Гендерна складова самооцінки фізичного розвитку школярів 11-13 років

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.001

Анотація

Мета: вивчення особливостей самооцінки фізичного розвитку школярів 11-13 років у гендерному вимірі.

Матеріал і методи: для розв’язання поставлених завдань використовувався комплекс методів дослідження: теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення, систематизація); психолого-діагностичні (опитувальник Є. В. Боченкової «Самоопис фізичного розвитку», тест-опитувальник С. Бем «Маскулінність - фемінінність»); загальноприйняті методи математичної статистики з розрахунком середніх арифметичних величин.

Результати: розглянуто особливості сприйняття свого фізичного розвитку хлопців і дівчат 11-13 років, їх гендерну ідентичність (фемінінність, маскулінність, андрогінність) та визначено вплив гендерної ідентичності школярів на рівень їх загальної самооцінки фізичного розвитку.

Висновки: результати самооцінки фізичного розвитку та фізичної підготовленості школярів дали нам можливість проаналізувати взаємозумовленість загального рівня самооцінки школярів та їх індивідуальних гендерних характеристик. З’ясовано, що на загальну самооцінку в юнаків впливає більше показників, ніж у дівчат. Завищену самооцінку фізичного розвитку мають переважно хлопці – представники маскулінного та андрогінного психологічних типів.

Посилання

Арканцева Т. А. (2011), Отношение родителей и детей в гендерном измерении: учеб. пособ. Москва: НОУ ВПО Московский психолого-социальный ин-т, 70 с.

Бендас Т. В. (2009), Гендерная психология: учеб. пособ. Санкт-Петербург: Питер Пресс, 428 с.

Бем С. (2004), Линзы гендера: трансформация взгляда на проблему первенства полов. Москва, 336 с.

Боченкова Е. В. (2000), Самоописание физического развития: метод. пособ. Краснодар: КГАФК, 26 с.

Булах І. С. (2004), Психологічні основи особистісного зростання підлітків: автореферат. Київ: Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, 42 с.

Ворожбитова А. Л. (2011), Гендер в спортивной деятельности: учеб. пособ. Москва: ФЛИНТА, 216 с.

Гендерні питання. Проблеми освіти (2004): наук.-метод. зб. Вип. 36. Київ: Наук.-метод. центр вищої освіти, 172 с.

Гіденс Е. (1999), Соціологія. К.: Основи, 726 с.

Голощапов Б. Р. (2005), Історія фізичної культури і спорту. М.: Академія, 312 с.

Григоревич В. В. (2008), Загальна історія фізичної культури. М.: Радянський спорт, 228 с.

Грошев И. В. (2005), Психофизиологические различия мужчин и женщин. М. : Издательство Московского психолого-социального института. Воронеж: Издательство НПО «МОДЕК», 464 с.

Дамадаеева А. С. (2010), «Специфика гендерной дифференциации личности в спорте». Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. №10(68). С. 54.

Дульмухаметова Г. Ф. (2011), Педагогические условия половой дифференциации обучения младших школьников: диссертация. Казань: Татарский гос. гуманитарно-педагогический ун-т, 245 с.

Євстігнєєва І. В. (2012), Гендерне виховання учнів основної школи на уроках фізичної культури: автореферат. Луганськ, 24 с.

Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Відомості Верховної Ради, 2018, (5):35.

Ильин Е. П. (2010), Пол и гендер. Санкт-Петербург: Питер, 686 с.

Кікінежді О. М. (2009), «Шляхи розвитку ґендерної культури сучасного вчителя», Вісник післядипломної освіти: збірник наукових праць / Ун-т менедж. освіти АПН України, Асоц. безперерв.освіти дорослих; редкол.: О. Л. Онуфрієва та ін.; голов.ред. В. В. Олійник. К.: Геопринт, Ч.2. С.137-146.

Клецина И. С. (2004), Психология гендерных отношений: теория и практика. Санкт-Петербург: Алтейя, 408 с.

Клецина И. С. (2001), «О проблемах гендерной психологии», Мир психологии, № 4, С. 162-208.

Ковальчук Л. О. (2008), Гендерне виховання учнівської молоді в Німеччині: дисертація. Тернопіль: Тернопільський нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2019), «Історичні засади формування гендерного підходу у фізичному вихованні», Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. № 4 (44), С. 26-34.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2020), «Вплив занять спортом на формування маскулінних та фемінінних рис характеру у школярів різних вікових груп», Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 1 (49), С. 74-89.

Круцевич Т. Ю. (2017), Теорія і методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту. Т. 2. Київ: Олімпійська літ. 392 с.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2020), «Концептуальні підходи в дослідженнях гендерної диференціації у фізичному вихованні», Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 2, С. 80-87.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2019), «Концептуальні засади гендерного підходу у фізичному вихованні школярів», Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 104-114.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2015), «Гендерні особливості самоопису фізичного розвитку школярів», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фiз. виховання i спорту, № 12, С. 56-60.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. (2021), «Особливості та відмінності самооцінки фізичного розвитку та фізичного здоров’я юнаків міської та сільської місцевості», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), № 5К(134), С. 85-89.

Мдивани М. О. (1991), Исследование структуры физического образа «Я» у школьников: автореферат. Москва, 24 с.

Марченко О. Ю. (2018), Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури школярів: монографія. Переяслав-Хмельницький, 292 с.

Марченко О. (2018), «Характерні відмінності у виборі факторів здорового способу життя як складових індивідуальної фізичної культури сучасних школярів», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(68), С. 10-15.

Марченко О. Ю. (2019), Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури у школярів: автореферат. Київ: Нац. ун-т фіз. вихованя і спорту України,45 с.

Пангелова Н. Є., Круцевич Т. Ю., Данилко В. М. (2018), Теоретико-методичні основи оздоровчої фізичної культури: навч. посіб. Переяслав-Хмельницький, 454 с.

Пушкарева Н. Л. (2001), «Гендерные исследования: рождение, становление, методы и перспективы в системе исторических наук», Женщина. Гендер. Культура. Москва, С. 21.

Практикум по гендерной психологии (2003) / Под ред. И.С. Клециной. СПб.: Питер, 479 с.

Самойленко Н. І. (2016), «Передумови виникнення гендерного підходу у педагогічній науці», Молодий вчений, №6(33), С. 458 - 461.

Саух П. Ю. (2011), Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 444 с.

Тарасенко Л. В. (2007), Гендерный подход в физическом воспитании как фактор оздоровления младших школьников: диссертация. Тула: Тульский гос. пед. ун-т им. Л.Н. Толстого, 183 с.

Татаринцева Н. Е. (1999), Педагогические условия воспитания основ полоролевого поведения детей младшего дошкольного возраста: автореферат. Ростов-на-Дону, 18 с.

Томенко О. А. (2012), Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: теорія і методологія: монографія. Суми: Вид-во «МакДен», 276 с.

Фащук О. В. (2011), Гендерні особливості фізичного виховання підлітків: автореферат. Івано-Франківськ: Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника, С.15.

Штылева Л. В. (2001), Гендерный подход в дошкольной педагогике: теория и практика. Мурманск, С. 40-47.

Эриксон Э. Г. (2006), Ідентичність: юність і криза. Москва: МПСІ, 352 с.

Andrii Sitovskyi, Borys Maksymchuk, Vasyl Kuzmenko, Yuliya Nosko, Zoryana Korytko, Olga Bahinska, Oksana Marchenko (2019), «Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development», Journal of Physical Education and Sport, Vol.19 (3), Art 222, pp. 1532 – 1543.

Bem S. L. (1983), «Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender – schematic chidren in a gender – schematic society», Journal of women in culture and society, №8(4), pp. 65-78.

Crum B., Mester J. (1994), A critical review of competing PE concepts. Sport scinces in Europe 1993 – Current and future perspectives. Aachen: Meyer and Meyer, pр. 516-533.

Krutsevych T. Y., Marchenko O. Y. (2017), «Age differenced of self-esteem of physical self at school. Gender aspects», Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 2(38), pp. 112-116.

Krutsevych T., Turchyk Y., Lukianchenko M., Djatlenko S. (2010), «The peculiariarities of physical education program in Ukraine», European J. of Physical and Health Education, №5, pp. 16-21.

Scott S. (1986), «Gender: a useful category of historical analisis», The American Historical Review, № 5, pp. 10-67.

Slingerland M., Haerens L., Cardon G., Borghouts L. (2014), «Differences in perceived competence and physical activity levels during single gender modified basketball game playin middleschool physical education», European Physical Education Review, № 20, pp. 20-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-10

Як цитувати

Круцевич , Т., Марченко, О. ., Погасій , Л., & Холодова , О. (2022). Гендерна складова самооцінки фізичного розвитку школярів 11-13 років. Слобожанський науково-спортивний вісник, (6(86), 5–12. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.001

Номер

Розділ

Статті