
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-4.003Abstract
Purpose: to substantiate the effectiveness of using TRX suspension loops exercises for the development of strength qualities in women 30-35 years old.
Material and methods: the study was conducted during the year with a group of women 30-35 years old (10 people), engaged in health fitness. To determine the effectiveness of the use of exercises on TRX suspension loops for the development of strength qualities in women of 30-35 years old, analysis and generalization of literary sources, pedagogical observation, testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics were used.
Results: the analysis of the results of the study showed that after the experiment, the average group indicators of the strength qualities of women 30-35 years old turned out to be significantly higher compared to the results of the initial testing, their increase was from 4% to 39%. Also, a comparative analysis of the results of women in the study group using the Student's test showed reliably the best indicators of strength readiness in almost all tests (p <0,05; the value of t ranges from 2,11 to 2,79), except for the tests "Сountermovement jump" and "Standing long jump" where the result is also better, but it is not statistically significant (tp=2,10; p>0,05).
Conclusions: the results obtained showed the effectiveness of using exercises on functional TRX loops for the development of strength qualities in women 30-35 years old.
Keywords: development of strength qualities, fitness program, women 30-35 years old, TRX functional loops simulator, exercises.
References
Беляк Ю. І. (2014), «Класифікація та методичні особливості засобів оздоровчого фітнесу», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 11. С. 3-7.
Біленька І. Г. (2019), «Використання допоміжних засобів у оздоровчому фітнесі», Актуальные научные исследования в современном мире, № 4 (48), Ч.3. С. 127-132.
Бойчук Ю. Д. (2017), Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження: колективна монографія. Харків, 488 с.
Водлозеров В. Е. (2003), Тренажеры локально направленного действия. Киев: Издательский центр КГМУ, 102 с.
Головина В. В. (2016), Аэробика и активный отдых. Ч. 1 (TRX). Москва : РХТУ им. Д. И. Менделеева, 123 с.
Дейнеко А. Х., Красова І. В. (2018), «Зміни рівня координаційної підготовленості гімнасток 10–12 років у результаті використання спеціальних вправ на тренажері «Bоsu Balance Trainer»», Слобожанський науково-спортивний вісник, №. 4(66), C.19-24.
Демідова О., Лашина Ю. (2017), «Вплив занять фітнесом з використанням обладнання TRX на фізичний стан жінок першого зрілого віку», Спортивний вісник Придніпров'я, № 3, С. 33-36.
Зінченко В. Б., Усачов Ю. О. (2011), Фітнес-технології у фізичному вихованні: навчальний посібник. Київ: НАУ, 152 с.
Крупеня С. (2020), Оздоровчий фітнес: курс лекцій. Київ: Університет «Україна», 222 с.
Маляр Н. С. (2019), Оздоровчий фітнес: методичні рекомендації. Тернопіль: ТНЕУ : економічна думка, 41 с.
Огер С. В. (2019), «Особливості функціонального тренінгу з використанням тренажеру «функціональні петлі TRX»», Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні: матеріали ІІ Всеукраїнської електронної конференції. Вінниця, 2019, С.82-86.
Осіпов В. М. (2012), «Оптимізація фізичного стану жінок зрілого віку засобами інноваційних фітнес-технологій», Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, № 4, С. 305-310. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2012_4_73
Сутула В., Луценко Л., Жадан А., Сутула А. (2018), «Фізичний фітнес як один з напрямків розвитку фізичної культури», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(66), С. 63-66.
Чеховська Л. Я. (2020), Теоретико-методичні основи організаційного та кадрового забезпечення системи оздоровчого фітнесу в Україні: дис. на здобуття наук. ступеня д-ра наук з фізичного виховання та спорту : спец. 24.00.02, Львів, 560 с.
Шипунова Д. Н., Тимохина Н. В. (2018), «Польза функциональных тренировок на петлях TRX», Наука-2020, №1(17) URL: https://cyberleninka.ru/article/n/polza-funktsionalnyh-trenirovok-na-petlyah-trx
Darst P. W. (2009), «Dynamic physical education for secondary school students», Pearson Benjamin Cummings. San Francisco, XIV, 560 p.
Dwyer G. B., Davis S. E. (2008), «ACSM’s health-related physical fitness assessment manual American college of sport medicine», Philadelphia, XIV, 192 p.
Le Corre E. (2014), The History of Physical Fitness. URL: http://www.artofmanliness.com/2014/09/24/the-history-of-physical-fitness.
McKenzie J. F. (2009), «Planning, implementing, and evaluating health promotion programs», Pearson Benjamin Cummings, San Francisco. XVI, 464 p.
Sharkey B. J. (2007), Fitness and Health: aerobic fitness, muscular fitness, nutrition, weght control. Human Kinetics, 430 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.